View : 1042 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이윤진-
dc.creator이윤진-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:14Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:14Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.otherOAK-000000020575-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173343-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000020575-
dc.description.abstract본 연구는 유아 부모의 성역할 태도와 양성평등적 자녀양육 현황에 대한 아버지와 어머니의 차이를 알아보고, 유아 부모의 성역할 태도가 양성평등적 자녀양육과 어떠한 관계가 있는지 살펴봄으로써 유아기 양성평등교육에서 부모의 역할을 강조하고, 양성평등적 방식으로 자녀를 양육하고 있는지 알아보는데 그 목적이 있다. 1. 유아 부모의 성역할 태도에는 차이가 있는가? 2. 유아 부모의 양성평등적 자녀양육 현황에는 차이가 있는가? 3. 유아 부모의 성역할 태도와 양성평등적 자녀양육 현황의 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 경기도 고양시에 위치한 사립유치원 5곳에 재원 중인 만3~6세 유아기 자녀를 둔 아버지 240명, 어머니 240명이었다. 연구도구는 유아 부모의 성역할 태도를 조사하기 위해 심미옥(1991)의 성역할 태도 질문지를 기초로 이정화(2003), 염 정(2006)이 사용한 질문지를 재구성하였고, 양성평등적 자녀양육 현황을 조사하기 위해 박은혜, 부성숙, 김정원, 최혜영(2005)의 연구에서 사용한 질문지 중 부모역할 및 자녀교육에 관련된 양성평등교육 현황을 측정하는 질문지를 수정 · 보완하여 사용하였다. 유아교육 전문가로부터 내용 타당도를 검증받아 질문지를 배부 및 회수하였고, 자료 분석은 SPSS 12.0프로그램을 사용하여 빈도와 백분율, t-test와 Pearson 상관분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아 부모의 성역할 태도에 차이가 있는지 알아보기 위해 t-test를 실시한 결과 아버지와 어머니의 성역할 태도는 각 하위요인별로 성별분업, 권위관계, 기회, 고정관념을 포함한 성역할 태도 총점에서 모두 매우 유의미한 차이가 있음으로 나타났다. 또한 아버지의 성역할 태도 총점은 3.55점, 어머니는 4.06점으로 아버지보다 어머니의 성역할 태도가 더 바람직한 것으로 나타났다. 둘째, 유아 부모의 양성평등적 자녀양육 현황의 하위요인의 부모역할, 성역할, 자녀교육, 언어적 상호작용, 환경구성 및 놀잇감을 t-test를 실시하여 알아본 결과 아버지와 어머니의 양성평등적 자녀양육 현황은 매우 유의미한 차이가 있음으로 나타났다. 양성평등적 자녀양육 현황의 평균은 아버지 3.32점, 어머니 3.79점으로 유아기 아버지와 어머니 모두 대체적으로 양성평등적인 방식으로 자녀를 양육하고 있는 것으로 나타났으며, 아버지보다 어머니가 더 양성평등적 방식으로 자녀를 양육하고 있음을 알 수 있다. 또한 각 하위요인별로 모두 아버지, 어머니 간의 매우 유의미한 차이가 있음으로 나타났다. 셋째, 유아 부모의 성역할 태도와 양성평등적 자녀양육 현황 간의 관계를 알아보기 위해 Pearson 상관분석을 실시한 결과 아버지, 어머니 모두 매우 성역할 태도와 양성평등적 자녀양육 현황 간에 매우 유의미한 관계가 있음으로 나타났다. 아버지의 경우 성역할 태도의 성별분업, 권위관계, 기회, 고정관념의 모든 하위요인에 대한 양성평등적 자녀양육 현황에 매우 유의미한 정적 상관관계가 있음으로 나타났다. 즉, 아버지의 성역할 태도가 바람직할수록 부모역할, 성역할, 자녀교육, 언어적 상호작용, 환경구성 및 놀잇감에서 양성평등적인 방식으로 자녀를 양육하고 있으며, 양성평등적 자녀양육에 아버지의 성역할 태도가 중요함을 알 수 있다. 어머니의 성역할 태도와 양성평등적 자녀양육 현황과의 관계를 살펴보면 어머니의 성별분업, 권위관계, 기회, 고정관념의 하위요인을 포함한 성역할 태도와 양성평등적인 자녀양육 현황의 부모역할, 성역할, 자녀교육, 언어적 상호작용, 환경구성 및 놀잇감 간에 대부분 높은 정적 상관관계가 있음을 알 수 있다. 즉, 어머니의 성역할 태도가 바람직할수록 실제 자녀양육에 있어 양성평등적으로 자녀를 양육하고 있으며, 양성평등적 자녀양육에 있어 어머니의 성역할 태도가 중요함을 알 수 있다. 그러나 어머니의 성역할 태도 중 성별분업과 권위관계에서는 양성평등적 자녀양육 현황의 가장 실제적이라 할 수 있는 언어적 상호작용과 환경구성 및 놀잇감과는 관계가 없거나 적음으로 나타났다.;This study examined about the difference between the father and mother about the sex role and of infant parents and child-rearing of equality of sexes, analyzed the relation between the sex role and of infant parents and child-rearing of equality of sexes. Therefore, the purpose of this study is that emphasizing on the role of parents in the equal education for both sexes and investigating about whether the parents is bringing up children by the equal education for both sexes or not. The subject of study according to such purpose in this study is same as following. 1. Is there the difference in the sex role of infant parents? 2. Is there difference in child-rearing of equality of sexes by infant parents? 3. How is the relation between the sex role and child-rearing of equality of sexes by infant parents? This study was undertaken by 240 fathers and 240 mothers who have 3∼6 year old children of 5 private kindergarten located in Goyang, Kyonggi. The questionnaire of this study reorganized the questionnaire by Lee, Junghwa (2003) and the questionnaire by Yeom, Jung (2006) which was based on the questionnaire about sex role by Sim, Miok (1991) to investigate about the sex role of infant parents. Also, it utilized by revising the questionnaire about measuring the equal education for both sexes related to child education and role of parents from the questionnaire by Park, Eunhea, Bu, Sungsook, Kim, Jungwon and Choi, Hyeyoung (2005) to investigate child-rearing of equality of sexes. The questionnaire was distributed and reclaimed after verifying by the Childhood Education expert about the validity of contents. The data was enforced by the frequency, percentage, t-test and Pearson correlation analysis using SPSS 12.0 program. The result of this study is same as following. First, according to the result of t-test about difference in the sex role of infant parents, it was examined that there was the significant difference in the sex role of infant parents including division of labor, authority relation, opportunity and fixed idea. It was appeared that the sex role of father was evaluated by 3.55 points and mother by 4.06 points, the mother had more influence on the child than the father. Second, according to result of t-test about the subordinate factor of child-rearing of equality of sexes by infant parents such as the role of parents, sex role, child education, verbal interaction, environment composition and play tool, it was verified that there was the significant difference between the father and the mother. In the case of child-rearing of equality of sexes, it was known that the father was average 3.32 points, mother by 3.79 points, the father and mother brought up the child by equality of sexes in general but the mother did slightly more than the father. Also, it was presented that there was the significant difference between the father and mother by the subordinate factors. Third, according to result of Pearson correlation analysis about the relation between the sex role and child-rearing of equality of sexes by infant parents, it was investigated that there was the significant difference between the father and the mother about the relation between the sex role and child-rearing of equality of sexes. In the case of the father, it was examined that there was the static correlation significantly in child-rearing of equality of sexes about all subordinates of sex role such as division of labor, authority relation, opportunity and fixed idea. That is, if the sex role of father was positive, the father brought up the child by child-rearing of equality of sexes in the role of parents, sex role, child education, verbal interaction, environment composition and play tool. Based on this, it was verified that the sex role father was important in child-rearing of equality of sexes. In the case of the relation between the sex role and child-rearing of equality of sexes of mother, it was found that there was the highly static correlation between the sex role including all subordinates division of labor, authority relation, opportunity and fixed idea and the role of parents, sex role, child education, verbal interaction, environment composition and play tool of child-rearing of equality of sexes. That is, if the sex role of mother was positive, the mother actually did child-rearing of equality of sexes. It was verified that the sex role of mother is important for child-rearing of equality of sexes. But, it was realized that there was no relation or a little between division of labor, authority relation of sex role and verbal interaction, environment composition and play tool of child-rearing of equality of sexes which was the most realistic about child-rearing of equality of sexes.-
dc.description.tableofcontents논문개요 iv Ⅰ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 문제 3 Ⅱ. 이론적 배경 4 A. 성역할 태도 4 B. 양성평등교육 11 Ⅲ. 연구방법 17 A. 연구대상 17 B. 연구도구 18 C. 연구절차 20 D. 자료 분석 21 Ⅳ. 연구결과 22 A. 유아 부모의 성역할 태도 22 B. 유아 부모의 양성평등적 자녀양육 현황 24 C. 유아 부모의 성역할 태도와 양성평등적 자녀양육 현황의 관계 26 Ⅴ. 논의 및 결론 29 참고문헌 34 부록 38 ABSTRACT 48-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent452849 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title유아 부모의 성역할 태도와 양성평등적 자녀양육 현황-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on the Sex Role and the Child-Rearing of Equality in Both Sexes by Infant Parents-
dc.creator.othernameLee, Yun - Jin-
dc.format.pageⅴ, 50 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 유아교육전공-
dc.date.awarded2007. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE