View : 22 Download: 0

그래픽 계산기(Graphic Calculator)를 이용한 함수 수업이 수학 학습에 미치는 효과

Title
그래픽 계산기(Graphic Calculator)를 이용한 함수 수업이 수학 학습에 미치는 효과
Other Titles
Function Instruction introduced by using graphing calculator
Authors
곽정원
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
그래픽계산기GraphicCalculator함수수학학습
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 함수 영역의 수학적 사고력을 신장시킬 수 있는 학습 방법의 한 예로 그래픽 계산기를 도입한 함수 수업이 학생들의 학업 성취에 미치는 효과에 대한 연구이다. 서론에서는 연구의 필요성과 목적, 연구 내용과 연구의 제한점을 제시했다. Ⅱ장은 이 연구의 이론적 배경으로, 선행 연구들을 통해 수학 교육과 컴퓨터의 사용에 대해 살펴보고 함수의 이해 정도를 파악하였다. Ⅲ장에서는 연구 방법 및 절차를 밝히는데, 고등학교 1학년 함수 영역의 내용, 이 연구에서 사용한 그래픽 계산기와 학습 지도안을 제시했다. Ⅳ장에서는 연구에서 얻은 결과를 각 연구 문제별로 분석하였으며 마지막 Ⅴ장에서는 실험에서 얻은 결과를 정리하였다. 이상의 과정을 통하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 그래픽 계산기를 이용한 함수와 그래프 수업을 통해 학습자의 학업 성취도가 향상되었다. 둘째, 이 실험을 통해 그래픽 계산기에 대한 흥미, 태도에도 상당히 긍정적인 효과를 얻었고, 함수에 대한 문제 접근도 그래프를 통해 보다 쉽게 하는 것을 보았다. 이상에서 얻은 결과로 그래픽 계산기를 이용한 수업 방법은 함수 영역의 흥미, 태도 및 학업 성취를 향상시킬 수 있는 효과적인 수업 방법으로 제시할 수 있다.;The present thesis, an example of a learning method by which the mathematical thinking power in the function field can be extended, is a study on an method that function instruction introduced by using graphing calculator, effect to students's ability to learn functional knowledge. In the introduction of the present thesis, the necessity, purpose, issue and limit of the present study were suggested. In chapter Ⅱ, as a theoretical context, some precedent studies were reviewed, about mathematical education and use of computer and then level of understanding function were reviewed. In chapter Ⅲ, study method and procedures were clarified, the contents of the function area to be studied at the first grade of high school and both graphing calculator and instruction guide which had been employed in the present study were clarified, in chapter Ⅳ, result from this study were analyzed for each research issue, respectively, and finally in chapter Ⅴ, finding from the analysis of results were defined. Synthetic results from such a study are as follows; First, it appears that function instruction introduced by using graphing calculator is desirous for a study of development of the highschool student's function knowledge in comparison with the traditional instruction. Second, it appears that function instruction, which emphasizes various graphs, being introduced by using graphing calculator in comparison with the traditional instruction. Approach of function problems was easily solved by graphs. Such a significant change in functional field indicates the improvement of student's ability to learn functional knowledge. Based on the results viewed so far, it can be suggested that function instruction which emphasized various graphs, being introduced by using graphing calculator, is an effective, instructive method by which students can extend their mathematic thinking power in the functional field.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE