View : 16 Download: 0

초·중·고등학교 생물영역에서 「생물과 환경」에 대한 비교 분석적 연구

Title
초·중·고등학교 생물영역에서 「생물과 환경」에 대한 비교 분석적 연구
Other Titles
(A) comparative analytic study on 「The organisms and environment」 in biology curricula of elementary, middle, and high schools
Authors
李恩美
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
초중고등학교생물환경생물 교과서
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 제 5차 교육과정에 의해 개정된 초·중·고등 학교 과학 교과서를 수집하여 「생물과 환경」 중단원을 비교 분석하여 그 수직적 연계성을 살펴 보았다. 그 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 4개의 중단원에 대한 총론을 분석한 결과를 종합해 보면, 전체적으로 면 수와 그림 수는 중학교에서는 「환경오염」, 고등 학교에서는 「개체군과 군집」 중단원이 가장 많았다. 또한 표 수는 중, 고등 학교 모두 「개체군과 군집」 중단원에서 높은 비율로 나타내었으며, 실험 및 관찰은 중학교에서는 「환경오염」과 「생태계」에서 똑같이 높은 비율로 나타났고 고등 학교에서는 「개체군과 군집」에서 가장 많았고, 문제에서도 중·고등 학교 모두 「개체군과 군집」에 대한 것의 비율이 높았다. 2. 「개체군과 군집」에 대한 내용은 국민학교에서는 먹이사슬, 먹이그물, 공생, 기생을 관찰하며 다루었다. 중학교에서는 환경과, 환경요인, 개체군과 군집, 인구문제 등으로 구분하여 다루었으나 그 내용에서 깊이 있게 다루지는 않고 있다. 고등 학교도 중학교와 같이 구분하였으나 특히 식물의 군집조사 실험을 실시 하면서 군락, 천이, 군집의 종류 등의 내용을 구체적으로 다루었다. 3. 「생태계」에 대한 내용을 국민학교에서는 생태계의 구성요소가 도입되어 생태계의 평형을 설명하였고, 중학교에서는 에너지의 흐름, 에너지 이용율, 탄소, 질소의 순환을 포함시켜 취급하였다. 그리고 고등 학교 교과서에서는 생태 피라미드, 생산구조, 에너지의 효율을 이에 추가하여 다루었다. 4. 「환경 오염」에 대한 내용은 국민학교가 물의 오염, 대기의 오염, 토양 오염, 산성비, 오염물이 농축된다고 하였고, 중학교에서는 오염원을 더 자세하게 설명하고, 스모그, 농약의 종류 등을 첨가 하였다. 고등 학교는 기름 오염, 열오염, 방사능 오염, 소음 공해에 대한 내용이 더 첨가되었다. 5. 「인간과 자연」에 대한 내용은 국민학교에서는 물, 토양, 삼림, 천연자원의 이용과 보존을 다루었고, 중학교에서는 에너지의 종류, 자원의 매장량에 한계가 있고 자연을 보존해야 한다고 하였다. 그러나 고등 학교는 중학교와 같은 내용을 중복시키고 있었다. 6. 중·고등 학교에서 공통된 내용의 연계성이 잘 이루어진 중단원은 「개체군과 군집」이고, 내용의 중복이 가장 않았던 중단원은 「환경 오염」이었다. 또한, 「인간과 자연」에서는 교과 내용이 중·고등 학교별로 구분되지 못하여 교육 과정의 설정에 문제가 있음이 밝혀졌다. 특정 교과서는 개체군의 생존 곡선 그림이 3가지 유형이 있으나 4가지로 잘못 나왔으며, 질소의 순환에 대한 그림의 번호 기재가 빠져 있어 내용을 이해하는 데 혼란이 야기될 수 있기에, 오류점을 구체적으로 선별하여 교과 과정의 설정, 교과 내용의 집필에 반영되어야 할 것으로 판단되었다. 7. 전체적으로 볼 때, 「생물과 환경」 대단원은 학문적인 연계성이 초·중·고등 학교 교과 과정에서 적절이 배분되지 못하여 교과 내용의 작성에 많은 문제점이 있음을 시사하여 주목되었다.;The textbooks of elementary, middle and high school were published newly in 1989 and 1990 by a revision of the fifth educational curriculum. The purpose of this study was therefore to provide teachers with directions and references for a desirable educational curriculum by a comparision and analysis of 「the organisms and environment」 in the textbooks for elementary, middle and high schools. As a result of the present investigation, the following conclusions were obtained: 1. A systhesizing result of the chapter The number of pages and figures was allocated with the mast in 'environment pollution, of the middle school and 「population and community」 of the high school, in next. The number of tables was allocated with the most in 「population and community」 of both the middle and high schools. The number of experiments and observations was also allocated with the most in both 「environmental pollution」 and 「ecosystem」 of the middle school, and 「population and community」 of the high school, whereas the number of questions was with the most in 「population and community」 of the middle and high school. 2. Population and community In elementary school, the food chains, food network and dealing with observations of symbiosis and parasitism were dealt, while in middle school this was divided into three sections : 「environment and environmetal factor」, 「population and community」 and 「population problem」 with touching lightly. In high school, however, adding the investigation of plant community, stock, succession, and kinds of community, the contents were manifested than those of middle school. 3. Ecosystem In elementary school, the constituent elements of ecosystem and the balance of ecosystem were introduced, while in middle school the energy flaw, energy efficiency in utilization and the carbon and nitrogen cycles were added. In high school, however, ecological pyramid, production struction and energy efficiency were added more, manifesting the contents. 4. Environmental pollution In elementary school, the water pollution, air pollution, soil pollution, acid rain and contamination were dealt, while in middle school the 「pollution」 was explained more in detail than that of elementary school and was added by smog and agricultural chemicals. In high school the oil, thermal radioactive contamination, and noise pollutions were included in addition. 5. Human and nature In elementary school, the water, soil, forest as for conservation, and the utilazation and preservation of natural resources were treated, while in middle school various kinds of energy, and the limit of resources were explained to show the need for nature conservation. In high school, however, the same contents were tought as in middle school, so that no progress in curricula from middle to high schools were recognizible. 6. As results, both in middle and high schools the chapter 「population and community」 showed a good connection and extent of the common contents, while in the chapter 「environmental pollution」 no such development was recognized. 7. As a whole, in the chapter 「organisms and environment」 scholarly connection didn't distribute adequately in curricula of elementary, middle and high schools. Therefore this chapter should be reinvestigated in view of gradual progress of a desirable educational achievement.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE