View : 27 Download: 0

개념도활용이 과학수업에 대한 태도와 학업성취도에 미치는 영향

Title
개념도활용이 과학수업에 대한 태도와 학업성취도에 미치는 영향
Other Titles
(THE) EFFECT OF CONCEPT MAPPING STRATEGIES ON THE ACHIEVEMENT AND ATTITUDE CHANGE IN SCIENCE LEARNING
Authors
이정이
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
개념도활용과학수업태도학업성취도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
생물학은 다른 과학 분야와는 달리 개념적 특성이 높아, 지식 나열적인 설명과 필기중심의 전통적 수업보다는 교과가 담고 있는 개념체계를 조직화하여 유의미학습을 촉진시키는 수업전략이 요구된다. 이러한 전략의 일환으로 본 연구에서는 Novak의 개념도를 수업에 도입하였다. 그러나 학생들의 능력에 따라 개념도를 쉽게 학습전략으로 받아들일 수 있는 반면 오히려 학습에 방해가 되거나 어려움을 줄 수 있다. 따라서 본 연구는 세가지 방법으로 수업을 실시한 후 각각의 수업방법이 학생들의 과학수업에 대한 태도와 성취도에 유의미한 효과를 미치는지를 알아보는데 목적이 있다. 즉 필기와 설명위주의 전통적 수업방법, 학생들이 개념도 전체를 작성하는 수업방법, 그리고 교사가 부분적으로 작성한 개념도를 학생이 완성시키는 수업방법의 세가지 형태로 수업을 실시한 후 그 효과를 상·중·하의 학습능력별 학생집단으로 나누어 비교 분석하였다. 본 연구에서는 159명의 중학교 2학년 남학생을 대상으로 광합성, 꽃과 열매와 동물체의 기본구조와 성분, 소화기관이라는 소단원에 대해 세가지 방법으로 수업한 후 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 학생들이 개념도 전체를 작성하는 수업방법이 성취도 검사와 학습지속도 검사결과에서 유의미한( p < 0.05 )를 나타냈다. 2. 학생들이 개념도 전체를 작성하는 수업방법만이 과학수업에 대한 태도를 긍정적으로 변화시켰다. 3. 학습능력과 학업성취도는 매우 유의미한 상관을 나타냈다.( p < 0.01 ). 4. 학습능력별 성적 상승률 비교결과 상위 집단에서는 학생들이 개념도 전체를 작성하는 수업방법이, 중위 집단에서는 교사가 부분적으로 작성한 개념도를 학생이 완성시키는 수업방법이 효과적이었다( p < 0.05 ). 5. 과학수업에 대한 태도 변화를 조사해본 결과 상,중위 학생들에게는 학생들이 개념도 전체를 작성하는 수업방법이 효과적이었다( p < 0.05 ).;The purpose of this study is to investigate the effect of concept mapping strategies on the learner's achievement and their attitude change in science learning. The subject was 159 male students in a middle school in Seoul. Three experimental groups were instructed with different kinds of teaching methods about the unit of photosynthesis and digestive organs. GroupⅠ was instructed with traditional teaching method, GroupⅡ was instructed with student-centered concept mapping strategy, and GroupⅢ was instructed with guided concept mapping strategy. The major findings of this study are as follows. 1. Student-centered concept mapping strategy was observed effective at 0.05 significant level in achievement and retention. 2. Only student-centered concept mapping strategy changed students' attitude to science learning positively. 3. It was observed that there was very siginificant correlation between the learning ability and science achievement(p < 0.01). 4. Student-centered concept mapping strategy was found effective in upper learning ability group, and guided concept mapping strategy in middle learning ability group(p < 0.05). 5. Student-centered concept mapping strategy was effective to the groups of upper and middle in students' attitude toward science learning(p < 0.05).
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE