View : 80 Download: 0

유아의 상상놀이에 관한 일 연구

Title
유아의 상상놀이에 관한 일 연구
Other Titles
Preschool Children's Imagenative Behavior during Free Play
Authors
김은기
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아상상놀이자유놀이활동
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
유아기 어린이의 놀이는 대부분이 상상놀이 이다. 상상놀이란 사실이 아닌 것을 가장해서 행동하거나 다른 사람의 동작이나 활동을 모방하여 사물이나 도구를 사용하여 가작화(make-believe) 하는 놀이이다. 본 연구은 자유놀이 시간 동안 유아가 상상놀이에 참여하는 빈도와 상상놀이의 종류 및 내용과 상상놀이에 사용된 놀이감을 분석하는 것을 목적으로 하였다. 연구대상은 서울 시내에 위치한 대학 부속 유치원의 원아 만 3세, 4세, 5세로 총 89명이었다. 연구방법은 자연관찰로 각 유아를 30초씩 75회로 총 37.5분 관찰하였다. 관찰된 상상놀이의 참여빈도와 상상놀이의 종류 및 내용에 따른 연령 및 성별 차이를 알아보기 위하여 상상놀이 빈도를 점수화하여 일원변량분석과 t검증을 하였고, 사용된 놀이감의 종류는 사용빈도와 백분율을 산출하였다. 수집된 자료를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 1. 자유놀이 시간동안 유아의 상상놀이 참여 빈도는 전체 놀이중 45%를 차지한다. 참여 빈도는 연령별로 유의한 차이를 보이지 않으며 성별로 남아가 여아보다 상상놀이를 더 많이한다. 2. 유아가 참여한 상상놀이 종류는 개인상상놀이가 41%, 집단상상놀이가 59%이다. 연령별로 3세가 4세와 5세보다 개인상상놀이를 많이 하며 5세가 3세와 4세보다 집단 상상놀이를 많이 한다. 성별로 남아가 여아보다 개인상상놀이를 모두 더 많이 한다. 3. 유아들이 주로 참여한 상상놀이 내용는 11종류로 이중 소꿉놀이와 군인·경찰놀이를 가장 많이 한다. 상상놀이 내용은 대부분 연령에 따라 유의한 차이가 없다. 성별로는 유의한 차이를 보이는데 여아는 소꿉놀이, 극화놀이를 많이 하는 반면 남아는 군인·경찰놀이, 자동차·교통놀이, 선장·해적놀이, 로보트·우주놀이, 공사·수선놀이를 많이 한다. 4. 유아는 상상놀이의 93%를 놀이감을 사용한다. 사용된 놀이감은 13종류이고 조작놀이감, 소꿉그릇류, 의상류를 주로 많이 사용한다. 성별로 보면 남아는 조작놀이감, 교통기관류를 많이 사용하는 반면 여아는 밀가루반죽, 소꿉그릇류, 의상류를 많이 사용한다.;The purpose of this study was the analysis of the frequency of participation, types, themes and playthings related to the imaginative play of preschool children during free play activities. The subject were 89 nursery school children three, four and five years of age. The methodology used in data collection was time sampling in the natural setting during free play. The observers used a behavioral checklist to record the children's imaginative play and playthings. Each subject was observed 75 times for 30 seconds on each observation for a total of 37.5 minutes per child. Mean frequencies of behavior and play materials were computed and the data was analyzed with one way analysis of variance and t-test. The results of the study were as follows; a) Frequency in participation of children in imaginative play during free play activities was 45% of observed free play activities, there was no significant difference between age levels. Boys exhibited imaginative play more than girls. b) 41% of the imaginative play was individual play and 59% was group imaginative play. Three-year-olds exhibited significantly more individual imaginative play than four- and five-year old children. Five-year-olds exhibited significantly more group imaginative play than three-and four-year-old children c) Children mainly exhibited I1 kinds of imaginative themes. Girls prefered housekeeping; boys prefered role playing police- man and soldier, pirate captain, robot space construction repair and transportation play. d) Children used 13 kinds of playmaterials in imaginative play, blocks, doll dishes and dress-up cloths were used most frequently. Children used structured materials in 49% and open-ended materials in 51% of their imaginative play.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE