View : 18 Download: 0

사회과 국제이해교육의 내용변천에 관한 연구

Title
사회과 국제이해교육의 내용변천에 관한 연구
Other Titles
Study on the amendment of the contents in the global education of social studies : 8- Analysis the text book of studies in middle school
Authors
金訓姬
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
사회과국제이해교육내용변천중학교 사회교과서
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
21세기를 바라보면서 국제사회는 개방화, 국제화, 세계화가 급속하게 진전되고 있다. 하나의 인류가 하나의 세계, 하나의 지구에서 함께 살아가야 하는 시대 상황하에서 각국간의 상호 의존 관계가 점점 성화되어 가고 있고, 책, 환경, 인구, 자원, 평화, 발전 등 인류가 공동으로 해결 해야할 문제들은 점점 증가하고 있다. 따라서 세계 사람들의 삶에 영향을 미치는 세계적 문체들을 이해시키고, 다변화하고 있는 국제사회의 모습에 비추어 국제화와 세계화의 성격을 이해시키는 교육이 학교 교육을 통해 강조되어야 할 것이다. 사회과의 한 영역으로서의 국제이해교육은 여러가지 국제상황을 정확하게 분석·이해하고 합리적으로 문제를 해결할 수 있는 능력을 소유하며, 세계문제의 해결에 있어서 국제협력 정신을 조화롭게 갖춘 미래사회의 세계시민을 양성해야 할 것이다. 본 연구는 사회과 교육과정 개정을 중심으로 사회과 교과서의 국제 관련 내용을 분석함으로써 우리나라의 국제이해교육이 어떻게 변해왔는지 그 실태를 알아보고, 앞으로의 국제이해교육에 대한 방향을 제시하는데 그 목적이 있다. 이를 위한 연구방법으로 문헌연구와 교과서 분석을 통한 실증적 연구를 병행하였다. 본 연구는 먼저 사회과 교육과 국제이해교육과의 관계를 알아보고, 각 교육과정 개정 시기마다 시대적 상황을 문헌을 통하여 대략적으로 파악하였다. 이와 더불어 각 교육과정 시기에 사용되었던 중학교 사회 교과서률 가지고 국제이해 영역의 교육내용을 목표별, 개념별로 분석하였는데, 교과서 분석의 기준으로는 국제사회의 이해(상호의존·협력, 국제경쟁)와 인류공동문제(평화문제, 인권문제, 인구문제, 자원문제, 발전문제, 환경문제)를 주제로 선정하고 그 하위 31개의 중심개념들을 선정하였다, 이상과 같은 연구방법을 동하여 각 개정 시기마다 중요시 되었던 교육정책들이 교과서에서도 중요하게 다루어지고 있음을 볼 수 있었다.;Toward the twenty-first century, the opening and the internationalization of the global society is rapidly progressing. In the current situation which man much live together in the only one earth, world, the interdependence among countries is gradually deepening. Also such problems, to be solved jointly, as nuclear, environment, population, resources, peace and development are increasing. So the education for the character understanding of the globalization must be stressed through the school education to perceive the world wide problems which influence the living of world people in the light of image of the global society with many changes. The global education as an area of social studies will have to analyze and understand accurately the various international situations, possess the ability to solve them reasonably, and train the world citizen of the future having the cooperation spirit harmoniously in the world problems-solving. This study is to see the actual condition of the global education in this country and suggest available directions for future the global education by analyzing the global contents in the text of social studies, mainly on the amendment of the curriculum of social studies. To accomplish this purpose, reference to literature and positive research through text analysis have been paralleled. In this study, the relationship between the education in social studies and the global education under each period of amendment has been examined in outline through literature. In addition to this, the educational contents of the global realism have been analyzed by goal and concept based on the texts of middle school's social studies selected ones per each period of curriculum. As a basis of analyzing text books, I have dealt with issues concerning mutual understanding of correlative and competitive international society and such common matters of human society as peace, human right, population, resources, development, environmental problems and low-ranking concepts of thirty-one. Through this research, it has been revealed that the important educational policy of each period were treated also importantly in the text.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE