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가정에서의 좋은 소프트웨어 활용한 유아 컴퓨터 활동 지원을 위한 부모교육 프로그램

Title
가정에서의 좋은 소프트웨어 활용한 유아 컴퓨터 활동 지원을 위한 부모교육 프로그램
Authors
장정아
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
부모교육유아 컴퓨터소프트웨어
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The object of this study is to examine whether the parents would change their understanding of infancy computer education and whether their ability as evaluators for suitable software is achieved. The concrete subjects of study as follows. 1. What is the construction of parents education for suitable software activation? 2. What is the effects of parents education for suitable software activation? Field study method was used in this study and the procedure of this study is as follows. First, I refered to Kim Jungwon(l999)'s the whole parents education program development in order to develop parents education program for suitable software activation. In this process, I checked the needs about infancy computer education from the parents, to pick out the concrete aims and contents. And then, parents education program planned for 6 weeks was carried out for 4 weeks as a preliminary inquiry in advance. As a result, the schedule of parents education program was adjusted and the measurement for the check of parents education program was added. This parents education program was carried out to the 15 mothers who have 5-year-old boys and girls going to kindergartens in Seoul, during 6 weeks in March and April of 2003. This program was proceeded by practical principles and the effects was measured after all the program was finished. The measurement of this program was made up of the measurement about the program itself and about the effect of the program. I distributed questionnaires to the 15 mothers at the last class of the parents education program to examine the satisfaction in this program. In consequence, 'very satisfied with the whole program' was 26.7%, 'satisfied with the whole program' was 44% and, about the quality, 'excellent' was 20%, 'good' was 86.7%. We could know most participants From this data, we can see most of the participants were satisfied with the program generally and they judge the quality of the program was excellent. Also, the parents pointed out software lending service and offering materials that guided connected activities as an incitement to steady participation in the program. To measure the effect of the parents education program for suitable software activation, I examined the parents' understanding the questions of assessment device by CSR and discriminating software between suitable and unsuitable compared with before the program. As a result, I found, before the program, the parents recognized hazily the necessity of the infancy computer education, however, they worried themselves about harmful effects. But, after the program, they were able to talk about concretely affirmative effects that infancy computer education causes for the infants and recognized the needs of infancy computer education. In the respect of the discriminating ability, before the program, 5 mothers gave unsuitable software as high points as suitable software, and 5 mothers gave unsuitable software higher points, but, after the program, all the 15 mothers gave higher points to suitable software. In conclusion, we could know parents education program for suitable software activation helped the parents who have infants to recognize the importance of the infancy computer education and to achieve the discriminating ability between suitable and unsuitable educational software for the infants.;본 연구의 목적은 가정에서의 좋은 소프트웨어 활용한 유아 컴퓨터 활동 지원을 위한 부모교육 프로그램을 개발하고 실시하였을 때 어머니들의 유아기 컴퓨터 교육에 대한 인식이 변화하였는지, 좋은 소프트웨어에 대한 평가능력이 형성되었는지를 알아보는 것이다. 이러한 연구의 목적에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 가정에서의 좋은 소프트웨어 활용한 유아 컴퓨터 활동 지원을 위한 부모교육 프로그램의 개발과정은 어떠한가? 2. 가정에서의 좋은 소프트웨어 활용한 유아 컴퓨터 활동 지원을 위한 부모교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 본 연구는 현장연구의 방법을 사용하였으며 연구의 진행 과정은 다음과 같다. 먼저 가정에서의 좋은 소프트웨어 활용한 유아 컴퓨터 활동 지원을 위한 부모교육 프로그램을 개발하기 위하여 김정원(1999)의 총체적 부모교육 프로그램 개발을 참고하였다. 즉 프로그램의 목표를 설정하고 설정된 목표를 달성하기 위한 실천원리를 수립한 후, 내용을 선정하였다. 이 과정에서 구체적인 목표와 내용을 선정하기 위하여 부모들로부터 유아 컴퓨터 교육에 대한 요구조사를 하였다. 다음으로 6주로 계획하여 개발된 부모교육 프로그램을 4주동안 적용하여 예비 연구하였다. 예비연구 결과 부모교육의 시간대가 조정되었고, 부모교육 프로그램의 효과를 알아보기 위한 평가 방법이 추가되었다. 예비연구를 통해 수정·보완된 부모교육 프로그램은 2003년 3월과 4월에 걸쳐 6주동안 서울시에 소재한 J초등학교 병설유치원 만5세 반 어머니 15명을 대상으로 실시되었다. 부모교육 프로그램의 실시는 프로그램의 개발 과정에서 수립된 실천원리에 따라 진행되었으며, 부모교육 프로그램을 마친 후, 그 효과를 평가하였다. 가정에서의 좋은 소프트웨어 활용한 유아 컴퓨터 활동 지원을 위한 부모교육 프로그램의 평가는 프로그램 자체에 대한 평가와 프로그램 효과에 대한 평가로 이루어졌으며, 그 방법은 다음과 같다. 먼저 부모교육 프로그램에 대한 만족도를 알아보기 위하여 참여 어머니 15명을 대상으로 부모교육 마지막 시간에 질문지를 배부하였다. 그 결과 프로그램 전반에 대해 매우 만족한다가 26.6%, 대체로 만족한다가 73.3%로 나타났으며, 프로그램의 질적 수준에 대해서도 매우 우수하다가 33.3%, 우수하다가 66.6%로 나타나 참여자 대부분이 프로그램 전반에 대하여 만족하였으며, 프로그램의 질적 수준도 우수하다고 평가하였다. 프로그램 전달방법에서는 강의의 방법이 가장 효과적이라고 하였으며, 다음으로는 소프트웨어 직접 다루기와 토론의 방법이 효과적이라고 하였다. 또한 부모교육 프로그램을 마치면서 자유롭게 적어낸 소감문을 분석한 결과 프로그램에 잘 참여할 수 있도록 자극했던 요인으로는 소프트웨어 대여 서비스와 연계된 활동을 할 수 있도록 첨부된 자료 제공을 꼽았다. 가정에서의 좋은 소프트웨어 활용한 유아 컴퓨터 활동 지원을 위한 부모교육 프로그램의 효과를 평가하기 위해 설정된 목표를 기준으로 하였다. 즉 유아기 컴퓨터 교육에 대한 부모들의 이해가 증진되었는지와 교육용 소프트웨어에 대한 부모들의 평가능력이 형성되었는지를 평가하였다. 유아기 컴퓨터 교육에 대한 부모의 이해가 증진되었는지를 알아보기 위해서 유아기 컴퓨터 교육이 유아의 발달에 미치는 영향에 대해 자유롭게 토의한 내용이 어떻게 달라졌는지 프로그램 시작과 종료를 비교 분석하였다. 또한 유아교육용 소프트웨어에 대한 평가능력이 형성되었는지를 알아보기 위하여 CSR에 의한 평가도구의 문항 이해여부와 좋은 소프트웨어와 그렇지 않은 소프트웨어의 구별 여부를 부모교육 실시 전과 후를 비교하여 평가하였다. 그 결과 부모교육 실시 전에는 정보화 사회에 부응하기 위하여 유아기부터 컴퓨터 교육을 시작해야 한다고 막연하게 인식은 하고 있었지만, 그로 인한 부정적인 효과에 대한 걱정이 대단히 높았다. 그러나 부모교육을 마치는 시점에서는 유아 컴퓨터 교육이 유아에게 미치는 긍정적인 효과들을 구체적으로 이야기할 수 있게 되었고, 이와 함께 유아기 컴퓨터 교육의 필요성도 인식하게 되었다. 또한 부모교육 프로그램 실시 이전에는 CSR에 의한 평가도구의 문항들에 대해서 말뜻을 이해하기 어렵다에 체크한 어머니들이 많았던 반면, 부모교육을 마치는 시점에서는 대부분의 어머니가 대부분의 문항에 말뜻을 쉽게 이해할 수 있다에 체크하였다. 좋은 소프트웨어와 그렇지 못한 소프트웨어를 구별하는 능력도 형성되어 부모교육 실시 전에는 좋은 소프트웨어와 그렇지 않은 소프트웨어에 비슷하게 점수를 준 어머니가 5명, 좋지 않은 소프트웨어에 더 높은 점수를 준 어머니도 5명이나 되었다. 그러나 프로그램이 종료되는 시점에서는 15명의 어머니 모두 좋은 소프트웨어에 더 높은 점수를 주었다. 이러한 결과에 비추어 볼 때 목표를 설정하고, 설정된 목표를 달성하기 위한 내용 선정의 과정을 거쳐 개발된 가정에서의 좋은 소프트웨어 활용한 유아 컴퓨터 활동 지원을 위한 부모교육 프로그램은 유아기 자녀를 둔 부모에게 유아기 컴퓨터 교육의 중요성을 인식시키고, 유아교육용 소프트웨어에 대한 평가능력을 형성하는데 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다.
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