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중학교 신, 구 과학 교과서 중 지구과학 영역의 내용비교

Title
중학교 신, 구 과학 교과서 중 지구과학 영역의 내용비교
Other Titles
Comparison of the Earth Science contents Between The old and new Editions of Middle School Science Textbooks
Authors
박정인
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 지구과학교육전공
Keywords
중학교과학 교과서지구과학 영역
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study compares and analyzes the earth science contents of 8 different publishers' science textbooks(24 books in all) revised by the 6th Education Guideline, with those of 5 publishers' science textbooks(l5 books in all) by the 5th Education Guideline. This analysis will provide basic data for efficient earth science education and contribute to the textbook revision by Education Guideline in the future. In order to improve the quality in science education, the 6th Education Guideline revised the defects of the 5th Education Guideline and included the recent trends in the education. The Guideline emphasizes the appropriate difficulty and quantity of learning content, the enhanced inquiry works, the proper class material (so that teachers can motivate their students), and the better evaluation. There is little difference in basic concepts between new and old editions. In new editions, however, the new methods of statement for learning materials and learning aims are expected to motivate students. According to the results of comparing and analyzing the earth science sections of these old and new editions of textbooks, the new versions indicate more emphasis on the inquiry works to enhance inquiry skills of students. The works of new editions are more diverse and subdivided in contents, and more systematic and specified in forms than those of old editions. The experimentation is the largest portion(44.5%) in inquiry works of the new editions. The observation(17.3%), the understanding of materials (13.2%), discussion( l0.0%), measurement(9.1%), research(5.6%) and classification (0.3%) contribute to the works. The number of evaluating questions about simple knowledge in earth science are reduced in the new textbooks, while the number about students' inquiry skill are increased. The evaluating questions in both old and new textbooks are mostly related with the explanation and proof about simple principle and rules. When the form of contents of textbooks is analysed with the method of Romey, the evaluation indices, T and F, estimated in new textbooks mean more learning activities for students than in old textbooks. However, both textbooks, called to be 'authorized type' in the method, are mostly composed of the learning contents, convenient for teachers and not for students.;본 연구는 제6차 교육과정에 의해 개정된 각 학년별 8종 총24권의 교과서와 제5차 교육과정에 의해 쓰여진 각 학년별 5종 총15권의 교과서 내용 중 지구과학 영역에 대해 비교 분석하여, 앞으로의 교육과정이나 교과서의 개편에 도움을 주고, 더 나아가 성공적인 과학교육을 만들어 나가는 데에 필요한 기초 자료를 제공하고자 한다. 제6차 교육과정은 제5차 교육과정에서 드러난 문제점을 보완하고, 최근 과학교육의 동향을 반영하여 교육의 질적 향상을 이룩하겠다는 목표 아래 학습 내용 수준과 분량의 적정화, 탐구 활동의 강화, 학습 동기 유발을 위한 적절한 학습 소재의 선택, 평가 방법의 개선 등을 개본 방침으로 세우고 이를 강조하였다. 신·구교과서 모두 강조하고 있는 기본 개념에는 차이가 없으나, 신교과서에서는 학습 소재나 학습 목표에 대해서 진술 방식을 새로이 하여 학생들의 학습 동기 유발을 기대하고 있다. 신·구교과서 중 지구과학 영역에 관한 내용 구성을 보면, 신교과서는 학생들의 탐구 능력 신장을 위해 탐구 활동을 보다 강조하고 있음을 알 수 있다. 그리고, 신교과서의 탐구 활동은 종전의 구교과서보다 훨씬 내용이 다양해지고 세분화되었으며, 형식에 있어서도 구교과서보다 체계적이고 구체화되었다. 신교과서의 탐구 활동 내용 중 실험 영역이 가장 큰 비중을 차지하였으며, 그 다음으로는 관찰, 자료해석, 토의, 측정, 조사, 분류 영역의 순으로 나타났다. 신·구교과서 중 지구과학 영역에 대한 평가 문제를 비교 분석하면, 신교과서에서는 단순 지식의 재생에 불과한 평가 내용을 많이 삭제하였고, 평가 문제의 일부를 탐구 활동 영역의 내용으로 전환시켜 탐구 능력 신장을 강조하고 있음을 알 수 있다. 평가 문제의 내용을 영역별로 분석해 보면, 신·구교과서 모두 단순한 원리나 규칙성에 대한 설명 및 증명 영역이 대부분을 차지하고 있다. Romey법에 의한 교과서 내용의 형태 분석에 있어서, 평가 지수 T와 F값으로 분석해 보면, 신교과서에서는 학생들의 학습활동 참여에 대한 내용인 구교과서보다 증가되었음을 알 수 있다. 그러나, 신·구교과서 모두 아직은 교사 중심의 일방적인 전달 형식의 내용을 많이 포함하고 있는 권위주의적 성향의 교과서라 할 수 있다.
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교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
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