View : 20 Download: 0

텔레비전 과학 프로그램의 장르별 과학 내용에 대한 학생들의 인식

Title
텔레비전 과학 프로그램의 장르별 과학 내용에 대한 학생들의 인식
Other Titles
How Students Understand the Contents of Science from Different Television Program Genres
Authors
석진영
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Educational effect of mass media can not be slighted because Students' educational experiences are shaped through not only instruction in classroom but also mass media such as television, movie, magazine and newspaper. Especially television is a media which come in contact with students easily and effects on instruction in classroom therefore it is need to study about educational effects of television program. The purpose of this study is to find out how experts estimate accuracy and how students understand reliability, usefulness and use at school about science that by four different television program genres : news, documentary, dramatic or fictional programing and magazine-format programming. The subjects in this study were 19 experts who study of biology and 137 students from 'K' middle school, 'D' high school in Seoul and Gyoung-Gi-Do. For this study two reports of news and one program from each genres were given to students and after students watch the television programs. Questionnaires to find out how students understand reliability, usefulness and use at school about television science were applied to students over three times. To determine the accuracy of the contents, a survey was conducted on experts. The data of this study was analyzed with χ²(Chi-square) test and T-test. The findings of this study are summarized as follows: First, Experts place low value on the accuracy of science from three different television program genres except for documentary. Second, In relation to reliability of science from different television genres, students rely on documentary(80.88%) extremely much and after magazine-format programming(75.88%), news(73.72%) and movie(25.89%). This result was not significant irrespective of sex and school(p> .05). Third, In relation to usefulness of science from different television genres, students estimate magazine-format programming(86.61%) extremely much and after news(44.07%), movie(29.96%), documentary(15.05%). This result was not significant irrespective off sex and school(p> .05) but it was significant effect for sex(p< .05) in movie. Fourth, In relation to understanding about teaching by utilizing television program, students answer to degree of come about interest, degree of accuracy and degree of utility in class is affirmative but many students have adverse reaction about intention of watching television hereafter compared with other questions. And students answer that magazine-format programming is most pertinent but movie is most impertinent for class.;학생들에게 있어서 교육적 경험은 교실에서의 수업뿐만 아니라 텔레비전, 영화, 잡지, 신문 등 다양한 대중매체를 통해서도 이루어지므로 이들이 학생들에게 미치는 교육적 효과를 무시할 수 없다. 여러 대중매체 중 텔레비전은 학생들이 가장 손쉽게 접할 수 있는 매체이며 그 영향력은 막강하여 수업에도 많은 영향을 미치므로 텔레비전 프로그램에 대한 교육적 연구가 필요하다. 이에 본 연구는 과학의 개념이나 이론, 과학 윤리, 과학자, 실용과학 등 과학의 여러 가지 모습이 담겨있는 과학 관련 텔레비전 프로그램을 장르별로 분류하고 각 장르의 특성에 따라 다르게 나타나는 과학 내용에 대한 학생들의 인식을 알아보고자 하였다. 본 연구는 생물학 관련 전공 19명의 전문가와 서울·경기에 소재한 중·고등학교의 남녀 학생 137명을 대상으로 하였다. 본 연구를 위하여 뉴스 보도 2개, 다큐멘터리, 영화, 매거진 형식 프로그램을 각각 1개씩 선택하여 그 내용의 일부를 학생들에게 보여준 후 장르별 내용의 신뢰성과 실생활 활용 여부, 프로그램의 수업 활용에 대한 학생들의 인식을 알아보았다. 다음으로 프로그램 내용의 정확성을 검증받기 위하여 전문가들을 대상으로 설문을 실시하였다. 검사 결과 처리는 SPSS 11.5를 사용하여 연구문제에 따라 χ² 검정과 T 검정을 실시하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 과학 관련 텔레비전 프로그램 네 장르에 나타난 과학 내용의 정확성에 대한 전문가들의 평가 결과 내용에 따른 차이는 있었으나 다큐멘터리를 제외한 나머지 장르에 나타난 과학 내용의 정확성은 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 과학 관련 텔레비전 프로그램 네 장르에 나타난 과학 내용의 신뢰도에 대한 학생들의 평가 결과 다큐멘터리(80.88%)가 가장 높았으며 다음으로 매거진 형식 프로그램(75.88%), 뉴스(73.72%) 순이었고 영화(25.89%)는 다른 장르에 비하여 매우 낮게 나타났다. 이러한 결과를 학교급별, 성별로 비교하였을 때 각 집단은 유의미한 차이를 보이지 않았다(p> .05) 셋째, 과학 관련 텔레비전 프로그램 네 장르에 나타난 과학 내용의 실생활 활용 여부에 대한 학생들의 평가 결과 매거진 형식 프로그램(86.61%)이 가장 높았으며 다음으로 뉴스(44.07%), 영화(29.96%), 다큐멘터리(15.05%)의 순이었다. 이러한 결과를 학교급별, 성별로 비교하였을 때 외화시리즈의 남·녀 학생 집단에서만 유의미한 차이를 보였으며(p< .05) 나머지 모든 프로그램 장르에 대해서 각 집단은 유의미한 차이를 보이지 않았다(p> .05). 넷째, 과학 관련 텔레비전 프로그램을 활용한 수업에 대한 학생들의 인식을 알아본 결과 학생들은 프로그램에 대한 흥미 발생 정도, 프로그램의 과학적 사실 전달 정도, 프로그램의 수업 활용 도움 정도, 향후 시청 의향 모두에 대해서 비교적 긍정적으로 생각하고 있다는 것을 알 수 있었다. 수업에 활용하기 적당한 프로그램 장르를 알아본 결과 학생들은 매거진 형식 프로그램이 수업에 활용하기 가장 적당하며 영화가 가장 부적당하다고 답하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE