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환경의 구조화가 유치원에 통합된 장애아동의 또래 및 교사와의 상호작용에 미치는 효과

Title
환경의 구조화가 유치원에 통합된 장애아동의 또래 및 교사와의 상호작용에 미치는 효과
Other Titles
(The) Effects of the Environmental structure on The Integrated Handicapped Children's Social Interaction with Peers and Teacher
Authors
김수희
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
환경구조화유치원장애아동특수교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
장애아동의 또래와의 사회적 관계의 어려움은 장애아동의 성장과 발달을 방해하므로 장애아동의 사회적 능력을 촉진하기 위한 사회적 상호작용 중재가 이루어져야 한다. 특히 환경 중재는 실제 현장에서 교사들에게 많이 수용되고 실행 가능성이 높은 중재로 제시되고 있다. 가장 먼저 이루어져야하는 환경 중재는 장애아동을 또래 아동과 함께 통합하는 것이다. 그리고 사회적 통합을 위해 놀이 환경을 구조화해서 또래 상호작용을 효과적으로 촉진하는 방법이 제기되어 왔다. 또한 교사와의 사회적 관계도 장애아동의 또래 상호작용에 영향을 미치므로 환경 구조화를 통한 장애아동의 교사와의 상호작용 변화를 살펴보는 것이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 장애아동의 또래와의 상호작용 촉진을 목적으로 하여, 일반적 자유놀이에서와 환경 구조화의 중재를 사용하였을 때 또래 및 교사와의 상호작용이 어떻게 달라지는지를 살펴보았다. 본 연구에는 생활 연령 4-7세이며 사회성 기술에 어려움을 가지고 통합된 장애아동들 중 10명과 대상 장애아동들과 같은 반에 있는 또래들과 교사가 참여하였다. 각 장애아동의 일반적 자유놀이와 구조화된 환경의 자유놀이를 각 2회기씩 관찰해 각각의 평균 비율을 수집했고, 연구 문제를 t 검증으로 분석하였다. 각 연구 문제에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 1. 환경 구조화의 유·무에 따라 대상 장애아동의 또래에 대한 사회적 시작행동에 유의한 차이가 있었다. 즉 환경 구조화를 실시했을 때 시작행동이 의미 있게 증가했다. 2. 환경 구조화의 유·무에 따라 대상 장애아동의 또래에 대한 사회적 반응행동에 유의한 차이가 있었다. 즉 환경 구조화를 실시했을 때 반응행동이 의미 있게 증가했다. 3. 환경 구조화의 유·무에 따라 대상 장애아동의 또래에 대한 사회적 상호작용에 유의한 차이가 있었다. 즉 환경 구조화를 실시했을 때 상호작용이 의미 있게 증가했다. 4. 환경 구조화의 유·무에 따라 대상 장애아동의 교사에 대한 사회적 시작행동, 반응행동, 상호작용에는 유의한 차이가 없었다. 이상의 결과를 통해 환경 구조화 중재를 통해 본 연구에 참여한 장애아동의 또래와의 상호작용이 의미있게 증가했음을 알 수 있다. 그러므로 환경 구조화 중재가 일반 유치원에 통합된 장애아동의 또래 상호작용을 발달시키기 위한 효과적인 중재임을 시사한다.;The purpose of this study was to investigate the effects of the handicapped children's social interaction with peers and teacher in the environmental structured free play compared with the general one, in order to promote social interaction with peers. Socially delayed ten children of 4 to 7 years old, a few of nonhandicapped peers and teachers are joined for this study. The subjects were 5 children with autism, 4 with a little tendency of autism and 1 Down Syndrom. Each handicapped child's social interaction was observed during 2 general free play sessions and 2 environmental structured free play sessions. In this study the environment리 structuring means that the teacher makes a play group including a handicapped child and their 2 or 3 peers for each child, provides social toys and modest small space ,and gives them direction to play together. Matched pair t-test was used to analyze the collected data in this study. The result of this study are summarized as follows: 1. A significant difference was found between handicapped children's social initiation to peers during the general free play and the environmental structured one. Higher rate of the initiation to peers was obserbed in the environmental structured free play than in the general one. 2. To peers of the handicapped children "s social responses were significantly increased in the environmental structured free play compared to the general one. 3. Increasing rate was obserbed for the handicapped children's reciprocal interaction with peers appeared in the environmental structured free play contrast with the general one. 4. No significant differences were found with the handicapped children's social initiation and response to teacher, and reciprocal interaction with teacher during the general free play and the environmental structured one. These results implicate that the environmental structuring has the effect to promote the handicapped children's social interaction with peers. Therefore the environmental structuring is recommended as effective intervention for the handicapped children.
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일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
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