View : 16 Download: 0

音色學習活動을 通한 創意力 伸張에 관한 硏究

Title
音色學習活動을 通한 創意力 伸張에 관한 硏究
Other Titles
(A) study on the improvement of creativity through learning activity for tone color
Authors
全愛理
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
음색학습활동창의력음색학습음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
종래의 학교음악교육은 학습자 중심의 다양한 활동 속에서 창의력을 키우기 보다, 암기한 내용의 표현을 위해 반복적인 연습에만 치우쳐 왔다. 본 논문의 목적은 학생들이 자신의 감정과 생각을 음악적으로 표현하고 창의적인 태도와 능력을 가질 수 있도록 하기 위해서 음색학습활동을 통해 창의력을 신장시키는데 있다. 이제까지의 연구결과들은 창의력을 후천적으로 경험이나 훈련에 의해 학습되어지는 능력임을 밝히고 있어 그 개발가능성을 말해 주고 있다. 창의적 사고는 우수한 자에게만 있는 지적특성이 아니라 '창조하는 마음'은 어느 누구나 다 가지고 있는 것이다. 창의력은 '자기의 능력'을 스스로 믿는 것과 학생의 창의적 잠재력을 강화시켜 주고 계발해 주며 동기를 지속적으로 유발시켜 줄 때 향상되는 것이므로, 본 연구자는 창의력 신장을 위한 5가지 수업모형을 연구해 보았다. 첫째, 다양한 소리탐색은 통해 여러소리를 느끼고 만들수 있고, 둘째, 악기소리 탐색은 통해 오케스트라 악기음색에 대해 배우며, 셋째, 연주법에 의한 음색변화를 통해 생기는 독특한 음색을 느끼며, 넷째, 극과 음악을 통해 극에 사용된 배경음악을 창의적으로 표현하며, 다섯째 종합적 감상을 하게 했다. 본 연구는 소재와 악기음색과의 관계를 이해해 상상력과 창의력을 신장토론 하였다. 창의력을 계발시키기 위해서는 질 좋은 음악을 많이 보유하고, 악기와 음향시설을 잘 갖추어야 하며 음악교사의 질 향상을 위한 교사 연수 프로그램의 개발 및 이의 효율적인 운영이 지속적으로 이루어져야 한다. 교사는 창의적 음악활동을 할 수 있도록 학생 스스로의 독창적 노력으로 문제를 해결토록 조장하는 분위기와 다양하고 풍부한 경험을 접할 수 있는 기회를 주어야 한다. 본 연구는 수업모형제시에 그치고 있어 후속 연구로 본 연구를 적용한 실제적 실습연구가 있기를 바란다.;The purpose of this thesis is to improve the creativity through learning activity tone color so that the students become able to express music and attain creative attitudes and capabilities upon their intentions. The motif for this study is originated from the recognition that the accustomed and traditional school music education is only focusing on the theoretical and musical performance by the mechanical way rather than the way to culture the creativity through diversified learners' oriented music activities. The major outcomes of the existing researches showed the important fact that the creativity is a learned capability which can be attained and developed by experience and training. What existing studies definitely suggested are five types of teaching model for enhancing creativity based upon the notion that creativity is common to the ordinary people rather than the specialized character confined to limited number of intellectuals. Upon understanding the achievable creativity, the research developed the five music class model. First, search for diversified sound and musical tone can be achievable by listening to a variety of sound, second, through the musical instrument one is able to learn the orchestral tone, and third through performance practice, one can feel the unique musical tone, fourth, through play and music one can find an appropriate background for the play, and fifth, through music appreciation, one can increase imagination and creativity. In order to develop the creativity, the and maintenance and management of excellent quality music as well as musical instrument and acoustics facilities are the key success factor. The development and efficient management of teacher education program is required for the improvement of capability of music teacher. The music teacher is requested to render the opportunity for diversified and affluent experience to the student for their original efforts to solve their pending and forthcoming problems. The boundary of this study is limited to the suggestion of learning model, thus the practical and empirical research utilizing this study is expected in the foreseeable future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE