View : 79 Download: 0

웹 기반 프로젝트 학습을 통한 중학교 사회과 수업 효과 연구

Title
웹 기반 프로젝트 학습을 통한 중학교 사회과 수업 효과 연구
Authors
전순영
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 지리교육전공
Keywords
중학교사회과 수업프로젝트웹기반
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study attempts to analyze the how effective the Web Based Project learning in Social Science Instruction in middle school. For the study, I set up the web based project learning as a new teaching & learning method corresponding to open educational circumstances and learner-concentrated education, through theoretical approach for teaching & learning methods and test to find out what kind of effect such method brings. The traditional researches for web based project learning have been focused more on expansion of physical basic facilities than on developmental research for teaching & learning methods enabling to make each student fully show his/her various aptitudes to the full and create his or her original ideas. In this study, the teaching and learning circumstances are extended to home learning, and the learning subjects are brought from the real cases of life. Then I made a teaching plan for making each student select his/her own interesting fields, arrange, research, and express them for himself/herself, and finally analyzed its effects. For the purpose I made two groups of homogeneous male and female, the one as an experimental group and the other one as a comparative group, and collected the fundamental data of their degrees of acknowledge of and readiness for web based project learning with a view to prepare the basis of systematic and appropriate teaching method. I used it as the data constructing a voluntarily and creatively cooperative learning group. The research classes have been open from April 26 to May 14 in 2003. I examined the degree of fulfillment and the learning attitudes of the two groups, the experimental group who practiced the web based project learning and the comparative group who took the traditional lesson, before and after this study, compared the differences of the two groups, and analyzed the effects of this experiment. For the experimental class, I used the social studies class of web homepage site of our school and constructed the course of learning as consisting of arranging, making sub-subjects, planning activities, researching and expressing, finishing, and evaluating. These steps have relationships with each other with activeness and circulation. Especially, in order to make students accomplish continuous learning of expanded research and creative thinking, I let them use the notice board, the note, and the communication room of school web homepage, and taught them personally by interviews at need, and finally all these learning courses are reflected on their fulfillment evaluations. Results may be summarized as follows, First, the web based project learning is more effective in the degree of fulfillment of studying than the traditional learning program. And it is more effective in the higher group in studying ability than in the lower. Second, in the comparative analysis between the web based project learning and the traditional learning program, a substantial difference on students' learning attitudes is not statistically found, but shows generously affirmative effect. However, on the creativity, it is statistically found. As result, the web based project learning helps learners express their characteristics and abilities ,and improves each student's studying ability. Besides I found that it can be a teaching method to narrow the gaps among the students' studying abilities and to improve their creativities and cooperative studying attitudes. However, I also realized longer-term studies about web based project learning are needed, and also what is seriously needed is the personal and deep analysis about the students passed through this learning methods for all students must be developed.;세계화와 개방화, 다원화 사회에서의 자기 주도적이고 창의력 있는 민주 시민 교육이라는 사회과 교육의 목적을 달성하기 위해서 제 7차 사회과 교육과정은 학습자 중심의 교과 통합적인 실제적 학습과 학교 중심의 자율적이고 탄력적인 교육과정 운영을 강조하고 있다. 이에 본 연구에서는 개방화된 교육 환경과 학습자 중심 교육에 부합하는 새로운 교수 학습 방법으로서 웹 기반 프로젝트 학습을 설계하고 이러한 교수 학습 방법이 사회과 수업에서의 학업 성취도와 학습 태도에 어떠한 효과가 나타나는 지를 규명하고자 하였다. 우리 나라의 경우 웹 기반 프로젝트 학습에 대한 기존의 연구들은 학생들이 가진 다양한 적성과 능력을 최대한 발휘하여 독창적 아이디어를 창출하고 이를 적극적으로 표현하는 교수 학습에 대한 연구보다는 물리적인 기반 시설 확충에 치중하였고 교육과정과 관련된 주제나 정의적 영역보다는 지적 영역에 치중하여 왔다. 그래서 본 연구에서는 교수-학습 환경을 가정 학습으로 확장하고 학습 주제를 현실 세계의 실제적인 사례로부터 끌어와, 사회과 교육과정을 재구성하여 선정함으로서, 학생 개개인이 다양한 흥미와 관심 분야를 스스로 선택하고 계획을 세워서 탐구하고 표현해 나갈 수 있도록 수업을 설계하여 그 효과를 분석하였다. 연구의 목적을 실현하기 위해 남녀 혼성의 연구 집단과 비교 집단을 선정하고 그들을 대상으로 기초 자료 검사를 실시하여 웹 기반 프로젝트 학습 전략의 기초를 마련하였다. 실험 설계는 사전·사후 통제 집단 설계 방법으로 하였고 검사 도구는 사전·후 학업 성취도 검사지와 학습 태도 검사지를 개발하여 신뢰도와 타당도를 검증하여 사용하였다. 웹 기반 프로젝트 학습의 효과는 두 집단의 사전·후 학업 성취도와 학습 태도 검사를 실시하여 t검정으로 분석하였다. 연구 수업은 2003년 4월 26일-5월 7일에 걸쳐서 학교홈페이지 사회과 학습실^(1)을 활용하여 이루어졌으며 비교 집단에 실시한 교과서 위주의 설명식 수업은 교실에서 45분 수업의 3차시에 걸쳐서 이루어졌다. 웹 기반 프로젝트 학습은 준비 단계(준비하기), 시작 단계(소주제 결정하기, 활동 계획하기), 전개 단계(탐구 및 표현하기), 마무리 단계(마무리하기, 평가하기)로 설계하였고, 이들 과정은 상호 연관을 가지고 움직이며 상호 왕래하며 진행하는 역동성과 순환성을 가지도록 하였다. 특히 게시판, 쪽지, 대화방 기능을 최대로 활용하여 교사와 학생, 학생과 학생 상호간의 활발한 토론을 통해 의사 결정을 해 가는 방식을 중시하였으며 학습의 전 과정을 수행 평가 자료로 활용하였다. 웹 기반 프로젝트 학습을 설계하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 웹 기반 프로젝트 학습은 전통적인 수업에 비해 학업 성취도 향상에 효과적이며 상·하위 집단 모두 학업 성취도가 의미 있게 향상됨에 따라 웹 기반 프로젝트 학습은 수준별 개별화 학습에 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 전통적인 수업과의 비교 분석에서 웹 기반 프로젝트 학습은 학습 태도에 통계적으로 유의한 차이가 나타나고 있지 않지만 대체적으로 긍정적인 영향을 미치며 창의력은 통계적으로도 유의한 차이가 나타남에 따라 웹 기반 프로젝트 학습은 단기간의 활동에서도 창의력 향상에 크게 효과적임을 알 수 있다. 결과적으로 웹 기반 프로젝트 학습은 학생 개개인의 학습 능력을 향상시키고 창의력 향상과 협력적인 학습 태도를 기를 수 있는 적절한 학습 방법이라고 할 수 있다. 이러한 연구의 결과를 토대로, 웹 기반 프로젝트 학습에 대한 계열화 연구와 교과간 연계를 통한 보다 장기적이고 누적적인 연구가 필요하며 수업 활동에서 소극적인 태도를 보이는 학생에 대한 개별적이고 심층적 요인들을 찾아내어 학습 태도를 개선시킬 수 있는 학습 방법에 대한 연구가 절실히 필요하다고 생각된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 지리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE