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청소년의 가치관 형성을 위한 교회교육

Title
청소년의 가치관 형성을 위한 교회교육
Other Titles
(A) Study on The Church Education For The Values Formulation Of The Youth
Authors
정은영
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 종교교육전공
Keywords
청소년가치관교회교육Church Education
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The rapid development of economy and sciences, and the uncritical accommodation of foreign cultures in the modern Korea society have resulted in the complete or partial debauchment of our traditional values like Chung-hyo-sa-sang (loyalty and filialness). In such a unfortunate situation, the young, who is in the process of formulating a value system, has been prevented from growing as a whole person. It is thus very important to look into the educational system and methods which are responsible for the socialization of the young people. The schools, our representative public educational system, have concentrated their attention only on the college preparatory knowledge cramming, completely ignoring the whole education. Even the church schools have not been able to perform their genuine social role of filtrating Christian values into the general education; they have been rather willing to justify the worldly values. Schools in general fail to perform their original function. It should be noted that the young people are to dominate in our future society and the quality of their values is therefore important as much as to decide on our future. A value system is formed mainly in the young age, and the stimulation and influences which the young people receive in that age usually determine the direction and quality of their future life. they also need a special care and attention due to the physical, psychological, and spiritual uniqueness particular to the youth. This thesis emphasizes on the importance of the church schools as a value formulating educational system, specially for the young people. It deals with the wrong values of our young people in the recent years, and finds its causes in the general social environment. However, it suggests that such wrong values of the young people be corrected and purified by the church education whose aim is to take after Christ's personality. And it also analyzes the influences of the church education on the youth's value formulation and attempts to define its future direction. In order to understand the young people better generally, the second chapter discusses what characterizes the young people physically, psychologically, and spiritually, and what kind of life they are living in this particular world. The third chapter defines a value system and looks into its origin and development. Since the formulation of values are closely related with the youth period and the wrong value systems are mostly formulated in that period, this chapter focuses on the analysis of the causes for juvenile delinquency. The last chapter diagnoses the present situation of the church education which is to help the youth to be psychologically stable and to grow spiritually, but whose performance has been minimized. The purpose and limitation of the church education will be also discussed. And it finally presents Koinonia Ethics and Community Ethics as an attempt to find a new direction of education, and searches for a practical program of the church education which is probable in our country.;현대의 한국사회는 경제의 급성장, 과학문명의 발달, 무비판적인 외래문화의 수용으로 인하여 충효사상을 비롯한 여러 가지 전통문화가 오염되거나 소멸되는 이른바 가치관의 혼돈현상을 경험하고 있다. 이같은 현상은 가치관을 형성하는 과정 속에 있는 청소년들에게는 전인적인 인격체로서의 성장을 저해하는 요인으로 작용하므로 청소년에 대한 사회화의 책임을 담당하고 있는 교육제도 및 교육방법에 대한 논의는 중요하다 아니할 수 없다. 그러나 학교로 대표되는 우리의 공적교육제도는 대학입시를 위한 지식전수의 기관으로서만 역할할 뿐 전인적 인격체로서의 성장을 유도하지는 못하는 한편, 공적교육제도를 뒷받침하는 교회교육까지도 절대적인 기독교의 가치관에 대한 교육을 통하여 올바른 가치관을 형성하도록 하기 보다는 세속적인 가치관을 정당화시켜 주기도 하는 역기능을 보이는 등 교육제도 전반이 그 본질적 역할을 다하지 못하고 있는 실정이다. 한편 미래 사회의 주역인 청소년은 성장기의 신체적, 심리적, 영적으로 독특한 점을 내포하고 있어 주위의 관심과 배려를 필요로 할 뿐만 아니라 이들의 가치관 형성은 미래 사회를 좌우할 만한 중요성을 가진다. 가치관은 주로 청소년기에 형성되는 것으로 이 시기의 자극과 영향은 전체 삶을 좌우하며, 삶의 질과 방향을 달리 할 수 있다. 본 논문은 가치관 형성의 중요성과 2차 교육기관으로서의 교회교육의 역할을 강조함으로써 청소년들의 건전한 가치관 형성을 도모하고자 하는 데 그 목적을 두었다. 즉 본 논문에서는 근래 우리나라 청소년의 잘못된 가치관을 주요 소재로 다루면서 이는 청소년을 둘러싼 가정, 학교, 사회 등 잘못된 주변환경으로부터의 악영향인 것이나, 그리스도의 성품을 닮아가도록 교육하는 인격화된 교육인 교회교육을 통하여 정화되고 건전하게 형성 될 수 있다는 전제 하에, 교회교육이 청소년 가치관 형성에 미치는 영향과 앞으로 지향하여야 할 방향 모색에 역점을 두고자 하였다. 위와 같은 문제의식 하에 먼저 제2장에서 청소년의 신체적, 심리적, 영적인 특징과 현대 한국사회를 살아가고 있는 청소년의 모습을 재조명함으로써 청소년에 대한 전반적인 이해를 도모하고자 하였다. 그 다음 제3장에서 가치관의 정의, 형성요인 및 그 과정을 살펴 보았다. 가치관의 형성은 청소년기와 밀접하게 관련되어 있는데 청소년기에 잘못된 가치관이 형성됨으로 인하여 청소년 문제가 발생하는 것임에 주목하여 그 원인 분석에 초점을 맞추었다. 마직막으로 제4장에서는 청소년의 심리적 안정과 영적 성장에 결정적인 도움을 주는 교회교육이 그동안 소홀히 운영되어 왔음을 지적하고 나아가 교회교육의 목적과 한계에 대한 논의를 바탕으로 새로운 교육방향의 모색일환으로 코이노니아 윤리와 공동체 윤리를 제시함과 아울러 실천가능한 구체적인 교회교육 Program을 모색하였다.
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