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한국 기독교 가정에 있어서 청소년 자녀의 종교 교육에 관한 연구

Title
한국 기독교 가정에 있어서 청소년 자녀의 종교 교육에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of the Religious Education of Adolescents in Korea Christian Household
Authors
심상미
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 교육학전공종교교육분야
Keywords
한국기독교가정청소년자녀종교교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
가정은 사회학적으로 사회와 국가를 이루는 기본적인 공동의 단위이며 교육적으로 사회인 즉 시민 양성을 위한 기본적인 교육의 공동체이다. 그러므로 인간의 역사와 문화의 생존은 가정을 공동체로 하며 부모와 자녀의 상호 작용 속에서 이루어져 왔다. 최근의 도시화와 산업화 현상은 사회 제도의 변혁을 가져왔고, 이러한 제도의 변혁은 사회의 핵인 가정을 구조적으로 변모하게 하였으며, 결국 가정의 부재와 기능 상실을 논할 지경에 이르렀다. 즉 부부간의 문제, 부모와 자녀 양육 및 교육의 문제, 노후 문제 및 노인 문제, 주부의 취업 문제, 가족 문화 계승 문제 등 가정의 기계화 및 고립화 내지는 해체화 현상까지 많은 문제를 안고 있다. 따라서 사명 의식도 둔화되면서 자녀들의 교육은 각종 기관에 다 맡겨버리고 포기하는 부모들이 늘어나고 있다. 이와 같이 한국 사회가 겪고 있는 구조적인 문제들은 결국 많은 가정의 자녀들의 교육에 대한 문제점을 만들어내고 있으며, 문제 투성이의 한국 사회에 빛과 소금이 되어야 할 기독교 가정에서도 현대 사회의 발달과 변화로 초래된 자녀 교육의 문제점들이 나타나고 있다. 기독교 가정에서조차 자녀들의 종교 교육에 대하여 무관심하며, 자녀들에게 주일학교 출석 정도만을 장려하며, 자녀들의 신앙 교육의 책임을 교회학교 교사들에게 일임해 버림으로 부모의 책임을 완수하는 것으로 착각하고 있다. 기독교 가정은 자녀들의 신앙 인격 형성을 위해 매우 중요한 교육의 장(場)이며, 하나님께서 친히 세우신 가장 기본적인 단위의 신앙 공동체이다. 이렇게 하나님께서 친히 세우신 가정에 사회 구조의 변천에 따라 문제가 발생하였고, 결국 그 문제 해결을 위한 관심의 초점은 그 문제의 발생지인 가정밖에 없다는 것이다. 기독교 가정이 하나님께서 창조하신 뜻에 따르는 신앙 공동체의 장으로써 참된 "교육의 현장"이 되고, 부모가 "부모됨"의 모습을 되찾으며, 자녀들이 바람직한 신앙 인격을 형성해 나가도록, 부모의 자녀 교육, 자녀 교육을 위한 부모 교육을 교회와 더불어 행하도록 하는데 본 연구의 목적이 있다. 그러므로 연구의 필요성과 연구의 목적 그리고 연구의 방법 및 내용 범위에 대해 제 1장의 서론에서 소개하고, 제 2장에서는 청소년 자녀 교육의 문제점을 살피기 전에 교육의 대상이 되는 청소년들의 발달적 특징과 가치관 형성 및 청소년 문화의 진단 그리고 종교 의식에 대해 고찰하였다. 제 3장에서는 현대 한국의 일반 가정에서 나타나는 부모의 잘못된 교육관, 가치관의 변화, 가족 구조의 형태 변화, 부모와 자녀간의 갈등, 가정 교육의 부재, 매스 미디어가 자녀 교육에 미치는 영향, 청소년 범죄 등의 문제들을 각종 통계 자료들, 여러 문헌들을 참고하여 살펴보았다. 그리고 일반 가정에서 자녀 교육에 문제가 되는 점들과 함께 기독교 가정에서 자녀 교육의 문제점으로 지적되는 기독교 교육의 장(場)이 되는 가정의 부재 현상, 세속적 가치관에서 기인되는 갈등 요인, 학교 교육과 신앙 교육과의 갈등, 부모의 신앙 모범, 가정과 교회의 상호 협력 문제 등을 살펴보고, 기독교 가정에서 청소년 자녀 교육을 위한 교육적 과제가 무엇인지 고찰하였다. 제 4장에서는 한국 기독교 가정의 청소년 자녀 교육의 방향을 제시함에 있어서 기독교 가정의 정체성을 정리하고, 교육의 목적을 먼저 다루었으며, 교육의 내용으로는 모든 종교 교육의 기초가 되는 복음과, 복음에 기초한 가정 예배, 청소년 자녀들의 가치관 형성의 문제, 진로 지도, 성 교육 및 이성 교제에 관하여 다루었다. 교육의 방법으로는 부모의 모범, 징계, 놀이, 대화, 가정 예배를 통한 방법 등을 다루면서 부모의 역할에 대해 살펴보았다. 그리고 기독교 가정과 교회가 상호 부조하는 연계 교육에 대해 고찰하였다. 마지막으로 제 5장 결론에서는 본 논문의 연구 내용을 요약, 정리하면서 제언을 하였다.;The families of Modern Korean society are in great crisis due to the industrial development. Because the influences of the industrial society have made the families difficult to educate the children at home, the parents have given their responsibilities of education to the professional education institutions. In effect of this crisis the Christian families are not able to fulfill their duties of educating Chritianity. The parents and the Bible study teachers do not pay any attention to the Christian education and rely it solely on that of the church. To conclude this thesis, the direction and suggestion of the ideal Christian education of adolescents in Christian household are introduced below. First, the parents of the Christian home have to specify the purpose of their children's education. The parents must be confident of the purpose to be a person to perform a role of a good Christian by believing in Jesus Christ and by being faithful for the glory of God. Second, the parents must decide what to teach their children. They must teach the fundamental messages of the Gospel and the general Christian rituals through domestic service. The parents should help the children to set their values of life, to plan their future, to have correct sexual knowledge, and should visualite potentials and abilities of their children with the respect of their personality. Third, the parents ought to decide how to teach the children. The most important way is to show the lives of the parents. This is the most effective method correspond to other ways by forcing. The other ways are punishment and reward. The next best way is having home service which provides the opportunity for the parents and the children to strengthen their beliefs by examining their religious paths. Fourth, the parents must be role models to the children. They are the teachers of life and faith, the nurturer of body and spirit, and the priest helping God and the children to meet each other. Fifth, the parents must deal with the interactions regarding the Christian educations between church and home. The parents must provide all the necessary information about their children to the church, and the church in return should inform the children's attitudes at the church and the level of their beliefs. In addition there are two more suggestions for the successful result in the adolescents' Christian education in the Christian household. First, the church must fully support the Christian education. It must select the program and suggest the detailed methods in its research and development to the parents. There must also be professional manual that will instruct both parents and children. Second, all the Christian Associations should make an effect to produce a guide booklet for the parents to educate their children at home.
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