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수학기피행동을 야기시키는 부정적인 수학태도의 개선방법에 관한 연구

Title
수학기피행동을 야기시키는 부정적인 수학태도의 개선방법에 관한 연구
Other Titles
(A) study on the improvement method of negative attitude in mathematics causing mathematical avoidance behavior : Especially for first-year middle school students
Authors
이진향
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
수학기피행동부정적수학태도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
학생들이 타 교과목에 비해 특히 수학을 싫어하고 꺼리는 수학 기피 행동의 주된 원인이 학생들이 수학에 대한 자신감이 없고, 수학이 별로 유용하지 못한 과목이라고 느끼고, 수학이 재미없고 흥미가 없다고 느끼기 때문이라는 신임철의 주장에 근거하여 학생들의 수학기피 행동을 야기시키는 부정적인 수학태도를 개선하는데 본 연구의 목적이 있다. 이에 대한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 수학에 대한 자신감을 주기 위해, 수학 학습 활동 지도 프로그램을 실시하고 교사 역시 학생들과 마찬가지로 문제를 읽자마자 금방 정답을 찾아내는 것이 아니라, 정답을 찾기 위해 여러가지 방법으로 접근하고 시도(문제해결 과정에서 생길 수 있는 여러가지 방법을 시도)한 뒤에야 정답을 이끌어 낸다는 것을 본다면, 과연 학생들은 수학에 대해 자신감을 갖게 될 것인가? 둘째, 수학에 대한 유용성을 인식시키기 위해 일상생활에서 일어날 수 있는 상황으로 문제를 바꾸어 학생들에게 풀게 하고, 또 '수학의 유용성'이라는 주제를 가지고 함께 토론했을때, 학생들은 수학에 유용한 과목이라고 느낄 것인가? 세째, 수학에 대한 동기부여를 하기 위해 수학게임 또는 수학 퍼즐 풀기 등을 했을 때, 학생들에게 수학에 대한 동기부여가 될 것인가? 이에 대한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들에게 수학을 학습하는 방법에 대해 지도하고, 또 교사들도 학생들과 마찬가지로 수학 문제 풀이시 문제를 보자마자 금방 정답을 찾아내는 것이 아니라, 정답을 찾기 위해 여러가지 방법으로 접근하고 시도(문제해결 과정에서 생길 수 있는 여러가지 방법을 시도)한 뒤에야 정답을 이끌어 낸다는 것을 본 결과, 학생들은 수학에 대해 자신감을 갖게 되었다. 둘째, 일상생활에서 수학이 필요한 문제 상황을 학생들이 접한 결과, 학생들은 수학에 자신들의 생활과 무관한 것이 아니라 자신들의 생활에서 필요한 것이라는 생각을 하게 되었다. 세째, 수학도 재미있고 흥미로운 과목이라는 것을 보여주기 위해 수학게임이나 수학퍼즐을 이용하며 지도한 결과 학생들에게 수학에 대한 동기 부여가 되었다. 이상의 본 연구로 인해, 학생들은 부정적인 수학태도가 개선되었을 뿐만 아니라 수학 성취도에서도 향상되었다.;Students usually dislike mathematics more than any other subjects. According to this assertion of SinImChoi, it causes the facts that they have no confidence(in math), they think it useless and they aren't interested in math. So, it is the purpose of this study that we want to improve these negative mathematical attitudes which bring about student's math avoidance behavior. About this study's subjects are like these. First, in order to give students confidences in math, when students are taught about math-learning-activities programs and that know that it 1s not e that on seeing (math) problem, teacher finds out the answer, but that after trying many methods(many methods which happen in problem-solving process), he(she) solves the problem, will they have more confidence in math? Second, to make students know the usefulness of math, when we let them solve the questions that we changed in to be happened in their usual lives, and talk about the usefulness of math, will they feel the math useful? Third, to give students motivation of math, when we make them solve the math games or puzzles, will they get motivation for the math? Consequences of these subjects are like these. First, when students were taught about the method of learning mathematics and knew that it was not that on seeing (math) problem, teacher finds out the answer that after trying many method, he(she) solved the problem. Students had confidence in math. Second, when students were faced with the questions of math that are related to the usual lives, they came to know the necessity of math. Third, to show that math was interesting, when we taught the games or puzzles of math, students had been motivatied about math. Because of all these studies, students had improved in attiudes to mathematics and achievement score of math.
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교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
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