View : 25 Download: 0

유아 교육용 소프트웨어 평가준거 연구

Title
유아 교육용 소프트웨어 평가준거 연구
Other Titles
(A) study of evaluation criteria of educational software for early child
Authors
박은주
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 전자계산교육전공
Keywords
유아교육용소프트웨어평가준거
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 교사나 부모가 유아 교육용 소프트웨어를 선정하는데 기준이 되고, 유아 교육용 소프트웨어를 개발하는데 유용한 자료로 사용될 수 있는 유아 교육용 소프트웨어 평가 준거를 마련하는데 있다. 이를 위하여 연구자는 다음과 같은 방법을 사용하였다. 1. 교육용 소프트웨어 설계 및 평가에 관한 문헌을 조사, 연구하여 유아교육용 소프트웨어 선정기준을 제시하였다. 2. 이를 서울 시내 15개 유치원 91명을 대상으로 선정 기준에 관한 의견을 물어 보고, 그 선정기준에 적합한 소프트웨어와 부적합한 소프트웨어를 각각 선정하였다. 3. 유치원 5세 유아 각각 20명씩에게, 교사들이 중요하다고 답한 선정기준에 적합한 소프트웨어를 사용한 실험 집단과 선정기준에 부적합한 소프트웨어를 사용한 비교 집단으로 나누어 일주일간 사용해 보도록 한 후 컴퓨터 흥미도에 대한 반응을 검사하였다. 본 연구의 목적을 위하여 세운 연구 가설은 다음과 같다. 1. 교사의 경력에 따라 선정기준에 대한 의견의 차이가 있을 것이다. 2. 교사의 컴퓨터를 능력에 따라 선정기준에 대한 의견의 차이가 있을 것이다. 3. 선정기준에 적합한 소프트웨어를 사용한 실험 집단과 선정기준에 부적합한 소프트웨어를 사용한 비교 집단간 컴퓨터 흥미도 세부문항간의 차이는 있을 것이다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 교사의 경력에 따른 선정기준에 대한 의견 차이는 없는 것으로 나타났다. 2. 교사의 컴퓨터 사용능력에 따라서 소프트웨어 선정기준이 다르게 나타났다. 교사가 컴퓨터를 잘 다를수록 효율 영역, 내용 영역, 피이드백 영역, 평가 영역을 더 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 3. 선정기준에 적합한 소프트웨어를 사용한 실험 집단은 선정기준에 부적합한 소프트웨어를 사용한 비교 집단보다 컴퓨터에 대한 지적 호기심, 자신감, 감각적 호기심등이 높은 것으로 나타났다. 본 연구에서 제시된 선정기준은 유치원 교사들의 설문 결과 중요하다는 결과가 나왔고, 그 선정기준에 적합한 소프트웨어를 사용한 유아들은 부적합한 소프트웨어를 사용한 유아들보다 컴퓨터에 대한 흥미도가 높게 나타난 연구결과를 토대로 부록 3과 같이 평가준거로 제시될 수 있다.;The purpose of this study is to represent the standard for developing of early child educational software, to develope the evaluation standard for early child educational software which provides teachers and parents with the good information about choosing software. For this purpose, methods follwing were used 1. The standard for the selection is represented according to lots of materials about the evaluation of the education software design. 2. The opinions of 91 kindergarten teachers at 15 kindergarten located in Seoul were asked about the standard for selection. 3. 5 aged kindergarten students were divided into two groups of 20 and one group used proper software by the standard for the selection and the other one used improper software against the standard for the selection. After one week later, the degree of the interest for the computer was exmined. The result of this study goes like this 1. The opinion about the standard for selection of software was not concerned with the teacher's career. 2. Accoding to teacher's ability to use computer the opinions of standard for the selection were different. 3. One group which had used proper software by the standard expressed relatively high intellectual curiosity, intimacy, sensitive curiosity for the computer compared with the other group.(used proper software by the standard) The standard for selection used in this study can be a evaluation criteria of education software for early child according to opinions of teachers and the result of the degree of interest for the computer. It is expected that the standard for the selection of child education software have to include 7 part, effcicency part, content part, objectives part, interactive part, moniter part, feedbark part, content of the eveluation part.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE