View : 16 Download: 0

제6차 교육과정에 따른 중학교 수학교과서 분석

Title
제6차 교육과정에 따른 중학교 수학교과서 분석
Other Titles
Analysis of Math Textbooks According to the 6th Curriculum in Middle School : Focus on 1st-grade Textbooks
Authors
한혜승
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
제6차 교육과정중학교수학교과서분석
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
1948년 대한민국 정부 수립 이후 우리 나라는 6차에 걸친 교육과정의 개정이 이루어 졌다. 이러한 교육과정의 개편은 우리 나라의 교육적 상황과 요구에 부응하여 이루어 졌으며 교육과정 자체가 바로 이런 시대적 사회적 요구를 반영한다. 그러한 교육과정의 운영에 있어서 우리와 가장 밀접한 관계를 맺고 있는 것은 교과서이고 교육과정의 목표를 실현하는 가장 현실적, 실제적 도구가 된다. 1992년 6월 30일로 제 6차 교육과정이 확정 고시된 후 1995년부터 사용되기 시작한 교과서들의 목표와 내용이 6차 교육과정을 반영하는가를 알아봄으로써 앞으로 중학교 수학과 교육과정과 교과서의 지속적 연구 작업에 도움을 주고자 본 연구에 착수했다. 본 연구는 제 6차 교육과정에 따른 8종의 중학교 1학년 수학과 교과서를 자료로 다음과 같이 진행되었다. 첫째, 우리 나라의 수학과 교육과정의 시대적 변천을 살펴보았다. 둘째, 수학과 교육과정의 목표를 일반적 목표로부터 고찰하여 수학과 교육과정의 목표 요소를 찾아보았다. 셋째, 제 6차 교육과정의 내용을 고찰하였다. 네째, 각 교과서의 구성 체제를 분석하였다. 다섯째, 교육과정의 목표에 나타난 6개의 목표 요소로 각 교과서의 단원 목표를 분석하였다. 여섯째, 각 교과서의 지도 내용을 분석하였다. 이상의 연구 절차에 의해 얻어진 결과는 다음과 같다. 6차 교육과정의 목표는 수학 교육의 본질적인 측면을 충실히 표현하고 있으며 교과서상에 나타난 단원 목표들은 이러한 교육과정의 목표와 관련지어져 있다. 따라서 제 6차 교육과정에 따른 중학교수학 교과서의 단원 목표들은 목표 요소를 적절하게 제시하고 있으며 수학과의 일반적 특성과 각 영역의 특성을 고려하고 있다. 내용의 분석 결과 각 교과서들은 비슷한 구성을 가지고 있으며 내용 요소나 목표 요소의 수에 있어서도 거의 비슷한 양상을 보이고 있었다. 지도 내용 요소의 배열 비중은 대체로 고르게 분포되어 있었고, 목표 요소에 대한 영역별 분포를 살펴보면 단원 목표 분석과 같이 단원 성격과 관련이 있으며 수학적 대상과 수학적 언어를 중심으로 하여 수학적 사고와 수학적 구조의 이해가 강조되고 있었다. 그러나, 전반적으로 응용의 비중이 낮은 경향이 있으므로 목표나 내용 모두에 있어서 이점이 보완, 강화되어야 할 것이다.;The curriculum in Korea has been revised six times since the government was established in 1948. The revisions of the curriculum were required by the educational needs and situation. In the management of the curriculum the textbook is the most familiar and effective tool which realizes the objectives of the curriculum. The objectives and the contents of the textbooks which have been used since 1995 were reviewed through an analysis of the textbooks published under the 6th curriculum announced on June 30, 1992. This study might be helpful for further study of the curriculums and textbooks in middle school. Eight textbooks for the 1st year in middle school published according to the 6th revision of curriculum were analyzed as data resources. This study has emphasis on the following points: 1. Periodical changes of mathematics curriculum were reviewed. 2. Objective factors of mathematics curriculum were examined by analyzing the objectives of mathematics curriculum. 3. Contents of the 6th curriculum were examined. 4. Organizational systems of eight textbooks were analyzed. 5. Objectives of each chapter were examined according to six objective factors in the curriculum objectives. 6. Instruction contents of each textbook were analyzed. The results of this study are as follows: The objectives of the 6th curriculum revision reflect the essential parts of mathematics education and the objectives of each chapter in the textbooks are related to the main objectives. Therefore, the chapter objectives according to the 6th curriculum revision effectively point out the objective factors and consider the general and specific characteristics of mathematics education respectively. Analysis showed that the organizations of each textbook are similar and the number of content factors and objective factors are same. The factors of instruction contents are distributed generally with equal emphasis and the distribution of objective factors in each chapter is related to the characteristics of the chapter. Comprehension of mathematical thinking and mathematical structure are emphasized principally in mathematical objective and mathematical language. Since the aspect of application tends to be weak in general, further effort is recommended to correct this defect with respect to the objectives and the contents.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE