View : 16 Download: 0

트랜잭션 개념을 도입한 지적 저작 시스템의 저작 인터페이스 설계 연구

Title
트랜잭션 개념을 도입한 지적 저작 시스템의 저작 인터페이스 설계 연구
Other Titles
(A) study of design authoring interface for intelligent authoring system based on transaction concept
Authors
김성희
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 전자계산교육전공
Keywords
트랜잭션지적 저작 시스템인터페이스전자계산교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문에서는 ITS(Intelligent Tutoring System)를 개발하기 위한 저작시스템의 전반적인 구조를 Merrill의 저작 모형을 기반으로 하여 설계하였고, 각각의 모듈에 대한 동작을 데이터의 흐름으로 설명하였다. IAS(Intelligent Authoring System)에는 ITS의 각 모듈들을 접근할 수 있는 저작모듈이 있어야 하며, 본 논문에서는 저작모듈에 트랜잭션이라는 개념을 도입하여 형판(template)과 메뉴-파라메터(menu-parameter)를 구성하였다. 제작자나 학습자의 활동을 최대한 수용할 수 있도록 가용한 모든 학습형태와 저작과정을 수반하는 트랜잭션은 저작모듈을 구성하는 기본 제시 형태가 되며, 이는 단지 텍스트를 순서대로 제시하는 차원이 아닌 저작자와 시스템간의 상호 역동적이고 실시간적인 저작활동을 제공한다. 본 논문에서는 트랜잭션의 개념을 구체화하기 위해 트랜잭션의 요소들을 학습자 반응유도기능과 학습자 반응관련기능, 학습자 반응분석을 지원하는 기능 프로그램의 반응지원기능, 학습과정의 통제형태등으로 구분하여 제시하였다. 저작묘듈은 영역지식 편집기와 교수로직 편집기로 구성하였고 영역지식 편집기는 모든 주제영역에 독립적인 지식망과 영역트리를 기본틀로 한 메뉴방식의 트랜잭션을 제공하여 전체구조를 한눈에 파악할 수 있게 하였으며, 전체적인 구조를 생성하고 학습의 흐름을 편집하는 도구인 교수로직 편집기는 교수과정을 계획하는데 긴 프로그래밍 소스를 통해서가 아닌 시각적인 방법을 사용하는 형판을 제공하였다. 이러한 저작묘듈은 궁극적으로 비전문가인 교사나 교육 전문가에게 손쉬운 저작활동을 제공하고, 학습내용의 주제목표나 학습자의 특성과 학습자 상태의 변화에 따른 학습방식 등을 고려한 이상적인 개별화 학습에 좀 더 용이하게 접근할 수 있는 계기가 될 것으로 보인다. 트랜잭션의 구현부분은 저작모듈의 기본적인 화면 설계를 제시한 것이다.;This study designed a general structure of a authoring system to develop ITS based on Merrill's authoring model, and explained each module's movement as a stream of data. As IAS should have a authoring module to access each module of ITS, the study constucted a interface template and a menu-parameter by using the concept of transaction in the authoring module. The transaction which is accompanied by all the learning styles and authoring courses is available to accept the activity of a author or a learner to the utmost to become a basic presentation type for constructing the authoring module. This suggests mutual-dynamic and real time authorhg activity text in order only. To concrete the concept of transaction, the study classified/suggested the elements of transaction into reaction-induce function, reaction-related function and supporting reaction-analysis for a learner, reaction-supporting function of the program function and control type of learning course, etc. The authoring module was composed of domain knowledge editor and teaching logic editor. The former can provide a menu-typed transaction based on the independent knowledge network for every subject domain and domain tree to give a quick notice of the entire structure at a time. The latter is a tool to form a whole structure and edit a flowing of leaning, which provides a template using the Visual method not through a long programming source in designing the teaching course. Such a authoring module can ultimately provide a non-professional teacher or an educational expert with an easy authoring activity and more easily accessible opportunity to the ideal personalized learning which considers the main purpose of learning, a distinction of a learning and a learning method according to the change in learner's condition, etc. The executed part of transaction shows a basic display design for the authoring module.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE