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중, 고등학교 과학교사와 학생들의 과학의 본성에 대한 인식 조사

Title
중, 고등학교 과학교사와 학생들의 과학의 본성에 대한 인식 조사
Other Titles
Teachers' and Students' Understanding of the Nature of Science
Authors
한지숙
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Keywords
중학교고등학교과학교사학생과학인식 조사
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
In the last few years, there has been a significant growth of interest in how the philosophy of science can related to science education. Adequate understanding of the philosophy of science can promote understanding of the nature of science in teacher and student. The 6th curriculum in Korea has also placed emphasis upon understanding of the nature of science. From this point of view, to ensure effective school science education it is necessary to investigate how teachers and students are understanding the nature of science. To do this 45 secondary science teachers and 191 students of 7 schools in Seoul are administered Nott and Wellington's questionaire( 1993 ) This questionaire consisted of 24 statements is presented in a Likert Scale response format and asking 5 subscales of philosophy of science : Relativism-Positivism, Inductivism-Deductivism, Contextualism-Decontextualism, Instrumentalism-realism, Process-Content. The results of this study are as follows : Less experienced teachers exhibited higher score than experienced teachers on the subscale of thinking science education as a process(P<.0.5). Female teachers exhibited higher score than male teachers on relativism and decontextualism(p <. 05). 2. Students' view of the nature of science was relativism, deductivism, decontextualism and instrumentalism. And they thought process is more important than content in science education. Students' conception were not different according to school(middle vs high) and gender. High school students exhibited higher score than middle school students on deductivism and instrumentalism(p <. 05). 3. Teachers' and students' conception of the nature of science was in agreement with each other. students exhibited higher scare than teachers on relativism(P<.0.5).;과학교육은 과학의 본성에 대한 인식 뿐 아니라 그에 대한 신념에 따라서도 교수방법과 과정이 달라질 수 있다. 그러므로 과학교육이 잘 이루어지기 위해서는 과학의 본성에 대한 올바른 이해 뿐만 아니라 과학의 본성에 대한 올바른 이해를 위한 과학사나 과학철학의 역할에 관심을 기울일 필요가 있겠다. 즉, 과학철학이 학생과 교사의 과학의 본성에 관한 이해를 증진시킬 수 있기 때문에 우선 학생들과 교사들이 과학의 본성에 대하여 어떤 철학적 관점을 가지고 있는지 알아볼 필요가 있다. 따라서 본 연구는 서울시내에 위치하는 7개의 중·고등학교에서 과학교사 45명과 학생 191명을 대상으로 Nott와 Wellington(1993)의 검사도구를 사용하여 5개차원에서의 과학철학적 관점을 조사하였는데 그 결과는 다음과 같다. 1. 교사들은 상대주의, 연역주의, 비상황주의, 도구주의 관점에서 과학을 인식하고 있었으며 과학교육을 내용보다는 과정으로 보고 있었다. 교사의 경력이나 성별에 따라 과학철학적 관점의 차이를 보이지 않았으나 10년미만의 경력을 가진 교사가 10년이상의 경력을 가진 교사 보다 과학교육을 과정으로 보는 경향이 높았으며 여교사가 남교사 보다 상대주의와 비상황주의적 경향이 높았다(p <.05) 2. 학생들은 상대주의, 연역주의, 비상황주의, 도구주의 관점에서 과학을 인식하고 있었으며 과학교육을 내용보다는 과정으로 보고 있었다 학생의 학교급별이나 성별에 따라 과학철학적 관점의 차이를 보이지 않았으나 고등학생이 중학생 보다 연역주의와 도구주의적 경향이 높았다(p <.05). 3. 교사와 학생의 과학의 본성에 대한 인식을 비교해 본 결과 과학철학적 관점의 차이를 보이지 않았으나 학생들이 교사들 보다 상대주의적 경향이 높았다(p <.05).
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교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
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