View : 21 Download: 0

공립유치원 교사의 식습관과 급식지도 및 영양지식

Title
공립유치원 교사의 식습관과 급식지도 및 영양지식
Other Titles
Research for the preschool Teachers' Dietary Habits, Preschool Lunch Guidance and Nutrition Knowledge
Authors
이명란
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 유치원 교사의 급식지도와 관련된 식습관과 유아들의 급식지도시 교사가 중점을 두어 지도하는 부분이 어떠한 관련을 가지는지 알아본다. 또한 유치원 교사의 영양지식 정도를 살펴보고 유치원 교사에서 필요한 영양지식을 제안하는 것을 목적으로 한다. 이에 따른 구체적 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원 교사의 식습관은 어떠한가? 2. 유치원 교사의 급식지도는 어떠한가? 3. 유치원 교사의 식습관에 따른 급식지도에는 차이가 있는가? 4. 유치원 교사의 영양지식 정도는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울지역 공립유치원 중 급식을 실시하는 유치원에 재직 중인 교사 총 173명이였다. 연구방법으로는 유치원 교사의 식습관과 급식지도 및 영양지식을 알아보기 위해 교사용 설문지를 사용하였다. 수집된 자료는 개인 변인별로 빈도와 백분율을 산출하였고, 교사의 식습관은 평균과 표준편차를 구하였으며, 교사의 식습관과 급식지도의 관계를 알아보기 위해 t검증을 실시하였다. 교사의 영양지식을 알아보기 위해 빈도, 백분율, 평균, 표준편차를 구하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 식습관을 살펴본 결과 교사의 평소 식습관 중 ‘식사 전 손을 씻는다’, ‘바른 자세로 앉아서 식사한다’, ‘식사 후 이를 닦는다’의 문항에 가장 많은 교사가 ‘그렇다’고 응답했으며, ‘식사 중 자리에서 자주 일어나 다른 일을 하며 먹는다’에는 ‘그렇지 않다’고 답했다. ‘이야기를 많이 하며 식사하는 편이다’, ‘배가 부르더라도 주어진 음식은 남기지 않고 다 먹는다’, ‘싫어하는 음식도 먹으려고 한다’ 는 문항은 ‘그렇다’와 ‘그렇지 않다’는 응답이 비슷한 비율로 나타났다. 둘째, 교사의 급식지도 내용에서 식사 전 급식지도 내용으로는 ‘식사전 손씻기’를 가장 중점적으로 지도하였으며 식사 중 급식지도 내용으로는 ‘식사 중 돌아다니지 않기’를 가장 중점적으로 지도하는 것으로 나타났다. ‘싫어하는 음식도 먹기’ 지도내용이 두 번째로 높았으나 ‘좋아하는 음식 적당히 먹기’는 비교적 낮게 나타났으며, 급식 지도내용 중 유아의 편식지도에서 좋아하는 음식을 적당히 먹는 것보다는 싫어하는 음식을 먹어보도록 하는 것에 더욱 중점을 두고 있는 것으로 나타났다. 식사 후 급식지도 내용에서는 ‘식사 후 이 닦기’가 가장 높게 나타났다. 셋째, 유치원 교사의 식습관과 급식지도에 유의한 차이가 있는지 알아본 결과 ‘식사 전 감사 인사하기’의 지도내용에 유의한 차이가 있었으며, 식사 중 급식지도 내용으로는 ‘조용히 식사하기’에서 유의한 차이를 볼 수 있었다. 이러한 결과는 ‘밥, 국, 반찬 골고루 먹기’에서도 나타났으며 ‘식사 후 입 가장자리 닦기’와 ‘식사 후 주변 정리하기’에서도 교사의 식습관과 급식지도사이에 유의한 결과가 나타났다 네째, 유치원 교사의 영양지식 점수를 알아본 결과 16점 만점에 평균점수는 8.42이며 가장 낮은 점수는 4점, 가장 높은 점수는 14점으로 나타났다. 유치원 교사의 영양지식 정답률을 살펴보면 어린이의 영양에 관한 지식과 조리 ·저장·급식에 관한 영양지식에서 정답률이 오답률보다 높게 나타났다.;This research has the goal to find the relation between the dietary habits of the preschool teachers who take the charge of kids' meal life and the aspects which teachers emphasize on in priority during the guidance in their meal life, and the goal to find the relation between teachers' nutrition knowledge and their ages, academic backgrounds or marital states. Specific questions according to those goals are as follows. 1. How are preschool teachers' dietary habits? 2. How are preschool teachers' preschool lunch guidance? 3. Is there the difference of the guidance in their meal life depending on preschool teachers' dietary habits? 4. How is preschool teachers' nutrition knowledge? The subjects in this research were 173 teachers at public preschools in Seoul which are carrying out school meal. The method of the research was the questionnaire for teachers which was devised to find out preschool teachers' dietary habits, guidance in their meal life and nutrition knowledge. The frequency and the percentage were put out by the individual factors in the collected data, the average and the analysis of variance were put out by teachers' dietary habits and T-test was carried out to find the relation between teachers' dietary habits and guidance in their meal life. The frequency, the percentage, the average and the analysis of variance were put out to find teachers' nutrition knowledge and T-test and F-test were used to find the relevance to individual factors. The results of this research are as follows. First, out of teachers' usual dietary habits, 87.9% of preschool teachers answered back 'to wash hands before meals', 89.6% preschool teachers 'to eat in good posture' and 93.1% preschool teachers 'to brush teeth after meals', while on the other, 85.5% preschool teachers answered back "NO" 'to get up often and eat with doing other things during meal'. By the answer back regarding as such questions 'to eat with much conversation', 'to eat up all the given food in spite of a full stomach' and 'to try the dishes which they don't have taste of', each 51.4%, 49.1%, and 49.1% preschool teachers answered back "YES". Second, in teachers' preschool lunch guidance, the greatest emphasis was put on 'Not to wander around during meal', whereas the least on 'Not to make the eating noise'. In the findings of the meaningful differences between preschool teachers' dietary habits and the preschool lunch guidance, there was the meaningful difference in 'to give thanks before meal'. In the guidance during mealtime, there was the meaningful difference in 'to eat in quiet'. Those meaningful findings, in the relevance between teachers' dietary habits and preschool lunch guidance, also appeared in 'to eat rice, soup and side dishes in balance', 'to wipe the mouth after meal' and 'to tidy up after meal'. Third, in the grade of preschool teachers' nutrition knowledge, out of 16, the average score marked 8.42, the lowest 4, and the highest 14. In the nutrition knowledge depending on teachers' ages, marital states, teaching careers and academic backgrounds, the married exceeded the unmarried. In addition, the older they were and the more career they had, the higher average they had. No meaningful difference, however, was there between teachers' academic backgrounds and nutrition knowledge. In the percentage of correct answers about preschool teachers' nutrition knowledge, when it comes to the knowledge of children's nutrition and the nutrition knowledge of cooking, preservation and school meal, the percentage of correct answers was higher than that of incorrect answers.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE