View : 15 Download: 0

유아의 인기도와 놀이상황에 기초한 사회적 상호작용 및 문제해결전략과의 관계

Title
유아의 인기도와 놀이상황에 기초한 사회적 상호작용 및 문제해결전략과의 관계
Other Titles
(A) Study on the relatation between the child's popularity and the social interaction based on the play situation and social problem solving strategies
Authors
김숙
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아인기도놀이상황상호작용문제해결
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to examine the relation of the child's popularity within the peer group and the social interaction based on the play situation and also the social problem solving strategies. In order to accomplish for this purpose, the following three questions have been selected; 1. What are the differences in the social interaction complexity level of play pattern between the popular children's group and unpopular children's group? 2. What are the differences in the other behaviors of play patterns between the popular children's group and unpopular children's group? 3. What are the differences in the preference of social problem solving strategies for social situation between the popular children's group and unpopular children's group? The subject of this study were 36 children ranging form 5 and 6 years old who consist of two groups chosen on basis of 18 popular children and 18 unpopular children. They were selected by sociometric status measure form 63 children of kindergarten located in Seoul. The peer rating scale developed by Asher, Singleton, Tinsely, and Hymel was used to select two groups which were different in the popularity. The tool of this study was used the observational checklist developed by Johnson, Christie, and Yawkely in Howes' peer play categories. Also, the stories which by using Hubbard and Cillessen(1993) studies that basis on the Spivack and Shure's PIPS test were to examine the children's social problem solving strategies. The study process was divided to into three steps ; preparatory study, preliminiary examinations and the main study. The play activities of children in two groups had been recorded twice according to the trimetable allocation method with 15 second intervals. The frequency of observation was a total 30 instances per child. In order to examine social problem solving strategies, personal interview was put in practice. The frequency and the percentage deviation of the collected date were computered by spss computer program and analyzed by X^(2) test. The results of this study are summarized as follows ; 1. There was a significant difference in social interaction pattern of play between the popular children's group and unpopular children's group. The children in popular group preferred the higher levels in social interaction of play pattern. There were more engaged in reciprocal social play among social interaction complexity level than children in unpopular group. 2. There was a significant difference in the pattern of other behavior between the popular children's group and unpopular children's group. The children in unpopular group preferred other behaviors. They were more engaged in negative behavior among the other behaviors than children in popular group. 3. There was a significant difference in social problem solving strategies between the popular children's group and unpopular children's group. The children in popular group preferred the compromise, take turns, negotiate strategy. The children in unpopular group preferred the leave or play with someone or something else strategy.;본 연구의 목적은 또래 집단내에서 유아의 인기도와 놀이 상황에 기초한 사회적 상호작용 및 사회적 문제해결 전략과의 관계가 어떠한지 알아보는데 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 인기아 집단과 비인기아 집단간에 유아의 사회적 상호작용 놀이형태에 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 인기아 집단과 비인기아 집단간에 유아의 기타 행동에 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 인기아 집단과 비인기아 집단간에 유아의 사회적 문제해결 전략에 어떠한 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 만 5, 6세 유아로 서울시내 1개 유치원의 2개 학급 유아 63명중 사회성 측정검사 결과 인기아 집단 18명, 비인기아 집단 18명으로 분류한 36명이었다. 인기아 집단과 비인기아 집단을 선정하기 위하여 Asher, Singleton, Tinsley 그리고 Hymel (1979)이 수정한 평정법에 의한 사회성 측정검사를 실시하였다. 본 연구에 사용된 도구는 사회적 상호작용 놀이를 관찰하기 위하여 Howes의 놀이척도를 Johnson, Christie, Yawkey가 발달시킨 관찰지를 사용하였다. 사회적 문제해결 전략을 알아보기 위하여 Spivack과 Shure(1979)의 PIPS test를 기초로 Hubbard와 Cillessen(1993)이 수정하여 사용한 사회적 상황의 이야기를 본 연구자가 제작하여 사용하였다. 연구절차는 예비연구, 사전검사, 본 연구로 나누어 실시하였다. 놀이관찰은 두차례의 시기에 걸쳐 시간표집법에 의해 15초 간격으로 유아당 총 30회의 관찰을 빈도측정하였다. 사회적 문제해결전략을 알아보기 위해 개인면담을 하였다. 연구 문제를 검증하기 위하여 자료처리는 SPSS 컴퓨터 프로그램을 사용하여 각 놀이형태별 빈도와 백분율을 산출하고 x^2검증을 하였으며 또한 사회적 문제해결 전략을 분석하기 위하여 빈도와 백분율을 산출하고 x^2검증을 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인기아 집단과 비인기아 집단간에 유아의 사회적 상호작용놀이 형태는 유의한 차이가 있었다. 인기도 수준이 높은 집단의 유아들이 사회적 상호작용의 복잡성 수준이 높은 형태의 놀이들을 더 많이 선호하였다. 둘째, 인기아 집단과 비인기아 집단간에 유아의 기타행동의 형태에는 유의한 차이가 있었다. 인기도 수준이 낮은 집단의 유아들이 부정적 행동을 더 많이 선호하였다. 셋째, 인기아 집단과 비인기아 집단간에 유아의 사회적 문제해결 전략은 유의한 차이가 있었다. 인기도 수준이 높은 집단의 유아들이 양보, 교대, 협상전략을 많이 사용하였고 비인기아 집단의 유아들은 놀이에서 이탈하거나 다른 또래나 다른 놀이감으로 논다는 전략을 더 많이 사용하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE