View : 105 Download: 0

혼합연령집단구성에 대한 교사와 부모의 인식

Title
혼합연령집단구성에 대한 교사와 부모의 인식
Other Titles
(A) Study of Teacher's and Parent's Perception for Mixed-age Grouping in Montessori Program Kindergarten
Authors
어은정
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
혼합연령집단구성몬테소리유치원교사부모
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study was to analyze and to find the differences of teacher's and parent's perception for mixed-age grouping in Montessori program, between mixed-age group and same-age group. Questions for investigation are as follows: 1. What are the differences of teacher's perception for mixed-age grouping between mixed-age group and same-age group? 2. What are the differences of parent's perception for mixed-age grouping between mixed-age group and same-age group? 3. How is the relation between the degree of parent's interpretation for Montessori program and parent's perception for mixed-age grouping? The subjects were 88 teachers in Montessori program kindergarten, 81 parents in mixed-age group and 112 parents in same-age group. Some materials obtained by study were analyzed by χ^(2) verification, others were analyzed t-test with SPSS package and results were discussed. Results on the study are as follow : 1. Teachers in mixed-age group had more positive thinking of mixed-age grouping than them in same-age group. 2. Parents in mixed-age group had more positive thinking of mixed-age grouping than them in same-age group. 3. The degree of parent's interpretation for Montessori program had an effect on parent's perception for mixed-age group.;본 연구는 몬테소리 프로그램을 실시하는 유치원에서 집단을 혼합연령집단과 동일연령집단으로 구성하였을 때, 두 집단의 교사와 부모가 집단 구성에 대해 어떻게 인식하고 있는지를 조사하여 비교하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 혼합연령집단과 동일연령집단으로 구성된 몬테소리 유치원 교사들의 혼합연령집단 구성에 대한 인식의 차이는 어떠한가? 2. 혼합연령집단과 동일연령집단으로 구성된 몬테소리 유치원 부모들의 혼합연령집단 구성에 대한 인식의 차이는 어떠한가? 3. 집단 구성에 대한 견해에 따른 부모들의 몬테소리 교육에 대한 이해도의 차이는 어떠한가? 연구 방법은 질문지법이었고, 연구대상은 몬테소리 프로그램을 실시하는 서울시내 유치원 교사 88명과 혼합연령집단으로 구성된 유치원에 자녀를 보내는 부모 81명, 동일연령집단으로 구성된 유치원에 자녀를 보내는 부모 112명을 대상으로 하였다. 수집된 자료들은 혼합연령집단과 동일연령집단간의 차이를 알아보기 위해 SPSS Package를 이용하여, 명목 변수로 구성된 문항은 x^(2) 검증을 하였고, 서열 변수로 구성된 문항은 t 검증을 하였다. 연구문제에 대한 결과는 다음과 같다. 1. 혼합연령집단과 동일연령집단의 교사들간의 혼합연령집단 구성에 대한 인식의 차이는 유의했다. 좀 더 구체적으로 말하면, 혼합연령집단의 교사들이 동일연령집단의 교사들보다 혼합연령집단 구성에 대해 긍정적인 인식을 가지고 있는 것으로 나타났다. 2. 혼합연령집단과 동일연령집단의 부모들간의 혼합연령집단 구성에 대한 인식의 차이는 유의했다. 좀 더 구체적으로 말하면, 혼합연령집단 부모들이 동일연령집단 부모들보다 긍정적인 인식을 가지고 있는 것으로 나타났고, 혼합연령집단 부모들의 몬테소리 교육에 대한 이해도가 동일연령집단 부모들의 이해도보다 높았다. 3. 몬테소리 교육에 대한 이해도는 혼합연령집단 구성에 찬성하는 집단과 혼합연령집단 구성에 반대하는 집단에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 혼합연령집단 구성에 찬성하는 부모들의 몬테소리 교육에 대한 이해도가 반대하는 부모들의 이해도보다 높은 것으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE