View : 489 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김혜정-
dc.creator김혜정-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:09Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:09Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021143-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173299-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021143-
dc.description.abstract역사교육의 목적은 학생들로 하여금 역사에 대한 흥미와 관심을 갖게 하고, 나아가 문제해결력, 역사적 사고력 등 역사의식을 함양하는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위한 방법으로 한 시대, 한 事象을 대표할 만한 특정 인물을 선정하여 그의 역사적 활동을 역사적 배경 속에서 탐구해 볼 수 있다. 그것이 인물학습이다. 즉, 인물학습은 학생들에게 친근감을 주고 흥미와 관심을 자극할 수 있는 효과적인 학습방법이다. 그리고 역사의식 발달을 고려할 때 중학교 시기의 인물학습은 더욱 유용할 것이다. 따라서 본 연구는 중학교 세계사 교육을 중심으로 역사적 사고력을 신장시키기 위한 인물지도 방안을 모색해보고자 하였다. 이를 위해 먼저, 선행연구를 바탕으로 이론적 배경을 정립하고 이 과정에서 인물을 통한 역사의 객관적 이해와 역사적 사고력 신장이라는 측면에서 인물학습의 필요성을 강조하였다. 다음으로 이를 실시하기 위한 기초작업으로 현행 중학교 사회과 교과서 세계사 부분의 인물에 대한 유형별 인물수, 빈도수, 서술내용, 참고란 등을 분석하여 그 문제점과 개선방향을 제시하였다. 그 문제점은 다음과 같다. 첫째, 인물의 소개내용이 한두 가지 업적의 나열에 그치고 있으며, 역사적 역할과 의미에 대한 서술이 미흡하다. 둘째, 단순히 인명만을 나열하거나, 시기 표시 등을 위해 왕명을 사용하는 경우가 많다. 셋째, 영역별, 시대별, 동·서양별 인물선정의 불균형이 보인다. 넷째, 참고란을 제대로 활용하지 못하고 있다는 점 등을 들수 있다. 한편 교사의 수업설명방식은 학습의 성패를 크게 좌우한다고 볼 수 있으므로 인물을 보다 심층적으로 이해하기 위하여는 적절한 설명형태를 취해야 할 것이다. 끝으로 선행연구와 기초자료를 바탕으로 역사적 사고력을 신장시키기 위한 측면에서 인물학습 지도방안을 예시하였다. 여기서는 역사학의 상황분석을 통한 행위설명논리를 적용한 모형을 중심으로 교수-학습 전개안을 작성해 보았다. 이러한 방법의 활용은 학생들에게 역사에 대한 흥미와 관심을 고조시킬 수 있으며 역사적 사고력, 역사의식 등의 신장도 기대할 수 있을 것이다.;Recently, history education is going toward the trend to make students have interest in history and solution of the problem, the essential objectives of history education, and historical thinking and consciousness. o accomplish this objectives, study of historical figures which is investigating the historic activities in historic background, selecting special figures on behalf of an age and idea is a effective learning methods which can give intimacy and stimulate concern and interest to the students. And in regard of historical conscionsness development, study of a historial figures at junior high school age is more available. Therefore, this study tries to find a teaching historical figures for the improvement of historical thinking ability in the foces of history education of junior high school. For this, at first I arranged theoretical background on base of a preoedent study and then in the process of this, emphasized the necessity of teaching a historical figures in view of objective comprehension and improvement of historical thinking of history through figures. The next, as basic work, by analyzing in the aspects of type of person number frequency of description and use of references about the historical figures in the textbook, I present its problem and improvement. I can point the followings as the problem revealed hear. first, the introduction of individuals is only the one or two display of superficial accomplishments and lacks the description of historic role and implication. Second, it often uses kings' names for the simple arrangement of names and chronicle. Third, unequal selection of figures in the aspect of domain, period or orient-west. Fourth, lack of use of references. On the other hand, the success of studingis dependent on teacher's explanation method, you shoud take the proper explanation mehtod. Last, on the base of a precedent study and basic material, I suggest a practical teaching idea for the improvement of historical thinking ability. Here, I made teaching-learning guiding program in the focus of model of action description logic using of situation analysis of historical study. I expect that the above mentioned helps students increase their interest in history and historical thinking ability and consciosness as well.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구방법 및 제한점 = 3 Ⅱ. 역사교육에서의 인물학습 = 4 A. 역사적 사고력과 인문학습 = 4 1. 역사적 사고력의 개념과 구조 = 4 2. 역사적 사고력의 신장과 인물 학습 = 7 B. 인물학습의 개념과 의의 = 11 1. 인물학습의 개념 = 11 2. 인물학습의 의의와 중요성 = 12 Ⅲ. 중학교 역사교육에서의 인물지도 = 15 A. 중학교 사회과(세계사) 교육목표 = 15 B. 교과서의 인물분석 = 19 1. 인물 수 분석 = 20 2. 인물 서술 분석 = 25 3. 참고란 조사 = 30 C. 인물학습지도와 설명 = 35 Ⅳ. 역사적 사고력 향상을 위한 인물지도방안 모색 = 40 A. 행위설명이론과 역사교육 = 40 1. 인간행위에 대한 설명이론 = 42 (1) 합리적 설명이론 = 42 (2) 성향적 설명이론 = 43 2. 인물학습지도에의 도입 필요성 = 46 B. 효과적인 인물지도 접근방안 = 48 1. 인물의 선정 = 48 2. 인물지도의 절차 = 50 (1) 학습내용의 조직 = 50 (2) 학습지도의 절차 = 53 3. 인물지도의 학습모형 및 전개안 = 54 (1) 탐구학습과 학습모형 = 55 (2) 문답식 학습과 학습모형 = 60 4. 인물지도의 유의점 = 67 Ⅴ. 결론 = 69 참고문헌 = 72 ABSTRACT = 77-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3888476 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject역사적 사고력 신장-
dc.subject인물지도방안-
dc.subject중학교-
dc.subject세계사 교육-
dc.title歷史的 思考力 伸張을 위한 人物指導方案-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle中學校 世界史 敎育을 中心으로-
dc.title.translatedTeaching a historical figures study for the improvement of historical thinking ability : focused on the middle school-
dc.format.pagevii, 78p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 역사교육전공-
dc.date.awarded1995. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE