View : 13 Download: 0

유아의 동물과 사물의 크기 및 형태변화 이해에 관한 연구

Title
유아의 동물과 사물의 크기 및 형태변화 이해에 관한 연구
Other Titles
(The) Research for the Childhood's Understanding on the Transformation of Shape and Size of Animals and Objects
Authors
김은정
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아동물사물크기형태변화이해
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 생물학적 개념에 있어서 동물성장과 사물 변화에 관한 유아의 이해를 연령에 따라 조사하는데 있다. 전조작기 유아들에게 동물의 성장 및 사물의 시간 경과에 따른 변화를 이해하는지를 개별 면접을 통해 조사하였다. 이 연구를 통해 알아보고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 1. 동물과 사물의 시간경과에 따른 크기 변화에 대한 유아의 이해는 연령에 따라 차이가 있는가? 2. 동물과 사물의 범주(domain)에 대한 이해는 연령에 따라 차이가 있는가? 3. 동물의 성장에 따른 형태변화에 대한 유아의 이해는 연령에 따라 차이가 있는가? 4. 사물의 시간경과에 따른 형태변화에 대한 유아의 이해는 연령에 따라 차이가 있는가? 연구대상 유아는 서울 시내에 위치한 S 유치원과 M 유아원의 3, 4, 5, 6세 유아 87명이었다. 조사기간은 1994년 9월 5일 부터 9월 17일 까지 14일간 이었다. 연구는 개별 면접으로 실시되었는데, 연구에 사용된 도구로는 Rosengren, Gelman, Kalish and McCormick(1991)의 도구를 참조하여 본 연구자가 제작한 그림카드 108개를 사용하였다. 수집된 자료는 SAS 의 Subprogram 을 사용하여 빈도와 t 검증을 한후 유의도를 보았다. 연구문제에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 1. 동물과 사물의 크기변화에 대한 유아의 이해는 동물의 경우 3, 4세 집단의 75%, 5, 6세 집단 95%가 크기변화를 이해하였고, 사물의 크기변화에 있어서는 3, 4세 집단의 48%, 5, 6세 집단의 71%가 이해하였다. 사물의 경우에는 3, 4세 집단이 시간경과함에 따라 사물의 크기가 달라질거라고 기대하고 있음을 알 수 있다. 동물과 사물의 연령차에 대한 경우에도 동물과 사물 모두 5, 6세 집단이 3, 4세 집단보다 나은 결과를 나타냈다. 2. 동물과 사물의 범주(domain)에 대한 조사에서는 3, 4세 집단, 5, 6세 집단의 크기변화를 이해하는데 있어서 두 집단 모두 차이가 있게 나타났다. 즉, 사물의 크기변화보다는 동물의 크기변화에 대해 유아들이 더 잘 이해하고 있었다. 3. 동물의 성장함에 따라 크기와 형태가 모두 변화하는 것에 대한 유아의 이해는 3, 4세 집단의 55%, 5, 6세 집단의 75%가 동물의 형태변화를 이해했고, 연령차이에 있어서도 집단간에 차이가 있게 나타냈다. 4. 사물의 시간경과에 따른 형태변화는 3, 4세 집단의 59%, 5, 6 세 집단의 85%가 형태변화를 이해했고, 연령차이에 있어서도 집단간에 차이가 있게 나타났다.;The purpose of this study is to investigate children's understanging of animal growth and object transformation with advancing age in biological concepts. It was investigated for pre-conceptional period children to understand animal growth and object transformation with individual interview method. To obtain the results of research, the following questions had been studied. 1. Do the children's understanding about the animal's and the object size transformation due to its time passing has any difference by children's ages? 2. Is there any difference about the domain of an animal and an object by children's ages? 3. Do the children's understanding about the animal shape transformation due to its growth has any difference by children's ages? 4. Do the children's understanding about shape transformation of an object due to its time passing has any difference by children's ages? The object of this study was 87 children's whose age ranges were 3-6 years old at S kindergarden and M Day Care Center in Seoul Metropolitan area. And the tools applied for such study were modifies based on the tools originally designed by Rosengren, Gelman, Kalish and McCormick (1991). And the study was made of its frequency per 100% in calculation and verified through t - test. The result of study are as follows; 1. The 75% of the 3-4 years children group and the 96% of the 5-6 years children group understood the growing of the animal's size due to its growth the about understanding of its size transformaton due to its growth. and the 5-6 years children group understood the difference of ages better than the 3-4 years children group. The 71% of the 3-4 years children group understood the non-transformation of an object due to its time passing but the 48% of the 3-4 years children group didn't understand about the understanding of its size transformation due to its time passing. And they s h o d difference about the difference significant of ages. 2. Both the 3-4 years and the 5-6 years children group understood the domain of the animals better than that of an object about the domain of the animal and an object. 3. The 55% of the 3-4 years children group and the 75% of the 5-6 years children group understood of the transformation of animal's size due to its growth, And the 5-6 years children group understood the difference of ages better than the 3-4 years children group. 4. The 59% of the 3-4 years children group and the 85% of the 5-6 years children group understood the transformation of the shape due to the time passing of an object well. And the 5-6 years children group understood the difference of ages better than the 3-4 years children group.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE