View : 53 Download: 0

동료교수법 활용에서 나타난 수학적 의사소통과 사회문화적 특징 분석

Title
동료교수법 활용에서 나타난 수학적 의사소통과 사회문화적 특징 분석
Other Titles
A Case study on Mathematical Communication and Sociocultural aspect Applying Peer Tutoring
Authors
박청희
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 동료교수법을 활용한 수업을 실시하였을 때, 교실 수업에서 학생들의 수학적 의사소통에서 나타난 특징과 수업의 사회문화적 측면을 관찰하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 가. 동료교수법을 실시한 학생들의 수학적 의사소통면에서 나타난 특징은 무엇인가? 1. 문어적 표현에서 어떠한 특징을 보이는가? 2. 구어적 표현에서 어떠한 특징을 보이는가? 나. 동료교수법을 활용한 수업에서 나타난 수업의 사회문화적 측면에서의 특징은 무엇인가? 이와 같은 연구문제를 해결하기 위하여 연구 방법으로 사례연구법을 택하였다. 서울시 소재의 D중학교 3학년 1학급 33명을 대상으로 수업을 시행하였고, 연구 대상은 이 학급의 학생 중, 상수준 학생 2명, 중수준 학생 2명이다. 동료교수법을 통하여 학생들이 지식의 탈내면화 단계인 ZAD 단계에 이르렀는지 살피기 위하여 관찰대상 선정시 성취도가 낮은 학생보다는 중, 상위 수준의 학생 4명을 의도적으로 표집하였다. 수업은 9월 첫째 주 부터 10월 셋째주까지 수업을 실시하였으며 수업장면은 비디오로 녹화하거나 오디오 녹음을 하였다. 연구 자료는 수업과정에 대한 비디오 녹화, 오디오 녹음자료, 수업관찰 노트, 학생들의 면담자료, 자기보고서, 학생들의 활동지 등을 사용하였다. 본 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 동료교수법을 활용한 결과 나타난 학생들의 의사소통의 특징은 다음과 같다. 첫째, 수업시간에 쓰기를 시행함에 따라 학생들은 점차적으로 수학적 표현을 하는 것에 익숙해졌고, 쓰기는 동료학생의 영향을 받아서 서로 모방하는 형태로 이루어졌으며, 대상을 정하여 글을 쓸 경우, 수학적 쓰기가 더욱 명료해지고 길어졌다. 또한 수학적 표현능력이 향상되어 적절한 수학적 용어를 사용하고, 수학적 기호사용이 정확해졌다. 둘째, 말하기를 통하여 구어적 표현능력이 향상되었다. 동료교수법의 형태로 자신이 알고 있는 수학적 개념을 다른 친구들에게 설명하는 과정에서 의사소통이 활발하게 이루어졌고 학급 전체학생들에게 발표할 경우 자신감을 갖고 적극적으로 참여하게 되었다. 수학적 의사소통에서 ZAD 단계는 수학적 개념에 대한 내면화가 이루어진 학생의 경우에만 가능하였다 . 동료교수법을 활용한 수업의 사회문화적 특징은 다음과 같다. 학생들은 문제해결에 대한 다양성을 인식하였고, 학생들의 아이디어와 해결방법이 존중되어 상호 의사소통을 하는 데 중요한 역할을 하였다. 학생 스스로 해결방법을 선택하고 공유의 자율성을 보였으며 학생들의 자아개념이 향상되었다. 이와 같은 연구를 종합해 보면, 동료교수법을 활용한 수업을 통하여 쓰기 말하기 능력이 향상되었으며 학생들의 의사소통이 활발해졌고 자아개념이 향상 되는 등 바람직한 수업의 사회문화가 형성되었음을 알 수 있다.;This study has set up the following subjects for research in order to observe the distinctive features shown in mathematical communication of students in classes and sociocultural aspect of lessons, the follwing issues are settled. A. What are the distinctive features shown in mathematical communication aspect of students who have performed peer tutoring? 1. What distinctive features are shown in literary expressions? 2. What distinctive features are shown in conversational expressions? B. What are the distinctive features in sociocultural aspect of lessons shown in classes using peer tutoring? In order to settle these subjects for research, the case study method has been chosen as the research method. The research has been performed on 33 students in class 1 of third grade at D middle school located in Seoul while 4 out of these students became subjects for a focused observation by forming pairs. In order to examine whether students have reached the ZAD stage which is the anti-internalization stage of learning, the four students middle and upper level have been sampled intentionally rather than students with low achievement while selecting the subjects for observation. The classes have been performed from the first week of September to third week of October while the scene of lessons have been either video taped or voice recorded. For research materials, the videotapes, audiotapes, class observation notes, student interview materials, self report and activity sheet of students. The results gained from this research are as follows. As a result of using peer tutoring, the distinctive features of student communication shown are as follows. First, the students gradually became familiar with making mathematical expressions by performing writing during the class time and writing was accomplished in a form of imitation influenced by peer student while mathematical writing has become more plain and longer. they have also improved mathematical expression ability to use appropriate mathematic vocabulary while the usage of mathematic symbols has become more precise. Second, the conversational expression ability has improved through speaking. The communication has been performed actively in the process of explaining mathematical concept one is aware of to other students. In mathematical communication, ZAD stage was possible only in case of students who have accomplished anti-internalization of mathematical concept. The sociocultural features of classes using peer tutoring are as follows The students got to recognize the diversity of problem solving while the ideas and solution methods have been respected to play an important role in communicating with each other. The students selected solution method on their own, showed freedom of sharing and the self concept of students have improved. Summing up the above study results, the writing and speaking abilities have improved through classes using peer tutoring, the communication of students have become active and we can see that a desirable sociocultural aspect of classes has been formed such as the self concept getting improved.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE