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수학과의 정의적 영역에 대한 초등 교사의 관심 연구

Title
수학과의 정의적 영역에 대한 초등 교사의 관심 연구
Other Titles
(A) Study of Teacher's Concern About Affective Domain in Elementary School Mathematics Curriculum
Authors
장지연
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Keywords
수학과정의적 영역초등 교사
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 초등 교사들이 수학과의 정의적 영역의 목표와 평가 부분에 대해 어떠한 관심을 갖고 있는지를 알아보는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 다루어질 연구 문제는 다음과 같다. 1. 수학과의 정의적 영역의 목표에 대해 초등 교사들이 갖고 있는 관심 유형은 어떠한가? 가. 교사 전체의 관심 유형은 어떠한가? 나. 교사의 관심 유형은 경력에 따라 어떻게 달라지는가? 다. 교사의 관심 유형은 연령에 따라 어떻게 달라지는가? 2. 수학과의 정의적 영역의 평가에 대해 초등 교사들이 갖고 있는 관심 유형은 어떠한가? 가. 교사 전체의 관심 유형은 어떠한가? 나. 교사의 관심 유형은 경력에 따라 어떻게 달라지는가? 다. 교사의 관심 유형은 연령에 따라 어떻게 달라지는가? 3. 수학과의 정의적 영역의 목표와 평가에 대한 초등 교사의 단계별 관심 유형에는 어떠한 차이가 잇는가? 가. 정의적 영역의 목표에 대한 단계별 교사 집단의 관심 유형은 어떠한가? 나. 정의적 영역의 평가에 대한 단계별 교사 집단의 관심 유형은 어떠한가? 다. 정의적 영역의 목표와 평가에 대한 단계별 교사 집단의 관심 유형에는 어떠한 차이가 있는가? 수학과의 정의적 영역에 대한 초등 교사의 관심은 임의로 선정된 총 29개의 학교에서 111명의 교사에게 텍사스 대학 연구팀에 의해 개발된 관심도 질문지 (Stages of Concerns Questionnaire : SoCQ)를 통해 알아보았으며 ,질문지 자료는 Eddie W. Park와 Teresa H Griffin에 의해 고안된 채점 방식을 따라 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등 교사들이 수학과의 정의적 영역의 목표에 대해 대표적으로 갖고 있는 관심은 지각적 관심이며 정보적 관심에도 상당수의 교사가 응답하였다. 교직 경력에 따라서는 1∼10년 경력의 교사들에게서는 정보적 관심이 높았으며 결과적 관심은 낮게 나타났다. 나머지 교사 집단에서는 지각적 관심이 높게 나타난 반면 협동적 관심이 적은 것으로 나타났다. 연령에 따라서는 20대를 제외한 나머지 연령대에서 지각적 관심 유형을 나타냈고 20대 만큼은 정보적 관심 유형이 더 많았다. 20대, 30대의 교사들은 결과적 관심이 가장 적은 반면에 40대 이상의 교사 집단에서는 협동적 관심이 낮게 나타났다. 둘째, 전체 교사들이 수학과의 정의적 영역의 평가에 대해 대표적으로 갖고 있는 관심은 목표에서와 마찬가지로 지각적 관심 유형이 가장 많았고 정보적 관심에도 비교적 높은 반응을 나타내었다. 교직 경력에 따라서 볼 때 1∼10년 된 교사들은 지각적 정보적 관심에 대한 상대적 점수가 똑같이 높았고 나머지 집단에서는 지각적 관심이 가장 높게 나타났다. 한 편 교직 경력 1∼10년 된 교사들과 21년 이상되는 교사들 집단에서는 결과적 관심이 낮았으며 11∼20년의 경력을 가진 교사들에게서는 협동적 관심이 적은 것으로 나타났다. 연령에 따라서는 모든 연령의 교사들이 지각적 관심에 높은 반응을 보였고 반대로 결과적 관심에 대한 반응은 가장 낮게 나타났다. 세째, 수학과의 정의적 영역의 목표와 평가에 대한 단계별 집단의 관심 유형을 알아본 결과, 목표에 대해서는 지각적 관심 유형 55명(49.5%), 정보적 관심 유형 39명(35.1%), 운영적 관심 유형 9명(8,1%), 결과적 관심 유형 3명(2.7%), 대안적 관심 유형 5명(4.5%)으로 나타났고 개인적, 협동적 관심 유형은 나타나지 않았다. 평가에 대해서는 지각적 관심 유형 56명(50,5%), 정보적 관심 유형 41명(36.9%), 개인적 관심 유형 2명(1.8%), 운영적 관심 유형 8명(7.2%), 협동적 관심 유형 3명(2.7%), 대안적 관심 유형 1명(0,9%)으로 나타났고 결과적 관심 유형은 나타나지 않았다. 본 연구에서는 초등 교사들의 수학과의 정의적 영역의 교육과정에 대해 어떠한 관심을 갖고있는지 목표와 평가면으로 구별하여 고찰해보았다 초등교사들의 수학과의 정의적 영역의 교육과정에 대한 관심은 목표에 대한 관심 유형과 평가에 대한 관심 유형 간에 큰 차이가 없음을 나타내고 있다. 즉 수학과의 정의적 영역의 목표에 대한 관심이 곧 평가에 대한 관심과 일치한다는 해석을 내릴 수 있겠다. 초등 교사들이 정의적 영역의 평가상의 문제점으로 지적하고 있듯이, 초등교사들에게 정의적인 영역의 교육과정에 관심을 가질 수 있도록 정의적 목표를 구체적으로 설정하고 객관적인 평가 도구를 개발하여, 교사들에게 교재 및 참고자료를 개발하여 제공하는 것이 시급하다고 볼 수 있다. 또한 목표와 평가에 대한 초등 교사들의 관심이 모두 지각적 관심이거나 정보적 관심과 같은 관심의 초기적인 단계에 머무르고 있다. 운영적 관심이나 대안적 관심 등에는 소수만 반응하였고, 결과적 관심과 협동적 관심에는 가장 낮은 반응을 나타낸 것으로 보아, 교사 개개인의 현 관심의 단계에서 적절한 지원책을 모색하여 보다 높은 단계의 관심으로 이행해나갈 수 있도록 지원하는 것이 필요하다 하겠다.;The purpose of this study is to investigate the teaches' concerns about the affective domain in elementary school Mathematics curriculum which may be used as base materials for exploring some of the ways to help the teachers in their mathematics teaching for affective objectives and evaluations. This study tried to solve the following research questions. 1. What are the patterns of teachers' concerns about the educational objectives for affective domain in the Mathematics curriculum? a. What are the patterns of teachers' concerns as the whole group? b. Are there any differences in the patterns of teachers' concerns by years of experience? c. Are there any differences in the patterns of teachers' concerns by age? 2. What are the patterns of the teachers' concerns about the evaluation of affective domain the Mathematics curriculum? a. What are the patterns of teachers' concerns as the whole group? b. Are there any differences in the patterns of teachers' concerns by years of experience? c. Are there any differences in the patterns of teachers' concerns by age? 3. Are there any relation between stages of teachers' concerns about the educational objectives and about the evaluation of affective domain in the Mathematics curriculum? a. What are the patterns of teachers' concerns about the educational objectives of affective domain by the teachers' groups in different stages of concerns? b. What are the patterns of teachers' concerns about the evaluation of affective domain by the teachers' groups in different stages of concerns? c. Are there any relation between the patterns of teachers' concerns about the educational objectives and the evaluation? The data on these were obtained by using SoCQ(the Stages of Concern Questionnaire) developed by Hall et al. at University of Texas. Subjects of the study were 111 teachers from 19 Elementary schools. The results were as the following. First, about the educational goals, the largest numbers of the teachers were in the awareness and the second h e s t was identified as the stage of informatiopnal concerns. There were some differences the patterns of teachers' concerns by years of experience and age. Only the teachers who had 1-10 years of experience were in the stage of informational concerns. The other teacher was showed the awareness concerns. The teachers who were in the age span of 21-30 years showed the informational concerns. All the other teachers were in the stage of awareness concerns. Second, about the evaluation, the most teachers were in the awareness stage as in the ecucaional objectives. The second most readily identitied stage was the informational concerns. The teachers who had 1-10 years of experience showed the informational concerns. And the other teachers were in the awareness stage. All the age groups of the teachers showed the highest response on the awarenes concerns, while the lowest response was on the consequence concerns. Third, about the educational objectives, 49.5% of the total subjects showed awareness concerns, and , 35.1% the informational concerns. Therefore 84.6% of the total subjects were in the first two stages of the 7 SoC : i.e. the awareness and the informational concerns. About the evaluatuion, 50.5% of the total subjects showed the awareness concerns and 36.9% the informational concerns. Therefore 87.4% of the total subjects were in the first two stages of the 7 SoC : i.e. the awareness and the informational concerns. These comparisons tell us that the patterns of teachers' concerns for the educational objectives and the evaluations are closely correlated. From these findings about the educational objectives and the evaluation of affective domain, I sould infer that most of the teachers were typically in an early stages of implementing affective domain in the Mathematics curriculum. Only 15.3% of the total subjects showed the management concerns(8.1%), consequence concerns(2.7%) and refocusing concern(4.5%) about the educational objectives. Only 12.6% of the total subjects showed the personal concerns(l.8%), management concerns(7.2%), collaboration concerns(2.7%0 and refocusing concerns(O.9%) about the evaluation. There were almost no difference between the patterns of teachers' concerns about the educational objectives and the evaluation. Therefore it may be inferred that the concerns about the educational objectives have effects on the concerns about the evaluation in elementary school Mathematics curriculum.
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