View : 15 Download: 0

지적갈등을 유도하는 교수방법에 따른 과학행동 사례연구

Title
지적갈등을 유도하는 교수방법에 따른 과학행동 사례연구
Authors
안효진
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
지적갈등교수방법과학행동사례연구
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 지적갈등을 유도하는 교수방법으로 이상한 그림붓, 원통이젤, 호스로 그린 그림, 바퀴를 이용한 모양찍기 등 4가지 활동을 실시하여 유아들에게 나타나는 언어적 상호작용, 행동적 상호작용과 과학과정행동이 어떻게 나타나는가를 살펴보는데 그 목적을 두고 있다. 이러한 목적하에서 본 연구에서 다루고자하는 문제는 다음과 같다. 1. 4가지 미술활동(이상한 그림붓, 호스로 그린 그림, 원통이젤에 그림그리기, 바퀴를 이용한 모양찍기)을 지적 갈등을 유도하는 과정적 교수방법으로 제시 할 때 나타나는 유아-유아, 유아-교사, 유아-교구간의 상호작용은 어떠한가? 2. 4가지 미술활동(이상한 그림붓, 호스로 그린 그림, 원통이젤에 그림그리기, 바퀴를 이용한 모양찍기)을 지적 갈등을 유도하는 과정적 교수방법으로 제시 할 때 나타나는 유아의 과학과정행동은 어떠한가? 연구의 대상은 서울 강남에 위치한 S 어린이집에 다니는 만4세 아동 6명을 대상으로 하였다. 연구도구는 Forman과 Hill의 『구성놀이-유치원에서의 피아제 이론의 적용』과 이경우, 문미옥역 『물리적 지식 활동-피아제이론이 암시한 과학교육』을 참고로 이상한 그림붓, 호스로 그린 그림, 원통이젤에 그림그리기, 바퀴를 이용한 모양찍기등 4가지 활동을 선정하였다. 연구절차는 관찰자 훈련과 교사 훈련을 실시한 후 본 연구를 실시하였다. 본 연구는 자유놀이 시간에 미술영역에서 4가지 활동을 실시하였다. 각 활동에 따라 유아들에게서 나타난 행동을 관찰기록과 비디오 촬영을 통해 자료를 수집한 후, 교사-유아, 유아-유아, 유아-교구간의 상호작용과 유아의 과학과정행동을 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아-교사간의 상호작용은 유아들에게 활동을 안내하거나, 탐색행동을 촉진 시킬 때 주로 나타났다. 유아-유아간의 상호작용을 살펴보면 언어적인 상호작용보다는 친구의 행동을 관찰하고 모방하는 비언어적인 상호작용이 많이 나타났다. 유아-교구간의 상호작용을 살펴보면 유아들이 직접 교구를 탐색하고 조작해보는 과정에서 자신의 움직임과 흔적간의 관계를 살펴보는 행동을 하였다. 둘째, 4가지 미술활동을 통해 나타나는 과학과정행동을 살펴보면 유아들은 교구를 스스로 조작해보고, 자신들의 움직임에 따라 어떻게 나타날까 예측하고 직접 실험하는 행동, 그에 따라 나타나는 흔적을 관찰하는 행동, 친구나 교사와 의사소통하는 과정을 통해 유아 스스로 지식을 구성하였다. 이상한 그림붓활동에서 나타난 행동으로는 여러가지 형태의 붓을 이용하여 모양을 구성해보는 실험행동, 그 과정에서 나타나는 모양을 살펴보는 관찰행동이 나타났다. 붓의 형태와 그 흔적에 따라 나타난 모양을 비교하는 행동과 빨대를 이용해서 불어보는 창안적인 행동이 나타났다. 원통이젤 활동에서는 원통이젤을 돌려보고 펜을 사용해서 그려보는 실험행동, 손의 움직임에 따라 나타나는 선의 모양을 관찰하고 비교하는 행동, 여러개의 펜을 동시에 잡고 움직여보는 창안행동이 나타났다. 호스로 그린 그림 활동에서는 나사를 조작함으로서 물방울의 크기나 속도를 조절해보는 실험행동과 흔적을 살펴보는 관찰 행동, 재질에 따라 나타난 물방울의 흔적을 비교하는 행동이 나타났다. 바퀴굴려 모양찍기 활동에서는 재질, 크기가 다양한 바퀴를 굴려보고 각도를 조절하여 움직여보는 실험행동, 바퀴흔적을 관찰하고, 그에 따른 흔적을 비교하는 행동이 나타났다.;The purpose of this study is to examine how children's linguistic and motional interactions and scientific activities will be expressed through four activities, such as crazy brushes, water pencil, horizontal easel, blip spool, under cognitive conflict inducement science teaching method. According to the purpose of this study, the research questions that I want to deal with in this study are as follows: 1. When four art activities(crazy brushes, water pencil, horizontal easel, blip spool) are instructed by cognitive conflict inducement science teaching method, how children's linguistic and motional interactions will be changed? 2. When four art activities(crazy brushes, water pencil, horizontal easel, blip spool) are instructed by cognitive conflict inducement science teaching method, how children's scientific activities will be changed? The subjects were six four year old children who is attending S kindergarten located on Kangnam, Seoul. As the research instruments, I selected four activities(crazy brushes, water pencil, horizontal easel, blip spool) with reference to Constructive play and Physical Knowledge in Preschool Education. As observing instruments, I chose some of observing record questions that are related to this study as well as that are about interactions between teacher-children, children-children, and children-learning objects from questionaire of A Study on the Effectiveness According to Children Education Program. And also, after I determined the types of scientific activities as observations, classifications, discussions, experiments, expectations, creations on the basis of Althouse's and Kim, Mi-Kyoung's classifications of scientific activities, I observed and recorded all detailed motions on the observation sheets. After I recorded children's activities by a video camera, I attached more information to the observation sheets. As observation procedure, I performed four activities that is belonging to the field of art during free time after I gave training for observer and teacher. And also, I collected information about children's scientific activities through observation records and video films that I had taken. Then I analyzed children's linguistic and active interactions between teacher -children, children -children, and children -learning objects and children's scientific activities The results of this study are as follows: 1. Interactions between teacher and children were mainly showed up when teachers showed how to do activities, and accelerated exploration activities of children. Interactions between children and children had the shape of watching other's actions rather than of linguistic interactions. As to interactions between children and learning objects, children understood the relationship between traces and the movements of learning objects and built their knowledge by children's direct manipulation of learning objects. 2. I have watched scientific activities that were appeared through art activities of children. Children did some experimental activities through traces that were showed up, and watching, and the other various ways. As children started to make some actions, creative actions have been showed up in various ways.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE