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부모의 비합리적 신념과 청소년 자녀의 비합리적 신념간의 관계와 또래수용도

Title
부모의 비합리적 신념과 청소년 자녀의 비합리적 신념간의 관계와 또래수용도
Other Titles
(the) relation between the irrational beliers of parents and their adolescents, and peer acceptance
Authors
김재분
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Keywords
비합리적청소년부모신념
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구의 목적은 부모의 비합리적 신념과 청소년 자녀의 비합리적 신념과의 관계를 살펴보고, 나아가 중학교 2학년 청소년의 비합리적 신념이 그들의 또래수용도와 어떤 관련이 있는가를 알아보는 것이다. 이 연구의 가설은 다음과 같다. 가설1) 부모의 비합리적 신념과 자녀의 비합리적 신념은 정적 상관이 있을 것이다. 가설2) 비합리적 신념이 모두 높은 부모의 청소년 자녀들은 그렇지 않은 경우의 청소년 자녀들보다 비합리적 신념이 높을 것이다. 가설3) 청소년 자녀의 비합리적 신념과 그들의 또래 수용도는 부적 상관이 있을 것이다. 이 가설을 검증하기 위해 만 13-14세 사이의 청소년 408명과 그들의 부모님이 자신에 대한 비합리적 신념질문지에 응답하였고, 그들이 속해 있는 반 학생들이 또래 수용도 조사에 응답하였다. 부모의 비합리적 신념을 측정하기 위해 Lee와 Hallberg(1979)의 척도를, 자녀의 비합리적 신념을 측정하기 위해 Bernard와 Cronan(1999)의 아동과 청소년의 비합리성 척도(CASI)를 사용하였다. 가설1)과 가설3)을 검증하기 위해 상관관계 분석을 실시하였고, 가설2)의 검증을 위해 부모 집단을 4종류의 집단(1= 부모 모두 상위 30%이상, 2= 모 상위 30%이상·부 하위 30%이하, 3= 부 상위 30%이상·모 하위 30%이하, 4= 부모 모두 30%이하)으로 나누어 자녀의 비합리적 신념에 대해 1원 변량 분석을 실시하였다. 그 결과 부모의 비합리적 신념과 청소년 자녀의 비합리적 신념과의 관계는 정적 상관이 있었으나 그 정도는 미미하였으며, 부모의 비합리적 신념이 모두 높은 경우가 모두 낮은 경우나 부모 중 어느 한쪽이 높고 다른 한 쪽이 낮은 경우보다 청소년 자녀의 비합리적 신념이 높았고, 청소년 자녀의 비합리적 신념과 또래 수용도의 관계는 통계적으로 유의하지 않았다.;The purpose of this study is to investigate the relationship between the irrational beliefs of parents and their adolescents and to understand whether adolescents' irrational beliefs have any relation with peer acceptance. To demonstrate these two prepositions, three hypotheses are proposed in this paper. 1) The parents' and adolescents' irrational beliefs may have a positive relation. 2) The adolescents' irrational beliefs could be higher in case both the parents' irrational beliefs are high than the case only one of parents has a high irrational belief and the other has a low one or the case both the parents have low irrational beliefs. 3) The adolescents' irrational beliefs would have a positive relation with "Peer acceptance" To prove these hypotheses, 408 second grade students (age range=13-14 years, male student=174, female student 234) of middle school and their parents answered in the questionnaire and the students' classmates were also participated in "Peer appointment" The parent's irrational beliefs were measured through Lee & Hallberg (1979)'s scale, whereas adolescents' irrational beliefs were measured through Bernard and Cronan(1999)'s CASI and the results were analysed by SAS(Ver.8.1). To prove hypothesis 1 and 3, Pearson's Correlation coefficient was performed and for hypothesis 2, the parents group were classified into 4 different groups to compare the relations with adolescents' irrational beliefs. The main results of this study are as follows. First, there is a meaningful positive relation between parents' and adolescents' irrational beliefs in the statistics, but the relation was so slight. Second, the adolescents' irrational beliefs are higher in case both the parents have high irrational beliefs than the other cases. And third, the adolescents' irrational beliefs didn't have a statistically significant corelation with Peer acceptance.
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