View : 56 Download: 0

大學修學能力試驗이 歷史敎育現場에 미친 影響과 바람직한 歷史科 敎授-學習 方法

Title
大學修學能力試驗이 歷史敎育現場에 미친 影響과 바람직한 歷史科 敎授-學習 方法
Other Titles
(The) influence of the CAST on the history education and the desirable method of teaching and studying for the history Class
Authors
朴秀珍
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공역사교육분야
Keywords
대학수학능력시험역사교육현장역사과교수학습방법
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 大學修學能力試驗으로의 전환이 歷史敎育現場에 가져 온 변화의 정도와 大學修學能方試驗의 정의에 비추어 본 바람직한 역사과 敎授-學習方法을 모색하는 데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 위하여 설정된 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 먼저, 기존의 선행연구를 통해 大學修學能力試驗에 대한 이론적 배경을 살펴본 후, 106명의 고등학교 역사과 교사에게 설문지로 의견을 알아보았다. 또한 이 설문의 결과를 중심으로 바람직한 역사과 敎授-學習方法에 대하여 연구하였다. 의견 분석 결과로 첫째, 大學修學能力試驗애 歷史敎育現場에 개념 학습, 사료 학습, 종합적 사고력의 평가 등에는 많은 변화를 주었고, 탐구 과정의 도입 정도, 통합교과적 수업형태로의 전환, 학생들의 흥미를 유발시키는 수업으로의 변화정도, 5지선다형의 채택이 정확한 학습능력 측정에 도움을 준 정도는 약간의 변화를 가져온 것으로 나타났다. 그러나 學生 中心의 敎授-學習 형태로의 수업, 토의·토론 수업, 교과서 외의 다른 교재·교구의 사용 정도 등에는 여전히 부정적인 경향이 두드러졌다. 둘째, 1994학년도 제 1,2차 大學修學能力試驗을 기준으로 본 역사문항의 난이도와 배점에 대한 의견 분석은 문항의 난이도는 적절하나 배점이 너무 적다는 지적으로 상향 조정을 희망하였다. 또한 大學修學能力試驗의 정의에 비추어 본 歷史敎科書의 적절성에 대한 의견 분석에서는 歷史敎科書의 구성이 매우 부적합하다고 응답하였으며 풍부한 자료 제시, 統合敎科的 서술, 중복되는 내용 삭제 등으로 바람직한 구성 방향을 제시하였다. 그리고 위의 의견 분석 결과를 토대로 大學修學能力試驗과 바람직한 歷史科 敎授-學習 方法에 대하여 고찰한 결과, 크게 학생 중심의 探究學習, 思考力 신장을 위한 敎授-學習 方法, 多樣한 資料를 활용한 敎授-學習 方法, 統合敎科的 소재를 활용한 문항개발로 요약해 볼 수 있었다. 첫째로 學生中心의 探究授業에서는 '개항'이라는 주제로 탐구수업모형에 입각한 수업지도안을 예시하여, 학생들의 자발적이고 능동적인 활동을 강조하였다. 둘째로 사고력 신장을 위한 敎授-學習 方法에서는 '일제의 침탈과 경제적 저항운동'이라는 주제로, 창의적 사고력과 비판적 사고력으로 나누어 그 향상을 위한 수업모형을 예시하였다. 세째로 다양한 자료를 활용한 敎授-學習 方法에서는 비디오 테잎, OHP 등 시청각 자료를 활용한 수업모형을 예시하였고, 이것이 학습의 효율성과 파지의 정도를 높일 수 있다고 보았다. 마지막으로, 統合敎科的 소재를 활용한 문항개발에서는 大學修學能力試驗이 통합교과적 소재를 활용하여 출제되므로 평가문항의 개발과 평가체제의 변화를 주장하였다. 따라서 특히 종합적 사고력을 요구하였던 '94학년도 大學修學能力試驗 기출문제를 중심으로 그 의의를 살펴봄으로써 학생들의 폭 넓은 독서와 풍부한 경험과 활동의 중요성을 강조할 수 있었다. 그러므로 大學修學能力試驗은 현장 교사들의 부단한 연구와 노력, 학생들이 학습 방법의 변화를 위해 끊임없이 노력한다면 하나의 교육개혁으로서 그 가치를 발휘할 수 있을 것이다.;The Object of this study is to search for the degree of change in history education brought about by the conversion to the CAST and the desirable method of teaching and studying for the history class. The Concrete topic for this study to achieve mentioned object is as follows. First, the writer examined the theritical background on the CAST through the studies that were already made and analyzed the 105 questionaires distributed to high school history teachers. And then, with the results of questionaires, the writer investigated the desirable method of teaching and studying for the history class. The results of analyzing questionaires are: First, in history education, the CAST made positive influence on the conception study, the historical records study, the integrative education abilith. But it made negative influence on the teaching style which students are centered, the research studdy and the discussion study. Second, the analysis on the difficulty and the distribution of the marks based on the first and the second CAST executed in 1994 shows that the difficulty of the marks was too low. It indicates that the distribution of marks should be higher. Third the analysis shows that adequacy of the history textbook on the definition of the CAST is very inadequate. It suggests the deletion of abundant presentation of historical materials repeated parts, and the integrative explanation. Based on above mentioned the three results of analyzing questionaires, the writer investigated the relationship between the CAST and the desirable method of teaching and studying in history study. As the result, the research study, the class study for expanding critical thought, the diversification of teaching skill and the change of estimation system should be emphasized in history study. Accordingly, teachers' ceaseless investigation and students' exertion for the change of the way of studying will make the CAST as the valuable innovation in the education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE