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伽倻琴 調絃法의 變遷에 關한 硏究

Title
伽倻琴 調絃法의 變遷에 關한 硏究
Other Titles
(A) RESEARCH ON CHANGE OF THE KAYAGUM TUNING RULE
Authors
李善和
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
가야금조현법음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학교
Degree
Master
Abstract
This research has a purpose of studying the transition of kayaguˇm tuning rule by analyzing and comparing the current tuning rule and Akhakgeboˇm(樂學軌範 in 1400), Choljang Mallok(拙庄漫麓 in 1700), Pansanhanssiguˇmbo(芳山韓氏琴譜 in 1900) which contain the kayaguˇm rule. Akhakgebom recorded naksijo(樂時調) tuning rule and ujo(羽調)tuning rule, which is divided into P'yoˇngjo (平調) and kyemyoˇnjo (界面調) mode, and ch"oˇngpungch'e (淸風體) tuning rule, presenting the first mode (一指), is P ' yoˇngjo. Kung(宮)is eighth string in naksijo, fifth string in Ujo, seventh string in ch'oˇngpungch'e and fundamental tone is third-eighth string, first, fifth, tenth string, second, seventh, twelfth string respectively. In Choljang inallok tuning rule is divided into P'yoˇngjo and kyemy6njo which is same tuning rule as current P'yoˇngjo and kyemyoˇnjo as a result of researching the mouth sound (口音). Tuning rule in Pansanhanssiguˇmbo is divided into P'y5ngjo,kyemyoˇnjo and Ujo like current tuning rule. Mouth sound in this book have a similarity with mouth sound in current Sanjo(散調), and particulraly number sign, kayaguˇm string name, is presented coversely as compared with AkhakgebSm, Chol-jang MalloK and current usage(現行) The mouth sound of the Kayaguˇm is expressed in Choljang Mallok, Pansanhanssiguˇmbo, and current usage. And the mouth sound removed second string in the kayaguˇm string name expressed in Pansanhanssiguˇmbo is same as the eleventh string from first string of the current general Sanjo. In conclusion, P'yoˇngjo tuning rule in Choljang Mallok, Pansanhanssiguˇmbo, and current usage is same system as Ujo tuning rule in Akhakqeboˇm. And Chung (仲). im(林). nam(南) of second, third, fourth string in Akhakgebˇm is changed into 「ta(伏). Chung(仲) im(林)」 of second, third, fourth string in current usage but remaing string is same as current system by studying the Ujo eighth jo(八調) in Akhakgebo6m. Kyem-yoˇnjo tuning rule in choljang Mallok, Pansanhanssiguˇmbo current usage is same as Ujo tuning rule in AKhakgeboˇm and Cchung (仲). im(林). mu(無). huˇb(來). huˇbj of second.third.fourth.sixth'eleventh string in AKhakgebom is changed into ta(伏). chung(仲). im (林). hwang (黃). ta(汰) of second.third.fourth, sixth.eleventh string in current usage but remaing string have a same type by comparing Ujo eighth jo in AKhakgeboˇm with current Yul name(律名).;本 論文은 伽倻琴 調絃法이 收錄되어 있는 1400年代의「樂學軌範」, 1700年代의「拙庄漫錄」, 1900年代의「芳山韓氏琴譜」와 現行의 調絃法을 分析 比較하여 調絃法의 變遷 過程을 硏究하는데 目的이 있다. 「樂學軌範」에서는 調絃法이 平調와 界面調 旋法으로 나뉘어진 樂時調 調絃法과 羽調 調絃法이 있으며, 一指만이 提示된 淸風體 調絃法은 平調이었다. 그리고 樂時調는 第八絃이, 羽調는 第五絃이, 淸風體는 第七絃이 宮이고, 基音은 각각 第三·八絃, 第一·五·十絃, 第二·七·十二絃으로 되어 있다. 또, 「拙庄漫錄」의 調絃法은 平調와 界面調로 나뉘어져 있는데, 平調와 界面調 調絃法을 알아 보기 위하여 口音을 조사하여 본 결과 現行 平調와 界面調 調絃法과 같았다. 「芳山韓氏琴譜」의 調絃法은 現行처럼 平調와 界面調, 그리고 羽調로 나뉘어져 있고, 여기에 나타난 口音은 現行 散調의 口音과 비슷하게 나타나며, 특이하게 伽倻琴 絃名인 숫자표기가「樂學軌範」, 「拙庄漫錄」,「現行」과는 반대로 나타난다. 伽倻琴의 口音은「拙庄漫錄」,「芳山韓氏琴譜」,「現行」에서 나타나는데 平調 口音은 第四·五·七·八絃이 「둥·당·징·징」으로 일치하고, 第一·二·三絃은「청·청·흥」에서「흥·동(등·청)·덩」第六絃은 '징'에서 '동', 第九·十·十一·十二絃은「動·徵·稱·從」에서 「지 (징·등)·당(다)·동(로)·딩(징·치)」로 변하였다. 界面調 口音은 第四·五·七絃이 「동·당·징」으로 일치하고 第一·二 三絃은「청·청·청」, 「청·청·흥」, 「흥·동(등·청)·덩」, 第六絃은 '징'에서 '당', 第八絃은 '당'에서 '징', 第九·十·十一·十二絃은「至·徵·稱·從」에서 「지(징·등)·당(다)·동(로)·딩(징·지)」로 변하였다. 그리고 羽調의 口音은 第五·六絃이「등 ·동」으로 일치하고, 나머지 絃들은「淸·廳·興·둥·之·?·動·徵·稱·從」에서「흥·흥·덩·등(흥)·동·징·징·징·징·징」으로 변하였음을 알았다. 그리고「芳山韓氏琴譜」에 나타난 伽倻琴 絃名 口音 中 第二絃을 뺀 口音은 現行 一般 散調 口音의 第一絃부터 第十一絃과 같다. 마지막으로, 「拙庄漫錄」, 「芳山韓氏琴譜」, 「現行」의 平調 調絃法은「樂學軌範」의 羽調 調絃과 같은데, 「樂學軌範」 羽調 八調와 現行의 律名을 보면, 「樂學軌範」 第二·三·四絃의 「仲·林·南」이 現行 第二·三·四絃의「汰·仲·淋」으로 변하였고 나머지 絃은 일치한다는 것을 알았다. 그리고「拙庄漫錄」, 「芳山韓氏琴譜」「現行」의 界面調 調絃法은「樂學軌範」의 羽調 調絃法과 같은데, 「樂學軌範」羽調 八調와 現行의 律名을 보면 「樂學軌範」 第二·三·四·六·十一絃의 「仲·林·無·來·夾」이 「現行」 第二·三·四·六·十一絃의 「?·仲·淋·黃·汰」로 변하였고, 나머지 絃은 일치함을 알았다.
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