View : 611 Download: 0

中學校 社會科敎育에서의 問答學習指導 硏究

Title
中學校 社會科敎育에서의 問答學習指導 硏究
Other Titles
(A) study on the Question and Answer method in studying and teaching of social studies in middle school : the practical use of Question for grading up historical thinking ability
Authors
金元憙
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Keywords
중학교사회과교육문답학습지도사고력신장
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현재 역사 교육의 당면 과제는 수업장면에서의 교사의 강의 중심의 주입식, 설명식 교수 방법과 그에 따르는 피동적인 학습형태를 지양하는 데 있다. 이와 관련하여 본 연구는 학생의 수업에의 능동적 참여와 역사적 사고력 신장을 위한 질문을 중심으로하는 문답형태의 수업 설계를 목적으로 한다. 먼저 문답법 수업형태의 성격과 의미를 파악하기 위해 그 이론적 배경을 살펴보고, 이를 통해 문답학습의 필요성과 문담 학습에 역사 교육의 목표를 달성 할 수 있는 방법임을 확인했다. 또한 현장에서의 문답법 활용 실태를 알아보기 위해 중학교 사회과 교사를 대상으로 설문조사를 실시하여 다음과 같은 문제점을 찾아 내었다. 교사들은 대부분 학생들의 자발적인 학습을 유도하는 질문의 설정 및 질문의 사용방법에 대해 알지 못했다. 따라서 현장에서 사용되는 질문의 유형은 사고력을 요구하는 것이 아니라 단순 암기를 요하는 질문이었고 교사들이 질문하는 목적으로 가장 많이 대답한 질문을 통한 학습 동기 유발 역시 될 수 없었다. 이를 바탕으로 하여 그 개선 방향의 모색으로 安井俊夫의 연구를 제시하였다. 安井俊夫의 연구는 역사 수업을 위한 질문의 설정뿐 만이 아니라 수업 설계 전반에 걸쳐 많은 시사점을 주었다. 첫째, 역사 학습에 있어서 질문을 통해 학습동기를 부여하고 참여를 유도 하여 능동적인 역사 학습을 모색하였다. 둘째, 수업에 있어서의 교재의 중요성과 역할에 의거하여 학습 방법(질문)과 학습내용을 설정하였다. 즉 방법과 목표와의 연관을 실질적으로 제시한 것이다. 이것은 일반적으로 방법, 내용의 한 측면을 강조한 연구 풍토에 새로운 모델을 제시할 수 있다. 셋째 현장의 교사들에게 가장 필요하고 활용할 수 있는 문답법 수업에서의 질문의 설정 방법과 질문의 구체적 내용을 제시하였다. 현장에서 가장 보편적으로 행하여지고 있는 강의 위주의 주입식 피동적 역사 학습 형태에서 학생이 참여하여 즐겁게 배우는 수업 형태로 나아갈 수 있는 방법을 구체적 수업 사례를 통해 제시하였다. 마지막으로 현장 실험을 통해 문답법이 역사수업에서 역사적 사고력을 신장 시키고, 능동적 수업참여를 달성할 수 있는 방법임을 확인하였다. 교과서에 나열된 교사가 가르치고 싶은 사항을 택하여 역사 사실로 구체화 하는 교재화의 작업을 통해 질문 (수업 방법)을 설정하고 그것으로부터 수업의 내용으로 나아가는 방법은 현장의 교사들이 쉽게 이용할 수 있을 것이다.;The object of this study is to search for desirable Question & Answer method in studying and teaching for grading up historical thinking ability that the purpose goal of history education. First, the writer looked into the theoretical background for understanding the meaning and character of Q & A method in educations, and confirmed that the needs of Question & Answer method in history class and Q & A method is a important method to achieve the goal of history education. Then, the writer did questionnaire about Q & A method distributed to social studies teacher in middle school, and analyzed the application realities and problems in practical use of Q & A method in the field from the results of questionnaire. Based on above, the writer presented the history class study of YASUI DOSHIO as alternative to resolve problems. The study of YASUI DOSHIO showed suggestion point to us. First, He showed the method of studying Q & A that based on the relationship between the object of and the contents of studying. Second, his study the showed the types of Question, the establishment method of Question, and the contents of Question through an example for study for study. So that is very useful to teachers in the field. Third, his study showed that positive type of studying can be changed to the type of study that has positive activities of students through Q & A method. To verify method the effect of Q & A I selected an experiment class and a comparison class out of the second grade students in Chung-ang girls' middle school attached to Chung-ang University in Seoul, and practiced ten-week experiments from March 2, 1995 to May 6, 1995. In the comparison class, I taught the students in the former lecturing style and in the experiment class, I used Q & A method. By means of this verification, I knew that Q & A method improve historical thinking ability. I hope that this study will be help teachers in the field.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE