View : 609 Download: 0

오후 재편성 혼합 연령 학급 구성에 대한 유치원 종일반 학부모의 인식

Title
오후 재편성 혼합 연령 학급 구성에 대한 유치원 종일반 학부모의 인식
Other Titles
The recognition of preschool all-day-class parents for afternoon reorganization mixture age class composition
Authors
박영민
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유치원에서의 오후 재편성 종일반 혼합 연령 학급 구성에 대한 학부모의 인식을 알아보고 유치원 종일반의 학급 구성에 대한 바람직한 방향을 모색하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 오후 재편성 학급 구성에 대한 유치원 종일반 학부모의 인식은 어떠한가? 2. 혼합 연령 학급 구성에 대한 유치원 종일반 학부모의 인식은 어떠한가? 3. 오후 재편성 혼합 연령 학급 구성에서 나타나는 교육적 효과에 대한 학부모의 인식은 어떠한가? 4. 오후 재편성 혼합 연령 학급 구성에서 나타나는 문제점에 대한 학부모의 인식은 어떠한가? 본 연구의 대상은 경기도 소재의 사립 유치원 중 오후 재편성 종일반 혼합 연령 학급에 유아를 보내는 학부모 164명이었다. 연구도구는 오후 재편성 종일반 혼합 연령 학급 구성에 대한 학부모의 인식을 조사하기 위해 종일반과 혼합 연령 학급 구성과 관련된 문헌을 기초로 하여 연구자가 작성한 총 19문항으로 구성된 질문지였다. 유아교육 전문가로부터 내용 타당도를 검증받아 질문지를 완성한 뒤 배부 및 회수하였다. 자료 분석은 SPSS 12.0 프로그램을 사용하여 각 문항별로 빈도와 백분율을 구하였고, 혼합 연령 학급 구성에 대한 교육적 효과와 문제점에 대한 인식의 5단계 평정척도 문항은 평균과 표준편차를 산출하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 종일반 학급에 자녀를 보내는 학부모들은 오후에 자녀가 별도의 종일반 학급으로 재편성 되는 것을 알고 있었으며, 대다수의 부모가 만족하고 있는 것으로 나타났다. 만족하고 있는 가장 큰 이유는 ‘오전과 다른 활동을 선택할 수 있어 다양한 경험을 할 수 있기 때문’인 것으로 나타났다. 반면, 만족하지 못하는 이유는 ‘오전과는 다른 교사의 지도를 받게 됨으로 교사의 유아에 대한 이해가 부족할 것 같아서’가 가장 높게 나타났다. 둘째, 종일반 학급에 자녀를 보내는 학부모들은 학급이 혼합 연령으로 구성되는 것에 대해 대부분 알고 있는 것으로 나타났으며, 편성된 혼합 연령은 만 3,4,5세로 구성된 반이 가장 많았다. 혼합 연령으로 구성되는 것에 대해서는 82%가 만족하는 것으로 나타났으며 만족하는 가장 큰 이유는 ‘다른 연령층과의 상호작용으로 사회성을 길러주기 때문’인 것으로 나타났다. 반면, 만족하지 못하는 가장 큰 이유는 ‘서로 다른 연령층 유아들 간의 활동이 서로 방해를 받게 될 것이기 때문에’로 나타났다. 셋째, 오후 재편성 혼합 연령 학급에 유아를 보내는 학부모들의 혼합 연령 학급의 교육적 효과에 대한 인식은 낮게 나타났다. 구체적인 내용을 살펴보면 나눠주고 도와주는 습관이 형성되며, 리더쉽, 보살핌, 협동 등과 같은 사회성 발달에 도움을 줄 것이라는 면에서 평균보다 낮은 인식을 나타냈다. 넷째, 오후 재편성 혼합 연령 학급에 유아를 보내는 학부모들은 혼합 연령 학급이 주는 문제점을 보통 정도로 인식하고 있었으나, 나이 많은 유아는 동생들을 돌봐주느라 자신에게 필요한 학습활동을 적게 하게 되고, 열등감이나 좌절을 경험하게 될 것이다 라는 면에서는 평균보다 높은 인식을 나타냈다.;The research have the object, which is to examine the recognition of the parents for afternoon reorganization all day class mixture age class composition in preschool and grope the desirable direction for the class composition of preschool all day class. According to the object like this, the research problem which sets in the research is as follows. 1. What is the general recognition of preschool all day class parents for afternoon reorganization class composition? 2. What is the general recognition of preschool all day class parents for mixture age class composition? 3. What is the recognition of parents for the educational effect which appears in afternoon reorganization mixture age class composition? 4. What is the recognition of parents for the problem which appears in afternoon reorganization mixture age class composition? The object of the research is the parents of 164 persons who send their infants to afternoon reorganization all day class mixture age class among the private preschool in Gyeonggi-do. The research tool was the questionnaire which was composed of total 19 question items which researcher drew up, using as basis literature which related with all day class mixture age class composition to investigate the recognition of parents for afternoon reorganization all day class mixture age class composition. I received proper degree of contents from the infant education expert and distributed and collected after completing the questionnaire. The data analysis calculated a frequency and a percentage by each question item as using SPSS12.0 program, and the educational effect for mixture age class composition and five step rating scale question item of recognition for its problem calculated an average and a standard deviation. If I summarize the analysis result of the research, it is as follows. First, the parents who send their infants to all day class were knowing to reorganize their children in all day class of separate way in the afternoon and the greater part of parents were being satisfactory with the fact. It appeared with the fact that the most big reason which was being satisfactory was 'can select activity dissimilar to morning and because of the possibility to go through varied experience'. The other side, the reason which was not satisfactory was 'I think that the understanding for infant of the teacher will be insufficient because infants become to receive guidance of the teacher dissimilar to morning'. And it appeared most highly. The second, it appeared with the fact that the parents who send their children to all day class were knowing most for that the class was being composed of the mixture age, and the mixture age which was reorganized was composed of 3, 4, 5 years in full, the class of which was extremely many. They satisfy 82%for the fact that is composed of mixture age. The most big reason in which they satisfy is 'from nurturing sociality by interaction of different age group' The other side, the most big reason in which does not satisfy is 'because the activity of each other age group infants receives disruption'. The third, the recognition for the education effect of mixture age class of the parents who send their infants to afternoon reorganization mixture age class appeared lowly. If I tried to observe its concrete contents, they showed a low recognition in the aspect of that the habit which shared and assisted was formed and of the fact that it would give help to sociality advancement like leadership, caring, and coordination etc. The fourth, the parents who send their infants to afternoon mixture age class were recognizing the problem which mixture age class gave highly. If I tried to observe its concrete contents, They were recognizing the problem highly in the aspect of that the infant who had many age became to have a little studying activity which is necessary to himself to take care of the younger and was experienced an inferiority complex or a breakdown.
Description
☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE