View : 644 Download: 0

여행사 홈페이지 콘텐츠를 활용한 세계지리 수업 효과에 관한 연구

Title
여행사 홈페이지 콘텐츠를 활용한 세계지리 수업 효과에 관한 연구
Other Titles
Study on effectiveness of world geography class using travel agency homepage contents: Focus on 7th grade social studies and southern Europe unit
Authors
최미연
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 지리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 여행사 홈페이지를 활용한 세계지리 수업을 통해 학생들의 학습동기를 유발하고, 학업 성취도를 높일 수 있는 교수-학습 방안을 제시하였다. 교육용 콘텐츠가 아닌 상업용 콘텐츠를 활용하여 세계지리 수업을 하는데 있어 그 효과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 급속도로 변화하는 지리적 사실들을 내용으로 하고 있는 세계지리 교과의 수업을 위해 최신의 정보를 받아 활용할 수 있으며, 폭 넓은 지리 공간에 대한 경험을 갖게 할 수 있다. 둘째, 교사나 학생 모두 손쉽게 접속 할 수 있으며 여행사 홈페이지에는 학생들의 지리적 상상력 신장을 위한 요소들이 많다. 셋째, 이익을 추구하는 기업의 홈페이지라는 점 때문에 단순한 흥미 위주의 여행 상품도 있다. 그러나 적절한 정보를 수집하고 선택하며, 지리 정보 검색 기능과 활용 능력을 기르는데 도움을 줄 수 있다. 넷째, 보충학습과 심화학습의 자료 제공이 용이하며 개별화 학습이 가능하다. 다섯째, 학생상호간의 의견 교환 및 문제 해결 학습이 가능하며 학생들의 적극적인 수업 참여를 유도 할 수 있다. 여섯째, 내용이 방대한 세계지리에 관한 홈페이지를 교사가 직접 제작하는 데는 현실적으로 어려움이 많다. 그러므로 비록 상업적으로 만들어진 콘텐츠이지만 잘 이용한다면 그 효과는 긍정적일 수 있다. 최근 지리학에서는 학문적 지식의 정확성과 치밀성 보다는 학생들의 학습 가능성, 흥미 및 관심을 중시하는 생활 중심의 지리 교육이 강조되고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 여행사 홈페이지의 콘텐츠를 활용한 세계지리 수업을 통해 다음의 가설을 증명하고자 한다. [가설 1] 여행사 홈페이지의 콘텐츠를 활용한 학습자 주도의 세계지리 수업은 파워포인트 자료를 이용한 교과서 위주의 강의식 수업보다 학생들의 학습 동기 유발 및 흥미도가 높을 것이다. [가설 2] 여행사 홈페이지의 콘텐츠를 활용한 학습자 주도의 세계지리 수업은 파워포인트 자료를 이용한 교과서 위주의 강의식 수업보다 학업 성취도 향상에 있어서 높은 효과가 있을 것이다. 위의 가설을 검증하기 위해 서울시에 소재한 S여자중학교 1학년 2개 학급을 대상으로 실험 수업을 하였으며, 하나의 학급은 실험집단으로 하고 다른 하나의 학급은 비교집단으로 설정하였다. 본 실험수업의 단원은 중학교 7학년 사회 교과서의‘관광이 발달한 남부 유럽’단원으로 하였다. 1차시에 걸쳐 실험집단에서 여행사 홈페이지의 콘텐츠를 이용한 수업을 실시하였고, 비교집단에서는 파워포인트 자료를 이용하여 교과서 위주의 강의식 수업을 하였다. 그 결과를 분석하기 위해 수업 전에 사전 평가를 하였고, 수업 후에는 각 수업에 대한 설문 조사와 성취도 평가를 실시하여 수업에 대한 학생들의 의견을 수렴하고, 학업 성취도 및 흥미도를 측정하여 분석하였다. 실험 집단과 비교 집단의 실험 수업 분석 결과는 다음과 같다. 1. 여행사 홈페이지를 활용한 수업은 교과서에 있지 않은 다양한 정보, 여행에 관한 실제적 정보, 다양한 사진과 동영상, 여행하는 듯한 느낌을 통해 학생들의 흥미와 동기 유발에 긍정적인 영향을 준다고 할 수 있다. 2. t-검정 결과 실험집단과 비교집단의 성취도에는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 주관식 답안의 경우 실험집단이 비교집단보다 다양하고 창의적인 답안이 많았다. 즉 학생들의 지리적 상상력 향상에서는 유의미한 차이가 있다고 할 수 있다.;Internet is used a lot currently to induce student's learning motive. In this study, travel agency homepage as used for world geography class as one of teaching-learning method. This study is different from the existing study that they used the content of world geography homepage. The good point using travel agency homepage, rather than using educational content is because of following four reasons. Firstly, because of the nature of the travel agency, they update the new content regularly that you can search the current information. Secondly, through the various data and postscript that you can't see in educational content, it could help you feel the place. Thirdly, it is organized with to do geography education related with real life like city information, tourist resort, attraction, food, lodging information, shopping, traffic, and product. Fourthly, students can use it easily that they don't have complicated admission and approval process. Recently, in geography subject, a student learning potentiality and interest is emphasized rather than academic knowledge's accuracy and compactness. Also they say concerning social and national demand the first as education. But as a user focused world geography education, a class that emphasizes geographical imagination like travel and experience is hard to organize just as a textbook. So in this study, we used the content of travel agency homepage to organize a world geography class that can give interest to the student. The purpose of this study is because of following reason. Firstly, through travel geography, improve geographical imagination. Secondly, through the basis of travel agency homepage content tested the class in the spot and applied it. After that through analyzing the result, compared with lecture class that uses existing power point data and analyzed the class's effectiveness and satisfaction. So we try to show a model of world geography class that will be accomplished in the future. Through this purpose, we create following hypothesis and try to prove it. Firstly, the world geography class that uses the content of travel agency is higher in student's learning motivation and interest than lecture style class. Secondly, the world geography class that uses the content of travel agency is more effective in increasing the study achievement than lecture style class. To verify the hypothesis, we searched S Girls middle school 1st grade 2 class. We created one class as experimental group and one class as comparative group. We used 7th grade social studies -Tourism is developed in southern Europe- unit. In the experimental group, taught a class using the content of travel agency homepage and in the comparative group taught a class traditionally using power point data. To analyze the result, we appraised before and after the class and gave a survey. Through the survey, we collected student's opinion, measured study achievement, and interest. Then analyzed the result. The analysis result shows in the following. 1. The world geography class using travel agency homepage has various information, practical information of travel, various photo, various movie, and feel like traveling that it gives interest and motivation that doesn't have in the textbook. 2. It shows that there is no much difference in experimental group and comparative group in study achievement. But in the subjective answer, experimental group has more various and creative answer than the comparative group. So it shows that it could help and extend student's thinking power.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 지리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE