View : 487 Download: 0

생명의 연속성과 관련된 개념에 대한 중학교 교사와 학생의 인식조사

Title
생명의 연속성과 관련된 개념에 대한 중학교 교사와 학생의 인식조사
Other Titles
(A) Survey on Middle School Students' and Biology Teachers' Cognition of Riological Concepts in the Unit of Continuity in the Life
Authors
민효정
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Keywords
생명연속성중학교 교사인식조사학생
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
There are two problems in the present Korean biology curriculum. First, too many concepts are presented in the textbook, considering given school hours. Second, students have difficulty in studying biology because the cognitive level in the textbook is higher than that of students. So, it is necessary to check what concepts are absolutely needed within given school hours to teach our students effectively in classes. Also, we need to survey the correlation between cognitive level required to understand the concepts in the textbook and students' cognition of concepts. In this study, 78 concepts were extracted from the unit "Continuity in the Life" and then Likert type questionnaires were made to judge the importance and difficulty level of each concept. 300 third grade students and 34 middle school biology teachers were selected by random sampling, and their cognition of concepts was investigated. The results of this survey are as follows : 1. According to the results of investigation of students' cognition, the mean of importance level was 3.60, and that of difficulty level was 3.26. It was shown that 59 and 26 concepts were high in the importance level and in the difficulty level respectively among the 78 concepts. There was strong correlation between the importance level and difficulty level of concepts (r=0.7462, p<0.01). 2. According to the results of investigation of teachers' cognition, the mean of importance level of concept was 3.82, and the mean of difficulty level was 3.31. It was shown that 55 and 33 concepts were high in the importance level and in the difficulty level respectively among the 78 concepts. Judging from teachers' response, comparatively high correlation was shown between the importance level and difficulty level of concepts (~0.6138, p<0.00l). 3. According to the results of investigation of students' and teachers' cognition, it was found that the most concepts of high importance level and difficulty level were presented in the sub-unit "Heredity and Evolution" 4. By comparing the results of investigation of teachers' cognition with those of students' one, the former showed higher importance level of whole concepts than the latter (t=2.0150, p<0.05). However, there was no significant differences in the difficulty level (t=0.7327, p>0.05). 5. It was found that students have difficulty in learning formal concepts than concrete ones among concepts presented in this study (t=2.%12, p<0.05).;현재 우리나라 생물 교육 과정은 배정된 수업시간에 비해 너무 많은 개념이 제시되어 있고 교과서에서 요구하는 수준이 학생의 지적 수준에 맞지 않아 학생들이 어렵게 생각하고 있다는 문제점이 있다. 그러므로 현장에서 효과적인 수업이 이루어지기 위해서는 한정된 시간내에 꼭 가르쳐야 할 중요한 개념이 어떤 것인지 확인하고, 교과서에 제시된 개념의 이해에 필요한 인지 수준과 학생들이 생각하는 개념의 난이도에 대한 인식이 어떤 관계가 있는지 조사해 보는 연구가 필요하다. 이와 같은 필요성에 의해 본 연구에서는 중학교 3학년 생명의 연속성 단원에 포함되어 있는 개념을 추출한 후 각 개념의 중요도 및 난이도 판정을 위한 리커트 척도의 설문지를 개발하였다. 그리고 무선 표집된 300명의 중학교 3학년 학생과 34명의 중학교 생물교사를 대상으로 개념에 대한 인식 조사를 실시하여 얻은 결과는 Excel program을 이용하여 통계처리 하였는데 중요도와 난이도의 각 단계를 점수화하여 평균과 표준편차를 구하였다. 조사 결과 얻은 결론은 다음과 같다. 1. 학생의 인식 조사 결과 개념의 중요도 및 난이도 평균은 각각 3.60과 3.26이었으며 총 78개의 개념 중 중요도가 높은 개념은 59개(75.6%), 난이도가 높은 개념은 26개(33.3%)로 나타났다. 학생들이 판정한 개념의 중요도와 난이도 간에는 높은 상관관계가 있었다(r=0.7462, p<.001). 2. 교사의 인식 조사 결과 개념의 중요도 및 난이도 평균은 각각 3.82와 3.31이었으며 총 78개의 개념 중 중요도가 높은 개념은 55개(70.5%), 난이도가 높은 개념은 33개(42.3%)로 나타났다. 교사들이 판정한 개념의 중요도와 난이도 간에는 비교적 높은 상관관계를 보였다(r=0.6138, p<.001). 3. 학생과 교사의 인식 조사 결과 생명의 연속성 단원의 중단원 중 유전과 진화 단원에서 중요도 및 난이도가 높은 개념이 가장 많은 것으로 나타났다. 4. 학생과 교사의 인식 조사 결과를 비교해 보면 교사가 판정한 전체 개념의 중요도가 학생보다 높았으며(t=2.0150, p<.05) 난이도는 차이를 보이지 않았다(t=0.7327, p>.05). 5. 학생들은 교과서에 제시된 개념이 형식적 개념일 경우 구체적 개념에 비해 어렵게 생각했다(t=2.6612, p<.05).
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE