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청소년 또래집단의 지각된 사회적 지지와 심리사회적 성숙도와의 관계

Title
청소년 또래집단의 지각된 사회적 지지와 심리사회적 성숙도와의 관계
Other Titles
(A) Study on Social- Support perceived by Adolescent peer-group and Psychosocial Maturity
Authors
황윤경
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 교육심리전공
Keywords
청소년또래집단지각사회적 지지심리사회적 성숙도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
청소년기는 아동기와 다르게 성인기를 위한 많은 준비를 하게 한다. 예비 성인으로서 정체감 형성과 진로의 탐색 등 삶을 위한 준비를 하게 된다. 이러한 준비과정을 통해 사회적으로 성숙된 인간의 모습으로 사회생활을 시작하기를 요구받기도 한다. 청소년의 준비과정에는 학교에서의 지식습득 뿐만 아니라 정의적, 사회적 발달도 포함된다. 정의적, 사회적 발달은 학습과정으로 이루어지기에는 매우 미흡한 점이 많다. 그러나 가정 내에서 이러한 교육이 이루어지기는 더욱 어렵다. 청소년이 학교나 가정에서의 상호작용이외 지속적이고 일관적인 대인관계가 이루어지는 것이 또래관계이다. 본 연구에서는 청소년기에 부모와 또래집단으로 부터 받고 있다고 지각하는 사회적 지지의 차이를 비교해 보고 심리사회적 성숙성과의 관계를 살펴보고자 한다. 청소년에게 지지를 제공하는 지지원을 어머니, 아버지, 친한 친구, 일반 급우로 나누어 지지에 대한 지각을 연령별, 성별에 따라 차이를 알아보고 지지를 받는다는 지각이 심리사회적 성숙도와 어떤 관계가 있는지 밝혀 보았다. 연구 대상은 서울시에 거주하는 중학교, 고등학교 2학년에 재학 중인 남녀 학생 382명이며, 박지원의(1986) 사회적 지지척도와 서봉연, 황상민(1993)의 심리사회적 성숙성 질문지를 사용하였다. 자료분석은 사회적 지지 망에 대한 지지의 지각을 연령별, 성별로 차이를 알기 위해 t 검증을 하였고, 지각된 사회적 지지와 심리사회적 성숙도간의 상관관계를 알아보기 위해 Pearson의 단순상관계수를 이용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1. 청소년들은 부모의 지지에 대한 지각에 있어 연령차이가 없었다. 2, 또래집단의 사회적 지지에 대한 지각은 연령에 따라 증가했다. 청소년기 또래집단의 지지에 대한 지각은 중학생보다 고등학생이 더 높게 지각했다. 3. 또래집단의 사회적 지지에 대한 지각은 연령이 증가할 수록 친한 친구 집단이 일반 급우 집단 보다 높게 나타났다. 4. 또래집단의 지지는 청소년기의 정서안정성, 사회적 성숙성, 자아정체감과 밀접한 관계가 있다. 청소년기는 부모에 대한 지지는 지속적이고 하위 차원에 따른 변화가 있을 뿐 지지에 대해서는 중학생과 고등학생에 있어 차이가 없었다. 또래집단의 지지에 대한 지각은 발달과 적응 측면에 주효과를 나타내어 정서적 안정성, 사회적 성숙성, 자아정체감과 같은 측면에서 가지는 의미가 매우 크다고 할 수 있다. 본 연구는 서울시에 거주하는 중,고생 중 일부를 대상으로 했기 때문에 결과를 일반화하기에는 한계를 가진다. 추후에 중,소도시와 농어촌 지역의 청소년의 또래관계에 대한 연구가 이루어질 필요가 있다.;This study was to examine the difference between parent and peer-group support perceived by adolescent and was to examine the relationship between social-support and psycho-social maturity of adolence. It examined that was differented on perception of social-support and that was relationship between perception of social-support percieved from social-network and psychosocial maturity by adolescent. It was part with mother, father, best friend and class mate for social-network offer social-support percieved by adolescent. Subjects on this study were in total 382, from two middle shool and two high shool in Seoul. The measurement scales are "social-support scale" developed by Park. J.W.(1986) and "Psychosocial Maturity scale" developed by Seo.B.Y.(1993). The data has been analized by use of t-test and pearson correlation coefficients. The results from this study read as follows: Fist, there was not significant difference according to age about parent support perceived by adolescent. Second, there was increased on according to age about peer-group support percieved by adolescent. The high school was more highly percepted than middle shoo1 about peer-group support percieved by adolescent. Third, according to age, the best friend was more highly percepted than classmate about peer-group support percieved by adolescent. Fourth, the peer-group support percieved by adolescent was relation with emotional security, social relationship and ego-identity of psychosocial Maturity. The parent support perceived by adolescent was continued, but there were change according to sub-factor(support of emotion, estimation, information, and substance) of social-suppor. The peer-group support percieved by adolescent have significant mean about emotional security, social relationship and ego-identity. Therefor, the peer-group support percieved by adolescent showed main effet for psycho-social development and social adaptation.
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