View : 18 Download: 0

유치원에서의 유아의 극놀이 유형에 관한 연구

Title
유치원에서의 유아의 극놀이 유형에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Play Stles of Dramatic Play for Children at Kindergarten
Authors
정해남
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유치원유아극놀이유형
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 5세 유아들의 극놀이에서 나타나는 놀이유형이 어떤 양상으로 나타나는지를 분석하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아들의 극놀이에서 나타나는 연기자형의 행동과 연출자형 행동의 전체적인 경향은 어떠한가? 2. 유아들의 극놀이에서 나타나는 연기자형의 행동과 연출자형의 행동은 항상성이 있는가? 3. 유아들의 극놀이에서 나타나는 연기자형의 행동과 연출자형의 행동은 성별에 따라 차이가 있는가? 연구대상은 서울시내에 위치한 M대학 부속유치원에 다니는 만 5세 유아 44명이며 연구방법은 관찰목록에 따라 자유선택활동시간에 시간표집법으로 유아당 30초씩 30회 관찰하여 관찰된 빈도를 백분율로 처리하여 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 5세 유아들의 극놀이에서 나타나는 연기자형의 행동과 연출자형의 행동은 각각 같은 비율로 나타났다. 이를 세부항목별로 살펴보면 행동위주의 연기가 전제 행동중 32.8% 로 가장 많이 나타났으며 그 다음이 감독하는 행동으로 19.4%로 나타났다. 그러나 극놀이의 내용을 노래로 지어 부르는 행동은 한번도 나타나지 않았다. 둘째, 연기자형의 행동과 연출자형 행동의 항상성은 연기자형의 행동이나 연출자형의 행동이 지속적으로 나타나는 유아가 전체의 65.9%였으며 각각은 연기자형이 29.5% 연출자형이 36,4%로 나타났다. 세부항목에 따른 항상성을 살펴보면 행동위주의 연기를 지속하는 유아가 34.l%로 가장 많았고 그 다음이 감독의 역할을 하는 유아로 15.9%였다. 또한 무대장치를 지속적으로 하는 유아도 4명이 있었으며 이야기의 내용을 이끌어가는 대본작가의 역할을 꾸준히 하는 유아도 2명이 있었다. 그러나 대화만을 위주로 지속적으로 연기하는 유아는 한명도 없었다. 셋째, 연기자형의 행동과 연출자형의 행동은 성별에 따라 큰 차이가 나타나지 않았으나 세부항목에 따라 살펴보았을 때 대본작가의 행동은 여아보다 남아에게서 많이 나타났다.;THe purpose of this study is to analyze play styles appeared when 5 years old children participated in dramatic plays. To these ends studies set up are as follows: 1. What is the whole inclination to behavior of actor type children and producer-director type children appeared when children participated in dramatic plays? 2. Is there any constancy of actor type children's behavior and producer-director type children's when children participated in dramatic plays? 3. Is there any differnces depending on sex in behavior between two types children? The subjects of this study were forty four 5 years old children at a kindergarten attached to M junior college in Seoul. The percentage of frequencies collected after thirty observations during thity seconds for each child with applying time-sampling when they were at free plays was produced, and the results of the study were analyzed with it. The results of the study were as follows; 1. The behavior of two types children was distributed equally between both sexes when 5 years old children participated in dramatic plays. In detail, the 31.8% of the whole behavior were action play, the 19.4% of them were directing play and none of them were song writing play. 2. The 29.5% of the participating children constantly were actor type, the 36.4% of them constantly were director-producer type and so the 65.9% of them constantly acted as either type. In detail, the 34.1% of the whole behavior constantly were acting play, the 15.9% of them constantly were directing play. Four children constantly acted as set designers, two children constantly acted as script writers and none of them constantly acted as conversational actor. 3. There were no large differences depending on sex in behavior between two types children but if we go into details about it more boys acted as script writers than girls did.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE