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초등 사회과 교과서에 반영된 사회문제 내용분석

Title
초등 사회과 교과서에 반영된 사회문제 내용분석
Other Titles
(A) CONTENT ANALYSIS OF SOCIAL PROBLEMS IN ELEMENTARY SOCIAL STUDIES
Authors
윤윤화
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 초등교육학과
Keywords
초등사회과교과서사회문제
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
사회과에서 궁극적 목적으로 삼고 있는 '민주시민적 자질'이 현대사회의 제 문제들에 대한 비판적, 종합적 인식 능력과 문제해결능력에 달려 있다고 할 때, '사회문제' 혹은 '사회적 잇슈들(social issues)'을 사회과 교육내용에 적절히 반영함으로써 아동들로 하여금 급변하는 국내외 정세속에서 복합적으로 전개되는 여러 가지 사회문제들을 현명하게 인식하고, 창의적으로 해결해 나가기 위한 능력을 길러주는 것이 바람직할 것이다. 따라서 본 연구는 초등사회과에서 사회문제를 얼마나 비중있게 다루고 있으며, 교과서에 반영된 사회문제에 관한 내용이 얼마나 비판적이고, 문제해결 중심적으로 제시되고 있는지 그 서술방식을 검토함으로써 사회과 교육의 실태를 밝히고, 더 나아가 사회과 교육에 대한 새로운 방향을 제시하고자 하였다. 분석의 대상은 5차 교육과정기에 발행된 3-6학년 초등학교 사회교과서와 현재 실험학교에서 시범적으로 실시하고 있는 6차 교육과정에 해당하는 3-4학년 초등학교 사회교과서이며 분석방법은 사회문제의 유형별, 종류별, 서술방식 수준별 비중분석과 질적 내용분석을 사용하였다. 분석 결과는 다음과 같이 요약된다. 첫째, 사회과 교과서의 사회문제 반영 비율을 보면 6차가 6.1%로 5차의 4.6%에 비해 증가하였지만, 전체적으로 보았을 때 사회문제 반영비율은 지극히 저조한 것으로 나타났다. 둘째, 5-6차 사회과 교과서에 반영된 사회문제 유형별, 종류별 내용을 살펴보면, 5-6차 사회과 모두 사회변동으로 야기된 여러 가지 사회해체적인 문제를 가장 많이 언급하고 있으며, 사회적 불평등이나 사회갈등을 다룬 사회구조적 문제나 반사회적 행위를 포함하는 사회일탈적 문제에 대한 반영율은 매우 낮은 것으로 나타났다. 또한 사회과에서 많이 다루어지고 있는 사회문제로는 환경문제, 인구문제, 도시문제, 지역간 격차 문제, 농촌문제, 자원문제, 가치관 혼란의 문제 등이 있으며, 사회구조적 모순을 드러내거나 기존 정부에 대한 비판을 수반하는 사회문제에 대한 언급은 극도로 제한되어 있었다. 그러나 6차 3-4학년 교과서는 5차 사회과에 비해 사회현실적 요구에 비교적 민감하게 대응하고 있었다. 세째, 사회과 교과서의 사회문제 내용의 서술방식을 살펴보면 5차 사회과가 사회문제를 제시하는데 있어 설명식 서술방식이 90%를 차지하고 있는 반면, 6차 사회과는 설명식 서술방식을 76.2%로 낮추고, 사회문제에 대한 탐구의 기회를 5차에 비해 확대시키고 있다. 이상의 분석결과를 통해 볼 때, 우리나라 초등학교 사회과 교과서에서는 교육과정상의 의도와는 다르게 사회문제에 대한 언급을 최소한으로 제한하고 있음을 알 수 있다. 사회문제에 대한 내용적 측면을 살펴보았을 때. 유형별, 종류별로 다양한 사회 문제나 관점을 반영하기보다는 비교적 갈등을 수반하지 않는 사회문제에 대한 내용이 대부분을 차지하고 있는 경향을 보이고 있으며, 서술방식 측면에서도 사회문제에 대해 탐구해 볼 수 있는 기회를 제공하기보다는 사회문제를 단순언급하거나 일방적으로 해결방안을 제시해주는 수준에서 대부분의 사회문제를 다루고 있다. 이와같은 결론은 오늘날 다양한 사회문제들이 야기됨에 따라 그에 따른 인식능력과 해결능력을 갖춘 민주시민으로서의 자질이 요구됨에도 불구하고, 사회과 교육은 여전히 비판적, 창의적, 문제해결적 사고력과 객관적인 사회인식능력을 함양하기에는 미흡한 점을 가지고 있음을 말해주는 것이다. 따라서 우리나라의 초등학교 사회과 교육은 실질적인 사회문제들을 사회과 교육에 포함시키고, 사회문제에 대한 탐구 기회를 확대시킴으로써 비판적인 사회인식능력과 창의적인 문제해결능력을 신장시켜 나가도록 재정립되어야 할 것이다.;The ultimate goal of the social studies of elementary school is to develope domocratic citizenship which emphasizes the abilities of critical and synthetic recognition and problem-solving about various social problems in the modern society, to accomplish this goal, it is appropriate to include various social problems and issues in social curriculum and the contents of textbooks by which children could develope abilities to recognize social problems wisely and creatively. The purpose of this study is to analyze the elementary social studies textbooks and identify the characteristics and realities of its contents refecting social problem on the perspective of critical problem-solving and further, to present new direction of social studies. The subject of the analysis are the social studies textbooks of 3rd to 6th graders which were published during the 5th education period and experimental textbooks of 3rd to 4th graders in the 6th period. Both quantative and qualitive analytic methods were used in reviewing the types, levels and the styles of presentation of social problems. The results of the analysis can be summarized as follows. First, the reflecting ratio of social problem of the social studies in the textbooks of 5th period and 6th period were 4.6% and 6.1% each. Although the ratio of reflecting social problem incresed, the ratio is still relatively low. Second, by analysing in terms of the types of social problem included in textbooks of social studies, socio-disorganizing problems were addressed most frequently, but socio-structural problem including the social unequality and social conflict and socio-deviant problem were treated severely. Among social problems reflected in social studies, environment, population, reginal disparity, rural, poor resource, value confusion problems relatively presented in quantity, social problems following the critics of present government and revealed the contradiction of social structure. However, the textbooks of 6th curriculum were more sensitive to the demands of social reality than those of 5th. Third, reviewing the presentation level of contents reflecting the social problems, 5th social studies present 90% of social problems at the explanatory level, whereas 6th social studies expanded the chance to inqure social problems by increasing the inqury presentation. The conclusion above shows us that in spite of demending democratic citizenship to recognize and solve social problems with which our country is confronted, there were many limits that contents of social studies doesn't follow the demands of society in focusing the citizen education to bring up the faithful patriots. As a result, it shows limits in terms of content formation and presentation in our country's elementary social studies in presenting the fundamental basis to become critical and creative democratic citizen. Therefore, it is necessary to establish implementations in the way of including the real social problems in the contents of social studies in order to accomplish critical recognition of society and creative ability of problem-solving.
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