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어린이를 위한 바이올린 교수법

Title
어린이를 위한 바이올린 교수법
Other Titles
A Study on Violin Pedagogy for children : based on the methods of Suzuki, Rolland, and Zweig
Authors
정환이
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
바이올린스즈키롤란드즈바이그Violin Pedagogy
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Recent studies indicate that children undergo tremendous intellectual, emotional, and physical development from birth throughout childhood. Providing a safe, loving, and enriching environment for children at this stage is crucial to development. Childhood definitely proves to be a precious moment and a time worth proper investing. Parents and teachers are responsible to attain to each child's needs by supporting and nurturing his hidden talents and potentials. This thesis discusses the philosophies, principles, and pedagogy methods of violin pedagogues; Suzuki, Rolland, and Zweig. Each scholar serves an important role in modern violin playing for children. The purpose of this study is to scrutinize the various methods involved in teaching the violin in order to provide a guide for young violinists to effectively learn and enjoy playing the violin. In the historical perspective a brief synopsis of the backgrounds and philosophy of each pedagogue is mentioned. The body of this thesis, pedagogy practice, discusses methods for left and right hand placement through kinesthetic games and actions. Although some of the methods seem comparative to one another, the intent was to simply inform the reader of the various methods present through juxtaposition. In addition, a comparison of techniques is made with a suggestive lesson on rhythmic training for the beginner. Music excerpts are also included for effective application and practice purposes. Violin playing requires much sensitivity and delicacy in technique and practice. It is not a simple task for a young child to adapt to the instrument without a patient and understanding environment. In order to alleviate the pressures and anxieties of learning the violin, there needs to be continual research and interest on pedagogy methods for children. If the outcome proves to motivate and enhance children to learn the instrument, it is a purpose well served and worth the effort.;어린 시기는 인간의 인격이나 미래를 바라보는 관점, 흥미 등이 형성되는데 있어서 매우 중요한 때이다. 그러므로 부모와 교육자들은 자녀의 발달과 교육에 대한 특별한 관심을 기울여서 아이가 지니고 있는 잠재력을 최대한 개발시키고 인도하며 격려해줄 의무가 있다. 이 연구는 어린이의 바이올린 교육을 보다 효과적이고 능률적인 방법으로 학습할 수 있도록 많은 연구와 노력을 기울인 스즈키, 롤란드, 그리고 즈바이그의 음악교육 이론을 소개하여, 효율적인 바이올린 지도를 위한 자료가 되는데 목적이 있다. 이 연구를 위하여 연구자는 미국 인디아나 대학에서 열린 바이올린 교수법 워크숍을 참관하여 그곳에서 얻은 정보와 각종 문헌 자료, 비디오 자료, 웹 싸이트 등을 참고로 연구를 하였다. 이론적 배경에서는 아이들을 위한 바이올린 연구와 관련된 기존의 논문들을 분석하였고, 이 연구의 토대가 되는 교수법 학자들, 스즈키, 롤란드, 그리고 즈바이그의 철학과 배경에 대하여 서술하였다. 바이올린 교수법에서는 바이올린 연주를 위한 악기 선택과 구입에 대해 기초적인 상식과 효율적인 바이올린 지도를 위한 왼손, 오른손의 테크닉을 어린이들의 눈높이에 맞추어 게임과 함께 소개하였다. 이 연구의 내용은 세 학자들의 교수법을 토대로 리듬학습 방안과 여러 테크닉이 사용되는 악보를 예시로 부착하였다. 세 학자들의 기본철학은 어린이를 배려하는 마음과 관심, 그리고 음악을 사랑하는 마음에서 비롯된다. 훌륭한 연주자이며 대학교수였던 즈바이그와 롤란드는 어린이들을 사랑하는 마음에서 현악 교수법을 연구하고 개발하였고, 스즈키 역시 끝없는 관심과 노력 가운데 재능교육의 모국어 학습을 발견하여 세계의 여러 어린이들의 현악 교습에 큰 기여를 하였다. 스즈키가 모국어 학습으로 크게 명성을 알린 반면, 롤란드는 과학적이고 체계적인 분석과 원리를 사용하여 몸의 균형과 자연스러운 태도로 인하여 아름다운 소리를 발견하는데 노력하였고, 즈바이그는 여러 사람의 철학을 바탕으로 자신의 것을 창출해 나간다. 롤란드와 즈바이그는 비록 세계적으로 이름을 알리진 않았지만 매우 효과적이면서도 흥미롭다. 세 사람의 교수법에는 시기적, 테크닉 적인 차이가 있으므로 교사는 그것을 모두 살펴본 후, 현명하게 선택하여 어린이를 지도하도록 한다. 바이올린 연주는 매우 섬세한 기교와 노력들을 요구하기 때문에 특히 어린이들에게는 많은 부담과 싫증을 안겨줄 수 있다. 그러므로 다양한 게임 형태로 어린이들에게 교습을 한다면, 흥미와 보람, 만족감을 가져다줌과 동시에 어린 나이부터 개개인이 지닌 음악적인 재능을 발휘하여 표출할 수 있을 것이다. 이를 위해서는 앞으로도 많은 사람들이 교수법 연구와 발전에 노력을 하여야 할 뿐만 아니라, 지속적인 관심과 후원이 필요하다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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