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멀티미디어를 이용한 구화교육시스템의 설계 및 구현

Title
멀티미디어를 이용한 구화교육시스템의 설계 및 구현
Other Titles
(A) Design and Implementation of Lip-Reading Training System Using Multimedia
Authors
최선순
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 전자계산교육전공
Keywords
멀티미디어구화교육시스템MultimediaLip-Reading Training
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
청각적인 피드백이 불완전하게 이루어지거나 거의 이루어지지 못하므로, 언어 수용에 결핍이 생기고, 발음의 모방이나 습득된 발음의 향상을 꾀하기가 어렵다 그러므로·청각적인 장애를 보완 할 수 있는 다른 감각 기관의 활용이 필수적인데, 주요한 보조 감각으로 시각을 사용한다. 즉 시각은 청각장애아의 언어 이해력을 결정하는 주요한 대치 감각이 된다. 따라서 구화교육을 통해 언어 수용력을 향상시켜야 하며, 표현 능력을 발달시키기 위해 독화교육 및 발화 교육을 실시하여, 자연스러운 의사소통의 기초를 다질 수 있도록 해야 한다. 멀티미디어는 텍스트, 이미지, 그래픽, 오디오, 비디오와 같은 데이타를 상호관련 동기화시켜, 하나의 컴퓨터로 통합하여 제시함으로써, 사용자가 자신의 사고, 학습, 기 억 방식에 따라 시스템과의 상호 작용을 통해 정보를 손쉽게 검색할 수 있도록 해준다. 또한 사용하기 쉽고 배우기 쉬운 그래픽 유저 인터페이스 (graphic user interface)를 기반으로 하여 제작되므로, '멀티미디어는 기존의 컴퓨터를 통한 교육에 있어서 초래된 많은 제한점들을 극복하는 장점을 지닌다. 따라서 본 논문에서는, 멀티미디어 시스템을 이용하여, 시각 정보에 의한 효과적인 구화 지도 방법을 제시하였는데, 하이퍼미디어 기법을 이용하여, 입술의 움직임에 따라 발화자의 말을 이해할 수 있는 독화(speech-reading)훈련과정과, 음성 인식 시스템을 이용하여, 학습하고자 하는 단어를 정확하게 발음하며, 교정할 수 있도록 한 발화(articulation)학습과정으로 구성되어져 있다.;The auditory feedback of the deaf children is imperfectly or hardly formed, because they have difficult in recepting the language, mimicking the articulation and developing the achieved articulation. Therefore, it is essential to use other senses which can help the auditory handicap, among them, especially visual sense is a main substitute which decides the power of the language comprehension of the deaf children. So the capability of language reception and expression should be improved through speech-reading training and articulation training, which should make the basis of natural communication Multimedia helps the user to search information with ease through the interaction with the system according to the user's thought, training, memory method, by mutually synchronizing text, image, audio, graphic and video etc. into one computer. In addition, because it is manufactured on the basis of the Graphic User Interface which is easy to use and learn, multimedia has merits which overcome the limits caused by the existing education with the computer. Therefore, this thesis proposes an effective lip-reading training method by way of visual cues with using multimedia. It has two parts : speech-reading training and articulation training. The former is a course that can understand the speaker's words through the lip motion presented with text, image by using hypermedia. The latter is a course that can learn the exact pronunciation through the sound recognition system.
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