View : 20 Download: 0

靑少年의 餘暇生活에 관한 硏究

Title
靑少年의 餘暇生活에 관한 硏究
Other Titles
Study on the leisure activity of youth : the focused are high school students in Incheon area
Authors
任惠貞
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
청소년여가생활인천지역고등학생
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
인간의 인생주기를 유아기·아동기·청년기·성인기 노년기로 구분할 때, 각 인생주기마다에 모두 여가시간은 중요하지만 그 가운데서도 청소년기의 여가는 매우 중요한 의미를 갖는다. 이는 신체적·정신적으로 심한 변화기에 있는 청소년들이 자신에게 맞도록 여가시간을 활용하므로써 자신의 생활에 새로운 활력소를 얻기도 하고, 발전할 수 있는 기회를 가질 수도 있기 때문이다. 따라서 본 연구는 청소년의 여가에 대한 의식 및 여가활동에 따른 제반 실태를 조사·분석하여 청소년의 생활지도 및 건전한 여가문화 형성을 위한 기초자료를 제공하고, 이를 통해 건전한 여가문화 형성을 위한 교육적 시사점을 얻고자하는 데 목적을 두고 있다. 이상과 같은 연구의 목적에 따라 청소년의 여가시간 및 여가활동, 친구들과의 교제, 대중매체를 통한 여가활동, 집단여가활동, 여가의식, 여가교육의 상태를 학생의 배경변인(성별, 계열, 종교, 학업성취도)에 따라 비교 분석하였다. 이를 위해 인천 지역 고등학교 8개교 학생을 표집하여 설문조사를 한 706부를 분석하였으며, 자료처리는 SPSS Program을 이용하여 문항별로 빈도, 백분율을 구했고 χ^(2) 검증을 실시하여 유의도를 판정·분석하였다. 연구 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 여가 시간은 전체적으로 매우 부족한 상태이며, 여가시간에 이루어지는 활동은 평일, 주말 모두 교과학습활동과 TV 시청 라디오 청취가 주류를 이루고 있어, 여가활동 형태가 매우 수동적이고 단조롭다. 인문고 학생, 성적이 좋은 학생이 교과학습활동을 하는 경향이 높다. 둘째, 친구들과의 교제에 대한 분석 결과 청소년들은 친구들과 대화시에 스포츠와 유행, 신변 잡담, 학업 및 진로에 대한 이야기를 주로하고 있으며, 청소년들이 친구와 만날 때 주로 이용하는 장소는 집, 커피숖·레스토랑, 간이 음식점의 순이다. 실업고 학생, 성적이 저조한 학생이 커피숖·레스토랑, 디스코텍·노래방을 이용하는 경향이 높다. 셋째, 대중매체(TV, 라디오. 신문, 잡지, 책)를 통한 여가활동에 있어서 청소년들은 여가시간에 TV와의 접촉이 가장 많으며, 여가시간이 많을수록 TV 시청시간이 길다. 진학에 대한 부담이 적은 실업고 학생, 성적이 저조한 학생이 TV 시청시간이 길며 즐겨보는 TV 프로그램은 연속극·영화이다. 반면에 라디오, 신문, 잡지는 TV에 비하여 보지 않는 학생이 많으며 독서량도 적다. 넷째, 청소년들은 써클활동에 참여하지 않는 경향이 더 높다. 참여하는 학생들은 주로 종교활동, 봉사활동, 스포츠활동을 위한 써클에 참여하고 있으며, 종교가 있는 학생과 여학생이 종교활동 써클에 참여하는 경향이 상대적으로 높다. 청소년들은 대체로 써클활동이 개인의 사회적 기능 향상에 도움을 준다고 인식하고 있다. 다섯째, 대부분의 청소년들이 여가활동의 필요성에 긍정적 반응을 보여 여가를 성장과정에 필요하고, 유용한 것으로 인식하고 있으나, 여가시설과 장소 부족, 시간 부족, 경제적 비용 부담 등의 이유로 불만을 느끼고 있다. 하고 싶어하는 여가활동은 아르바이트, 여행 등산, 스포츠활동 등이며, 남학생은 체육운동시설, 여학생은 공연장이 마련되기를 원하는 경향이 높다. 여섯째, 많은 학생이 학교 및 학교 이외의 기관을 통한 여가교육 경험이 거의 없다고 응답하고 있으며, 이러한 경향은 학생 배경 변인에 따라 차이없이 나타난다. 전체적으로 청소년에 대한 여가교육이 매우 미미함을 알 수 있다. 이상과 같은 결과를 볼 때, 청소년의 여가의식 및 여가 활동은 학생의 배경 변인에 따라 여러 영역에서 의의있는 차이를 보이고 있으며, 또한 그들의 여가활동에는 많은 문제점이 있음을 알 수 있다. 따라서 청소년들의 특성을 고려한 차별적인 지도와 함께 문제의 개선을 위한 다각적인 노력이 이루어져야 할 것이다.;Life cycle can be divided into infancy, juvenile, youth, adult and old age. In each life cycle, leisure time has an important meaning. Especially in youth time; for youth, in times of physically and mentally excessive change, with the suitable utilization of leisure time, can get a new vitality in their life and can have a chance for development. For this reason, this study, by the research and analysis of leisure consciousness and leisure activity, has the purpose of guidance of students and getting the educational suggestion for a sound leisure culture. For the purpose of this study, analyzed are leisure time, youth's leisure activity, friendship, leisure from mass media, leisure in circle activity, leisure consciousness and leisure education, according to the background of the students(sexuality, streaming of the school, religion, scholastic achievement). For this, I have analyzed the written inquiries which I had got from 706 students of 8 high school in Incheon. Data, analyzed by SPSS program, got each percentage from every inquiry with the x^(2) vertification for decision and analysis of significance level. The results of this study are as follows; First, leisure time for youth is generally so short and activities in leisure time are, such as watching TV, listening to the radio and doing homework or studying in any time of the week or during every vacation. So we can see that leisure activity forms are very passive and not diverse. College - preparatory students and hard - working students are more likely to do learning activity. Second, according to the analysis of their friendship, general topics for conversation are sports, fashion, studying, and future plan. Their meeting places are home, cafeteria, restaurant, snack bar, a sign that private utilities for youth are so limited. Vocation - training students and low scored students are more likely to use cafeteria, restaurant, discotheque and singing room. Third, above all the mass media(TV, radio, newspaper, magazine, books), TV is mostly in contact with youth. The more leisure time, the more TV watching time. Vocation - training students who are less burdened of entrance examination and college - preparatory students who got lower score watch TV more than others. Their favorite TV programs are soap opera and movies. On the contrary, radio, newspaper and books are less popular media. Fourth, most students are not members of circle activity. Popular circle activities are social service, sports and religion. Religion - having students and girl students are more likely to participate in religious activity. They think of circle activity as a help to get the improvement of social function. Fifth, although most of the respondents positively agree that leisure is a necessity for healthy growth, most of the students are not satisfied with leisure activity. The reasons of dissatisfaction are lack of leisure facility, time and money. The leisure activities they want to do are, such as part - time job, travel, mountain climbing and sports. Boy students want sports facility and girl students public performance place. Sixth, many students answered that they have experienced few leisure education at school or at any institution for youth. This tendency has nothing to do with their background. Generally, leisure education for youth is so in significant. On the basis of those results, leisure consciousness and leisure activity have various meaningful difference according to the background of the students. Also we can see that leisure activity of youth has a lot of problems. Consequently, we must take differential guide considering characteristics of youth and should make many - sided efforts for the improvement of the leisure activity.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE