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현행 음대 피아노 입시지정곡에 대한 연구

Title
현행 음대 피아노 입시지정곡에 대한 연구
Other Titles
(A) Study to Reform the Current Pre-requiste Repertoire for the College Admission for the Piano Major
Authors
송해정
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
음대입시지정곡피아노음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 현행 우리나라 음악대학 피아노전공 입시지정곡을 조사하여 이 곡들이 입시전 피아노교육에 미친 영향에 대해 알아보고 바람직한 피아노교육을 위한 음대입시제도와 피아노교육방법의 개선방향을 제시하고자 한다. 연구 방법으로 본 연구자는 지정곡을 제시하고 있는 서울 소재 7개 음악대학에서 14년간 제시한 피아노 입시곡을 분석하였고 외국대학 피아노과 입시제도와 입시곡을 조사하여 우리나라와 어떠한 차이가 있는지를 알아보았다. 또 현재 음악대학 피아노과 재학생 270명을 대상으로 설문조사를 하여 음악대학의 입시제도와 피아노 입시지정곡이 그들의 입시전 피아노교육에, 미친 영향을 조사하였다. 피아노를 배우는 근본적인 목적은 연주능력을 개발하는데 있다. 이런 목적달성을 위해서 학생들은 연주하는 음악을 이해해야 하고, 신체적으로 표현할 수 있어야 하며 훌륭한 연주의 본질이 되는 청각, 리듬, 기교의 조절이 종합을 이루도록 하여야 한다. 학생들에게 반복적, 기계적 연습을 요구하기 보다는 듣는 훈련을 시켜야 하며 모방적 접근 학습보다는 음악적으로 이해하고 해석할 수 있는 능력을 길어주어야 한다. 긍국적으로는 음악적으로 독립할 수 있도록 이끌어 주는 것이다. 그러나 현재의 음대입시제도는 학생들의 피아노교육을 기교위주의 입시교육으로 전환시키고 있다. 피아노 교육이 학생들의 음악적 능력과 잠재력을 개발시키고 향상시키는 교육이 아니라 음악대학 합격을 위한 기교위주의 피아노교육으로 전환되고 있다. 그 주요한 원인의 하나가 음악대학, 입시곡이라 볼 수 있다. 조사결과 음악대학입시곡은 고난도의 기교적인 곡이 한정적이고 제한적으로 반복 출제되어 왔다. 출제곡의 90% 이상이 Beethoven Sonata와 Chopin Etude, Liszt Etude 등 이고 그 곡들중에서도 고난도의 기교를 요하는 몇곡만이 반복 선정되고 있다. 또 음대입학 전공실기시험은 학생들의 음악적 능력을 정확히 판단하기에는 그 시간이 너무 짧아 학생들의 음악적 능력이 속도나 빠르기, 기교적 능란함 등 기교의 부분적 요소만으로 평가되고 있다. 이러한 현상은 우리의 음악대학이 입시자율성을 확보하지 못하고 있고 행정편의 혹은 입시부정 방지등의 이유에서 객관적인 신뢰성에 중점을 두는데 주요한 원인이 있다. 더구나 음악대학 입시제도는 음악교육의 특수성을 인정받지 못한채 일반 입시제도와 같이 변천하고 있다. 이러한 문제를 해결하기 위해서는 먼저 음악대학이 자율권을 확립하고 교수의 재량권을 늘려야 한다. 따라서 본인은 외국의 유명 음악대학와 우리제도를 비교하여 개선점을 찾고자 하였고 그와 더불어 입시전 피아노 교육이 올바른 피아노 교육의 방향으로 전환될 수 있는 피아노 교육방법의 개선방향을 제시하고자 하였다. 현행 입시제도의 개선방안으로는 첫째, 음악대학 특성에 맞게 학생을 선발할 수 있는 교수의 재량권 확보와 학생의 음악적 능력을 올바르게 판단할 수 있게 입학시험의 전공실기시험 시간을 늘려야 한다. 둘째, 학생들의 음악적 능력을 충분히 검토할수 있게 입시곡을 다양화 하여야 한다. 셋째, 학생들의 음악적 특성을 일률적으로 평가하는 방법에서 벗어나 다양하고 개방적인 평가방법을 도입해야 한다. 넷째, 전공 실기시험 외에 음악성 표현의 기초가 될 수 있는 시창, 청음, 기초이론 등의 다양한 기본시험을 실시하여야 한다. 피아노교육의 개선방안으로는 첫째, 자신의 음악을 표현하고 통제하는데 바탕이되는 듣는 훈련을 시켜야 한다. 둘째, 모방에서 벗어나 스스로 음악을 이해하고 해석할 수 있는 훈련을 시켜야 한다. 셋째, 음악은 머리를 사용하여 이루어지는 지적작업이라는 것을 인식하여 정신적 발달과 신체적 발달이 조화를 이룬 피아노교육이 되어야 한다. 넷째로, 전공실기교육 이외에도 학생의 인지적, 정신운동적, 감성적 영역이 고르게 발달할 수 있는 기본 음악교육이 필요하다. 다섯째, 학생의 능력과 발달단계에 맞는 레파토리를 선정하여 지도하여야 한다.;This thesis is designed to investigate the problems of the current college entrance examination systems in Korea, focusing on piano majors and repertoire selected for testing. Repertoires in the past 14 years of seven major music colleges in Seoul area are selected to examine the their effect on Re-college music education. Inverstigation was also done on testing systems of the foreign colleges and conservatories in order to compare with Koren's. Further, a survey was made on 270 piano major students in the colleges to investigate how the entrance examination system and selected retertoire influenced their piano study prior to their Re-college periods. The purpose of piano study is to develop the performing capacity of individual who studies piano. Piano instruction should foster a synthesis of aural, rhythmic, and technicalcontrols essential to estimable piano performance, including the understanding of the elements of a musical composition and the physical manifestation of these elements-through the piano. Rather than demanding repetitive and mechanical practice of students, they should be trained with quality listening, and an immitating approach of study in which students are taught to immitate their instrutors should be discarded to adopt the the study of musical comprehension and interpretation. Further piano study should harmonize mental and physical development and be a comprehensive one balancing intellectual and emotional aspects. However, today's entrance examination system for piano major may have a tendency to convert the students' piano study to technique-oriented oniy. The education which should have nurtured and enhanced the students' musical skills and potentials have, been altered ; to the study of piano techniques only for the purpose of accepting the colleges. One of the most significant reasons for this change is the repertoires selected for testing were continually limited to highly complicate and technique-demanding virtuoso pieces. Year after year, major repertoires were Beethoven Sonata, Chopin Etudes and Liszt Etudes, which demand a high level of techniques. As a result, students wishing to be accepted into music colleges had to concentrate on training their techniques repeatedly and do not have time to acquire knowledge or understand of the music. In addition, the time spent for performance is too short for judging the musical potentials of imdividual students, and thus the juries wouldn't have any alteratives other than evaluating only the teachnical aspects such as speed and technical tactics. The students accordingly, had to put in greater efforts in gaining techniques rather than musicianship. This phenomenon was caused mostly because music colleges in Korea are not able to secure their independence in testing, and focus on objective reliability for the reasons of government administrative convenience and to a prevent the corruptions in judging. Still worse, the entrance examination system of music college is following the same pattern as than other academic area without being recognized its unique characteristics. In order to solve this situation, music college must first secure their autonomy and professors' discretion for the end of bringing to life the innate features of music. Therefore, this paper wishes to propose ideas in order to improve the method of Pre-college piano study. As for improvement measures for the entrance examination system, first, professors should have enough discretion for screening students in line with the characterristics of the university, Also performing time should be increased to enable sound judgment of students' potential. Second, repertoires should larged a diversified so that students' musical telents can be examined in many different ways. Third, variaus methods of evaluating students' telents should be investigated. It is very important to improve general conditions for the qualitative development of education. Improving one situation may not be able to solve the scattered problems, however it would have substantial meaning for music education to inverstgate the drawbacks of the entrance examination system for the music major.
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