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고등학교 「생식과 발생」단원에서 남학생의 성태도 향상을 고려한 멀티미디어 학습 프로그램의 개발 및 적용

Title
고등학교 「생식과 발생」단원에서 남학생의 성태도 향상을 고려한 멀티미디어 학습 프로그램의 개발 및 적용
Other Titles
Development and Application of Multimedia learning Program for Male Students' Improvement on Their Attitudes towards Sexi n the unit of 「Reproduction and Generation」from High School BiologyⅠ
Authors
양정아
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 개방된 성문화와 청소년 성문제의 증가 속에서 성교육을 담당하고 있는 교과 중 하나인 생물 교과의 성교육 실시의 중요성을 강조하고 생물교과에서 다룰 수 있는 성교육 내용을 분석하는 것이다. 또한 남자 고등학생의 성교육 요구도 조사를 반영하고 성태도의 향상을 고려한 멀티미디어 학습 프로그램 수업이 전통적 강의식 수업에 비해 남학생들의 학업성취도와 성에 대한 태도에 미치는 영향을 알아보는 데 그 목적이 있다. 본 연구에서는 서울시 소재 인문계 남자 고등학교인 Y고등학교 2학년 이과 반 학생들을 대상으로 하여 6개 반 158명에게 생물수업에서 배우고 싶은 성교육 영역의 학습순위 요구도와 제공받고자 하는 학습자료 요구도를 조사하기 위한 설문지를 투여하였다. 그 후 4개 반 128명 중 2개 반을 통제집단, 2개 반을 실험집단으로 설정하여, 수업 처치 전 학업성취도와 성에 대한 태도에 대한 사전 검사를 실시하였고 실험 처치 후 같은 도구를 사용하여 사후 검사를 하였다. 검사 결과는 SPSS 12.0 통계 프로그램을 사용하였고 설문지 분석은 평균값과 빈도를 비교하였고, 프로그램의 효과 분석은 공변량 분석(ANCOVA)과 이원공변량 분석(two-way ANCOVA)을 하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 고등학교 생물Ⅰ「생식과 발생」단원의 성교육 내용「여성의 생식기관」영역의 내용을 가장 많이 포함하고 있었고, 그 다음으로는 「임신과 출산」, 「피임」, 「성병」, 「남성의 생식기관」 순으로 나타났다. 그러나 남자 고등학생들이 생물교과에서 배우고 싶어 하는 성교육 영역에 대한 요구 정도는 「피임」,「성병」, 「임신과 출산」, 「여성의 생식기관」, 「남성의 생식기관」의 순으로 나타났다. 따라서 생물교과에서 과학개념과 연계하여 성교육을 실시하는 경우 학생들의 요구도를 고려할 필요성이 있다고 판단된다. 둘째, 학업성취도 검사 결과 성태도를 고려한 멀티미디어 학습 프로그램 수업이 전통적 강의식 수업에 비해 학업성취도 향상에 유의미한 차이를 나타내지 않으므로(p> .05) 생물교과에서 본 프로그램을 활용하는 경우 생물학적 지식 함양과 함께 청소년 성교육에도 도움을 줄 것으로 판단된다. 셋째, 성에 대한 태도 검사 결과 성태도를 고려한 멀티미디어 학습 프로그램 수업이 전통적 강의식 수업에 비해 성에 대한 태도를 긍정적으로 변화시키는데 유의미한 효과가 있었다(p< .01). 그리고 성취수준에 따른 수업처치의 효과를 분석한 결과 상위집단(p< .05)과 하위집단(p< .01)에서 모두 성태도 향상에 유의미한 효과를 보였다. 특히 성에 대한 태도를 5개의 하위 영역으로 나누어 수업 처치에 따른 효과를 분석한 결과 성에 대한 일반적 인식, 여성의 생식기관이나 임신과 출산 영역에서는 유의미한 차이를 보이지 않았고(p> .05), 피임 영역(p< .05)과 성병 영역(p< .01)에서는 유의미한 효과가 있는 것으로 나타나 고등학교 남학생의 요구도가 큰 영역의 성태도가 더 향상된 것으로 판단된다. 위 결과로 볼 때 남학생의 성태도 향상을 고려한 멀티미디어 학습 프로그램은 전통적인 강의식 수업과 유사한 학업성취도를 달성할 뿐 아니라 남학생들의 피임이나 성병에 관련된 성태도를 긍정적으로 향상시키는 데 효과가 있는 수업 방법이라고 할 수 있다.;The purpose of this study was to emphasize the importance of biology class that has been in charge of sex education and to analyze it as sex culture has been opened and juvenile sex problems have increased. In addition, it aimed at examining the effects of sex education program on male students' academic performance compared to traditional lecture and their attitudes towards sex, considering the improvement of their demands and attitudes towards sex. The subject of study included 158 persons from 6 classes out of the 2nd grade high school students (science department) at Y High School (academic high school) located in Seoul city and they were given questionnaires so as to investigate the demands of order for learning and its materials in sex education during biology class. Then, this study selected 2 classes (consisting of 64 students) as a control group and the other two classes as an experimental group and conducted a pre-test for the academic performance and attitude towards sex before they had a class and it conducted a post-test using the same tools after the experiment. The test results were analyzed by SPSS 12.0 statistic program, the analysis of questionnaires was made by frequency analysis, the analysis of program effects was made by ANCOVA and two-way ANCOVA. The results of the analysis could be summarized as below. First, the content of sex education in the unit 「Reproduction and Generation」 from high school Biology I included 「female reproductive organs」 area most and it was followed by 「Pregnancy and giving birth to a child」, 「contraception」, 「venereal diseases」 and 「male reproductive organs」. But in terms of the sex education areas that male high school students wanted to learn most from their biology textbooks, the order was as in the following: 「contraception」, 「venereal diseases」, 「pregnancy and giving birth to a child」, 「female reproductive organs」 and 「male reproductive organs」. Second, as a result of academic performance test, the class considering sex education program with the attitudes toward sex did not demonstrate significant effects on the improvement of their academic performance compared to traditional class (p> .05). Meanwhile, as a result of analyzing the effects of class treatment according to the level in academic performance, the upper and lower groups did not show significant effects (p> .05). Third, after testing the attitudes towards sex, it has been found that the sex education program class considering the attitudes towards sex has been significantly effective in changing them more positively than the traditional class (p< .01). In addition, in terms of the effects of class treatment according to the level of accomplishment, the upper group (p< .05) and lower group (p< .01) showed significant effects. Besides, as a result of analyzing the effects according to class treatment by dividing the attitudes towards sex into 5 sub-divisions, there were no significant differences in general recognition on sex, female reproductive organs or pregnancy & giving birth to a child (p> .05) and there were significant effects in contraception (p< .05) and venereal diseases (p< .01). From the said results, it has been assumed that the sex education program considering the improvement of male students' attitudes towards sex was an effective class method to enhance their attitudes towards contraception or venereal diseases more positively than traditional lecture class.
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