View : 704 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김효미-
dc.creator김효미-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:23Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:23Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021712-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173434-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021712-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 1995년도에 교육부에서 나온 『유치원 교육 활동 지도 자료』에 수록된 동시·동요를 쟝르별로 살펴보고 유형을 분석하여 유치원에서 활용할 수 있는 총체적 언어교육에 적합한 동시·동요를 고찰하는데 둔다. 또한 주제별 양상을 살펴봄으로써 교육적 활용을 위한 기초 자료를 제시하는데 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라서 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 『유치원 교육 활동 지도 자료』에 수록된 동시·동요의 쟝르별 양상은 어떠한가? 2. 『유치원 교육 활동 지도 자료』에 수록된 동시·동요에 나타난 예측가능한 동시·동요의 유형은 어떠한가? 3. 『유치원 교육 활동 지도 자료』에 수록된 동시·동요의 주제별 양상은 어떠한가? 본 연구의 분석대상은 『유치원 교육 활동 지도 자료』에 수록된 동시·동요 53편이다. 동시·동요의 쟝르별 분석 기준은 석용원(1982)의 아동문학 쟝르 구분을 사용하였고, 동시·동요에 나타난 예측가능한 동시·동요의 유형별 분석 기준은 Lynch(1986)의 분류 기준을 사용하였으며, 동시·동요의 주제별 분석 기준은 이상금·장영희(1986)의 주제별 분류 기준과 유창근의 주제별 분류 기준(1989)을 참고로 이를 수정·보완하여 사용하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같았다. 첫째, 『유치원 교육 활동 지도 자료』에 수록된 동시·동요는 총 53편으로서 쟝르별로는 자유 동시가 48편으로 가장 많이 나타났고, 다음으로 전래 동요 3편, 창작 동요 2편의 순으로 나타났으며, 산문 동시는 1편도 발견되지 않았다. 둘째, 『유치원 교육 활동 지도 자료』에 수록된 동시·동요에 나타난 예측가능한 동시·동요의 유형은 열거-순서 유형이 30편으로 가장 많이 나타났고, 다음으로 원인-결과 유형이 10편, 문제-해결 유형이 9편의 순으로 나타났다. 셋째, 『유치원 교육 활동 지도 자료』에 수록된 동시·동요는 생활과 관련된 주제가 10편으로 가장 많이 나타났고, 다음으로 가족, 동물, 주변의 친숙한 사물에 관한 주제가 각각 7편씩 나타났으며, 자연에 관한 주제가 6편, 식물, 친구에 관한 주제가 각각 5편, 놀이에 관 한 주제가 3편, 긍정적 자아에 관한 주제가 2편, 자장가에 관한 주제가 1편의 순으로 나타났다.;The purpose of this study were to find out the children's poetry nursery rhymes which are suitable for the whole language education to be able to be utilized at kindergarten and to present the basic data for the educational utilization The questions of this study were as follows; 1. How is the aspect by genre about the children's poetry and nursery rhymes in 『Teacher's Guide for Education Activity at Kindergarten』? 2. How is the type of predictable children's poetry and nursery rhymes which appeared in the children's poetry and nursery rhymes in 『Teacher's Guide for Education Activity at Kindergarten』? 3, How is the aspect by subject about the children's poetry and nursery rhymes in 『Teacher's Guide for Education Activity at Kindergarten』? The Analysis subjects of this study are 53 children's poetry and nursery rhymes in 『Teacher's Guide for Education Activity at Kindergarten』 The analysis standard of children's poetry and nursery rhymes by genre was the genre classification of children's literature of Suk, Young Won. And, the analysis standard of classifying the type of predictable children's poetry and nursery rhymes was the classification standard of Lynch. In addition, the analysis standard of children's poetry and nursery rhymes by subject used by supplementing the classification standard of Lee Sang Keum et al, and Yu Chang Keun. The analysis results of this study are as follows; 1. The children's poetry and nursery rhymes in 『Teacher's Guide for Education Activity at Kindergarten』 are total 53 pieces. Then as for the classification by genre, free children's poetry emerged most as 48 pieces. Next, 3 pieces of traditional children's songs and 2 pieces of creative children's songs appeared in order. And even piece of children's poetry of prose was not discovered. 2. As for the type of predictable children's poetry, nursery rhymes in 『Teacher's Guide for Education Activity at Kindergarten』, the type of lists and sequence emerges most as 30 pieces. Next, the type of cause and effect appeared as 10 pieces, and the type of problem and solution showed as 9 pieces in order. 3. As for the subject of children's poetry and nursery rhymes in 『Teacher's Guide for Education Activity at Kindergarten』, the subject of life emerged most as 10 pieces. Next, the subject of family, animal and thing emerged as 7 pieces in order respectively. In addition, the subject of nature appeared as 6 pieces, and the subject of plant and friend appeared as 5 pieces in order respectively. And 3 pieces of subject about play, 2 pieces of subject about affirmative self, and 1 piece of subject about sleeping song showed in order.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구 목적 및 연구 문제 = 6 Ⅱ. 이론적 배경 = 7 A. 동시·동요의 의의와 교육적 가치 = 7 1. 동시·동요의 의의 = 7 2. 동시·동요의 교육적 가치 = 11 B. 아동문학 쟝르에서의 동시·동요 = 15 1. 동시 = 16 2. 동요 = 18 C. 예측가능한 동시·동요 = 20 1. 예측가능한 동시·동요의 특징과 중요성 = 22 2. 예측가능한 동시·동요의 유형 및 활용 = 24 D. 동시·동요의 주제 = 27 Ⅲ. 연구방법 = 31 A. 연구 대상 = 31 B. 연구 도구 = 31 C. 연구 절차 = 34 D. 자료 분석 = 35 Ⅳ. 결과 및 해석 = 37 A.『유치원 교육 활동 지도 자료』에 수록된 동시·동요의 쟝르별 분석 = 37 B.『유치원 교육 활동 지도 자료』에 수록된 동시·동요에 나타난 예측가능한 동시·동요의 유형별 분석 = 38 C.『유치원 교육 활동 지도 자료』에 수록된 동시·동요의 주제별 분석 = 42 Ⅴ. 결론 및 제언 = 45 A. 결론 = 45 B. 제언 = 47 참고문헌 = 50 부록목차 = 53 ABSTRACT = 65-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2820315 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject교육부-
dc.subject유치원-
dc.subject동시-
dc.subject동요-
dc.subject교육 활동-
dc.subject지도 자료-
dc.subject유아교육-
dc.title교육부 『유치원 교육 활동 지도 자료』에 수록된 동시ㆍ동요의 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedAnalysis of Children's Poetry and Nursery Rhymes in 『Teacher's Guide for Education Activity at Kindergarten』-
dc.format.pagev, 67p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 유아교육전공-
dc.date.awarded1996. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE