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청소년의 통일의식 조사연구

Title
청소년의 통일의식 조사연구
Other Titles
(A) Study on the Consciousness for Unification of middle and high school students
Authors
전연정
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Keywords
청소년통일의식사회과일반사회교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
As a single nation, We had developed a unified nation through realization of the spirit of national community, but unwillingly we suffered the division of the nation. So the unification to recover national homogeneity has become the people's task of the utmost importance. The students who have never experenced the pain of division are lacking in knowledge and faith for the unification. Therefore, it is the foundation of unification education of cultivating the national capacities that the reality of consciousness for unification of student are grasped correctly in the long run. The purpose of the present thesis is to search for the desirable direction of unfication education by diagnosing their consciousness of unification and then finding out any problems they have. The research was conducted both by literature and questionaire. The questionaire was given to 547 students in the middle schooland high school in Seoul. The questionaire consists of 3 domains including current state and background of division, ready for unification, and provision for unified nation. The collected answers were analyzed in percentage to extract the general tendency in the students consciousness of unification by the x^(2) verification, the validity of which being 0.5. As a result unification education must be emphasized on consciousness of natioal unification and should be prepared for the living after unification. Unification education must be emphasized on citizenship education related unification education and must be enforced to be objectively condition for unification. It is desirable that students think positively national unification and they have will to achieve the national unification. So that a great effort should be given to the system, contents, method etc as well as the policy related to national unification.;한반도가 38선을 경계로 분단된지 반세기가 지났다. 분단된 사회에서 분단의 극복을 위해 또는 통일을 위해 어떤 의미 있는 노력을 기울이고 역할을 수행할 수 있는 세력이나 지역이나 집단은 다양하다. 이런 관점에서 볼 때 통일 승계 세대가 될 청소년은 현재는 통일에 대해 직접적인 영향을 미칠 수 없다 하더라도 통일 조국의 장래를 생각할 때 그들에게 관심이 집중되지 않을 수 없다. 이러한 인식 속에서 국가 차원에서 통일에 관한 교육이 실시되어 통일에 대한 적극적 관심을 가지고 올바른 지식을 획득하여 합리적인 사고를 할 수 있도록 노력이 기울어졌다. 본 논문에서는 통일 교육의 개념과 목적 및 현재까지 실시되어 온 통일 교육의 변천 과정을 살펴보고 중 고등학생의 통일 의식을 설문 조사를 통해 알아보았다. 통일 의식의 조사 결과 중 고등학교 학생들은 통일 문제에 대한 관심도는 낮고 그에 비해 북한에 대한 관심과 호기심은 무척 높게 나타났으며 북한에 대해 부정적으로 평가하는 경향이 나타났다. 통일은 '단일한 주권국가로써 공동체를 이루는' 것이며 평화적이고 자주적인 방법으로 통일을 이루어야 한다고 인식하고 있으나 '반드시 이루어야 한다'는 적극적 의지는 약하며 통일의 민족적 당위성에 대한 인식도 희박하다. 성별로 보면 남학생이 여학생보다, 학교급별로 보면 고등학생이 중학생보다 통일에 대해 더 적극적인 태도를 보이며 관심도 높은 것으로 나타났다. 청소년들은 통일 의식의 약화를 보였으며 북한에 대한 부정적인 인식을 가지고 있었고 통일 문제에 대한 민족주의적이고 온건주의적인 경향을 보여주었으며 민족적 염원인 통일과 현실의 실질적 문제 사이에서 객관적 판단을 내릴 수 있는 주관이 뚜렷이 정립되어 있지 않았다. 조국의 통일과 평화공존 체제의 정착, 발전에 기여하는 통일 교육이 되기 위해서는 청소년들에게 민족 공동체 의식을 고양시키고 합리적 의사 결정을 할 수 있는 민주 시민의 자질을 육성하여 통일 상황을 객관적으로 이해하고 통일을 대비하는 능력을 기르는 교육이 되어야 한다.
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교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
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