View : 16 Download: 0

역사적 사고력 신장을 위한 교수-학습 개선 방안

Title
역사적 사고력 신장을 위한 교수-학습 개선 방안
Other Titles
(The) way of teaching and studying for the improvement of historical thinking ability : the application of concept-study
Authors
李美敬
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공역사교육분야
Keywords
역사적사고력교수-학습개념학습사회과교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of historical education is to develop histrical thinking ability by means of various study activities. However, historical education has not satisfied this purpose until now. So, this study has sought ways of teaching and studying to develop students' historical thinking by means of concept study. To do this, I selected an experiment class and a comparison class out of the third grade students in Yeoksam middle school in Seoul, and practiced seven-week experiments from August, 22, 1994 to October, 8, 1994. In the comparison class, I taught the students in the former lecturing style and in the experiment class, I used new ways of teaching. The methods of teaching are as follows. First, I reorganized the texts and structured the contents of study. Second, during the lesson I helped students themselves to discover the sub-concept and the key-concept out of the structured contents. For this purpose, I presented materials appropriate to the standards of students. Third, in the evaluation, I evaluated students in the point of their thinking abilities. The hypotheses of this experiment are as follows. 1. The ability of understanding the concept and reality of historical development will improve. 2. The ability of understanding historical development in the organic view will improve. (the ability of anylysis, synthesis, judgment) 3. The ability of understanding historical ides in the developmental way will improve. (the law of cause and effect) To verify these hypotheses, I made multiple-choice guestions and analyed the statement of students participating in class. By means of this verification, I made such conclusions as follows. 1. In the course of reorganizing the text and helping students themselves to discover the sub-concept and key-concept, students' ability of understanding historical concrete facts and concepts improved. 2. The ability of understanding historical developments in the organic view such as the ability of analysis, judgement, application, and synthesis improved. 3. The ability of understanding historical ideas in the developmental way such as the law of cause and effect improved. 4. To evaluate historical thinking ability, a new way of evaluation which is different from the former ones must be studied. 5. In reorganizing the texts, it is required urgently that expert educational researchers and historians must study the identification of the concept of history. 6. In addition to the texts, various studying materials must be researched and presented to stimulate historical thinking abilities. 7. Besides the concept-study, various models of teaching and studying must be presented to improve historical thinking and on-the-spot research must be practiced actively.;역사 교육의 목표는 다양한 학습 활동을 통해 역사적 사고력을 기르는 것이라 할 수 있다. 그러나 지금까지의 역사 교육은 이러한 목표에 부응하여 왔다고 할 수 없다. 이에 본 연구는 개념학습을 통해 역사적 사고력을 기르기 위한 교수-학습 개선 방안을 모색한 것이다. 이를 위해 서울 역삼 중학교 3학년 학생증 실험반과 비교반을 선정하여 1994년 8월22일부터 1994년 10월 8일까지 7주간의 실험을 행하였다. 비교반에 대해서는 종래의 강의식 수업을 실시하고 실험반에 대해서는 다음과 같이 수업을 실시하였다. 첫째, 교재를 재구성하여 학습 내용을 구조화하였다. 둘째, 실제 수업에서 구조화된 내용 중 소개념과 중심개념을 학생 스스로 발견할 수 있도록 하였다. 이를 위해 학생 수준에 적절한 자료를 제시하였다. 셋째, 평가에 있어서 사고력을 측정할 수 있는 평가를 실시하였다. 이 실험을 위한 가설은 다음과 같다. 1. 역사 발전의 개념과 사실을 파악하는 능력이 향상 될 것이다. 2. 역사 발전을 유기적으로 파악하는 능력이 향상 될 것이다. (분석력, 종합력, 판단력) 3. 역사 사상을 발전적으로 파악하는 능력이 향상 될 것이다 (인과관계) 이를 검증하기 위해 주, 객관식 문항을 출제하여 분석하고 수업에 참여하는 학생의 발언을 분석하였다. 이러한 검증 과정을 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 교재를 재구성하여 학생 스스로 소개념과 중심개념을 발견하는 과정에서 역사의 구체적인 사설과 개념을 파악하는 능력이 향상되었다. 2. 분석력, 판단력, 적용력, 종합력과 같은 역사 발전을 유기적으로 파악하는 능력이 향상되었다. 3. 인과 관계의 이해와 같은 역사 사상을 발전적으로 파악하는 능력이 향상되었다. 4. 역사적 사고력을 평가하기 위해서는 종래와 다른 새로운 평가 방법에 연구되어져야 한다. 5. 교재를 재구성함에 있어 역사의 개념을 무엇으로 할 것인가에 관해 전문적인 교육 연구가나 역사학자의 연구가 절실하다. 6. 교과서이외에 사고를 촉진할 수 있는 다양한 학습 자료의 연구와 제시가 이루어져야 한다. 7 개념학습이외에도 역사적 사고력을 기르기 위한 교수 -학습 모형이 다양하게 제시되어야 하며 이에 대한 현장 연구가 활발히 이루어져야 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE