View : 18 Download: 0

바람직한 교사상에 대한 초등학교 아동들의 학년 수준별 기대

Title
바람직한 교사상에 대한 초등학교 아동들의 학년 수준별 기대
Other Titles
(A) Study of the Elementary Children's Conception on the Ideal Teacher
Authors
이해지
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Keywords
교사상초등학교 아동학년 수준기대
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 초등학교 아동이 기대하는 교사상을 조사하여 그 내용을 학년별로 정리함으로써 초등학교 일선 교사들의 학생 지도와 교사 양성 프로그램에 도움을 주는 것이 목적이다. 그를 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 교사의 개인적 특성에 대한 초등학교 아동의 기대는 학년 수준에 따라 어떤 특징을 가지고 있는가? 둘째, 교사의 학습 지도에 대한 초등학교 아동의 기대는 학년 수준에 따라 어떤 특징을 가지고 있는가? 셋째, 교사의 생활 지도에 대한 초등학교 아동의 기대는 학년 수준에 따라 어떤 특징을 가지고 있는가? 이상 3개의 연구 문제를 알아보기 위해서 서울 시내 E 사립 초등학교의 2, 4, 6학년 학생을 각각 140명 씩 표집하여 본 연구자가 제작한 질문지에 응답하게 하였다. 질문지는 교사의 역할에 대한 아동의 기대에 관한 내용으로서 10개 문항으로 구성되어 있다. 질문지의 문항 작성을 위해서 우선, 문헌 연구를 통해 교사 역할의 영역을 추출하고, 거기서 나온 각 영역에 속하는 교사의 구체적인 역할에 대한 아동들의 생각을 알아보기 위한 예비 조사를 실시하였다. 그 결과 나온 대표적인 교사의 역할을 10개로 정리하여 그에 대한 아동의 기대를 알아보는 내용으로 질문지의 문항을 작성하였다. 연구 조사의 결과 처리는 질문지의 문항에 아동이 응답한 것을 종합, 정리하여 항목별로 빈도와 순위를 내고, 학년별 경향과 내용별 특성을 정리하였는데 그 대표적인 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사의 개인적인 특성면에 대한 초등학교 아동의 기대는 교사의 성격, 언어습관, 그리고 옷차림의 분야로 나누어 생각할 수 있는데 우선, 교사의 성격에 대한 기대는 ① 초등학생 전체 -- 이해심 많은 성격, 친절한 성격, 차분한 성격 ② 2학년 -- 친절한 성격, 이해심 많은 성격 ③ 4학년 -- 이해심 많은 성격, 인내심 있는 성격 ④ 6학년 -- 이해심 많은 성격, 엄하면서도 너그러운 성격 의 순으로 나타났다. 그리고, 교사의 언어습관에 대해서는 ① 초등학생 전체 -- 친절한 말씨 ② 2학년 -- 친절한 말씨 ③ 4학년 -- 친절한 말씨 ④ 6학년 -- 친절한 말씨 를 절대 대다수의 어린이가 기대하는 것으로 나타났다. 또한, 교사의 옷차림에 대해서는 ① 초등학생 전체 -- 단정한 옷차림 ② 2학년 -- 단정한 옷차림, 아름다운 옷차림 ③ 4학년 -- 단정한 옷차림 ④ 6학년 -- 단정한 옷차림 을 많은 수의 어린이가 기대하는 것으로 나타났다. 둘째, 교사의 학습 지도면에 대한 초등학교 아동의 기대는 교수 방법, 교수 내용, 평가, 그리고 숙제의 분야로 나누어 생각할 수 있는데, 우선 교수 방법에 대한 기대는 ① 초등학생 전체 -- 자세하게 설명, 재미있는 방법 활용, 쉽게 설명 ② 2학년 -- 재미있는 방법, 자세하게 설명, 진도를 많이씩, 쉽게 설명 ③ 4학년 -- 자세하게 설명, 재미있는 방법 활용, 쉽게 설명 ④ 6학년 -- 자세하게 설명, 반복 설명 의 순으로 나타났다. 그리고, 교수 내용에 대한 기대는 ① 초등학생 전체 -- 흥미있는 내용, 쉬운 내용, 폭넓은 내용, 핵심 내용 ② 2학년 -- 흥미있는 내용, 쉬운 내용 ③ 4학년 -- 쉬운 내용, 폭넓은 내용, 생활과 관련된 내용 ④ 6학년 -- 핵심 내용, 폭넓은 내용 의 순으로 나타났다. 또한, 평가에 대한 기대는 ① 초등학생 전체 -- 교과서 내용만 평가, 적은 평가 횟수, 적은 문항수 ② 2학년 -- 적은 평가 횟수, 교과서 내용만 평가, 적은 문항수 ③ 4학년 -- 교과서 내용만 평가, 적은 문항수, 확실한 내용의 질문법 ④ 6학년 -- 교과서 내용만 평가, 사전 예고 후 실시, 부모님 확인을 받지 않기, 중요한 내용만 평가 의 순으로 나타났다. 마지막으로 숙제에 대한 기대는 ① 초등학생 전체 -- 혼자 할 수 있는 난이도, 적은 양, 매일 적당한 양, 활동 중심의 내용 ② 2학년 -- 혼자 할 수 있는 난이도, 적은 양, 활동 중심의 내용 ③ 4학년 -- 적은 양, 혼자 할 수 있는 난이도 ④ 6학년 -- 매일 적당한 양, 혼자 할 수 있는 난이도의 순으로 나타났다. 셋째, 생활 지도면에 대한 초등학교 아동의 기대는 생활지도 방법, 아동 잘못의 처리 방법, 그리고 청소 지도의 분야로 나누어 생각할 수 있는데 우선, 생활 지도 방법에 대한 기대는 ① 초등학생 전체 -- 학생 입장을 이해해주는 교사, 친구같은 교사, 모두 공평하게 대하는 교사 ② 2학년 -- 학생 입장을 이해해주는 교사, 친구같은 교사 ③ 4학년 -- 학생 입장을 이해해주는 교사 ④ 6학년 -- 학생 입장을 이해해주는 교사, 모두 공평하게 대하는 교사, 인격적으로 존중해주는 교사, 진실하게 마음을 나누는 교사 의 순으로 나타났다. 그리고, 아동 잘못의 처리 방법에 대한 기대는 ① 초등학생 전체 -- 잘못을 깨닫게 설명해주는 교사, 심한 벌을 주지 않는 교사, 벌칙을 미리 정하는 교사 ② 2학년 -- 벌칙을 미리 정하는 교사, 잘못을 깨닫게 설명해주는 교사 ③ 4학년 -- 잘못을 깨닫게 설명해주는 교사, 심한 벌을 주지 않는 교사, 잘못한 것을 그냥 넘기지 않는 교사 ④ 6학년 -- 심한 벌을 주지 않는 교사, 잘못을 깨닫게 설명해주는 교사, 친구 앞에서 창피를 주지 않는 교사 의 순으로 나타났다. 또한, 청소 지도에 대한 기대는 ① 초등학생 전체 -- 간단히 빨리 끝내주는 교사, 같이 도와주는 교사 ② 2학년 -- 간단히 빨리 끝내주는 교사, 같이 도와주는 교사 ③ 4학년 -- 같이 도와주는 교사, 간단히 빨리 끝내주는 교사, 잘 할 때 칭찬해주는 교사 ④ 6학년 -- 간단히 빨리 끝내주는 교사, 자율적으로 하도록 맡기는 교사, 공평하게 청소 분담을 시키는 교사 의 순으로 나타났다. 위의 결과는 학년에 따라 약간의 차이를 보이는 면도 있지만 초등학교 아동들이 교사에 대해 대부분 비슷한 기대를 갖고 있는 것으로 해석되며 이것은 다른 선행 연구들과도 일치하는 것이어서 초등학교 교사가 지향해야 할 역할을 일반화하는데 도움을 주는 연구 결과라고 하겠다. 그러므로 초등학교 교사들은 아동들이 공통적으로 가지는 교사에 대한 기대를 이해하고 그에 맞는 반응을 하려고 노력함으로써 교육의 효과를 높이기 바라며, 교사 양성 프로그램을 실시하는 기관에서는 본 연구 결과를 참고하여 아동 기대에 부합하는 훌륭한 교사를 길러내 줄 것을 제언한다.;The purpose of this study is to contribute to the elementary-school teachers' instruction and teacher-training center program by investigating the primary-school children's conception on the ideal teacher. This study tried to solve the following research questions. 1. What indivisuality do each of 2, 4, 6 grade students expect from teachers? 2. What lesson conducting do each of 2, 4, 6 grade students expect from teachers? 3. What student guidance do each of 2, 4, 6 grade students expect from teachers? I conducted a survey, using the method of writing freely on the questions, with 420 students of an elementary school in Seoul. The results of the analysis of the survey are as follows: First, on the point of the indivisuality, the ideal teacher was considered First of from three standpoints - personality, linguistic sense, and attire. all, ideal teacher's personality was rated as follows: ① 2 grade - kindness, generosity ② 4 grade - generosity, patience ③ 6 grade - generosity, both strictness and generosity And the linguistic sense of ideal teacher's was found as follows: ① 2 grade - kindness ② 4 grade - kindness ③ 6 grade - kindness Lastly, the ideal teacher's attire was rated as follows: ① 2 grade - neatness, gay custume ② 4 grade - neatness ③ 6 grade - neatness Second, on the point of the lesson conducting, the ideal teacher was considered from four standpoints - teaching method, subject matter, evaluation, and homework. Above all, the primary-school children's expectation of teaching method was rated as follows: ① 2 grade - interesting method, full explanation, large teaching in quantity, easy explanation ② 4 grade - full explanation, interesting method, easy explanation ③ 6 grade - full explanation, repeating explanation And the students' expectation of subject matter was rated as follows: ① 2 grade - interesting matter, easy matter ② 4 grade - easy matter, extensive matter, utility ③ 6 grade - core, extensive matter And the students' expectation of evaluation was rated as follows: ① 2 grade - rare examination, making questions out of only textbook, few questions in a test ② 4 grade - making questions out of only textbook, few questions in a test, certainty of questions ③ 6 grade - making questions out of only textbook, prior announcement, no throwing open to parents, makig questions of important content Lastly, the students' expectation of homework was rated as follows: ① 2 grade - easy homework, little homework, only activity ② 4 grade - little homework, easy homework ③ 6 grade - steady and reasonable quantity, easy homework Third, on the point of the student guidance, the ideal teacher was considered from three standpoints - the method of student guidance, the way of conducting children's mistakes, and guidance of cleaning classroom. First of all, the elementary-school children's expectation of the method of student guidance was rated as follows: ① 2 grade - understanding the position of students, treating students as one's friend ② 4 grade - understanding the position of students ③ 6 grade - understanding the position of students, equitable treatment to students, respecting personality, enjoying mutual understanding And the students' expectation of the way of conducting their mistakes was rated as follows: ① 2 grade - making it a rule to punish in advance, helping find out faults ② 4 grade - helping find out faults, no severe punishment, no overlooking faults ③ 6 grade - no severe punishment, helping find out faults, no shaming in front of friends Lastly, the students' expectation of the guidance of cleaning classroom was rated as follows: ① 2 grade - short and light cleaning, helping clean ② 4 grade - helping clean, short and light cleaning, commendation ③ 6 grade - short and light cleaning, leaving its management in students' hands, fair division of cleaning As a result, I hope that the elementary - school teachers understand the expectation classified by students' grades, and try to respond to the expectation of students'. Because I think it is one way to bear full fruits of education. And I hope, in teacher-training center, to educate prospective teachers by considering the results of this survey.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE