View : 56 Download: 0

한국 교회학교 유치부 교육에 관한 한 연구

Title
한국 교회학교 유치부 교육에 관한 한 연구
Other Titles
(A) Critical study on the Kindergarten education of church school in Korea
Authors
함신애
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 교육학전공종교교육분야
Keywords
교회학교유치부교육교육학종교교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
선교 제 2세기라는 새 역사를 형성해나가는 한국 교회에서의 현실은 외형적으로는 급성장한 교회로 알려져 있지만 교회 내적으로는 무질서를 보게된다. 지금은 과거 어느때보다 질적으로 내적으로 충실한 교육을 통하여 역사속의 성숙한 교회상을 형성해야 할 시점이다. 이에 본 논문은 교회학교 교육의 첫 시작이라고 할 수 있는 유치부 교육의 문제점이 무엇인지 진단해보고 이를 개선하여 바람직한 유치부 교육 설정의 방향성을 모색하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 다음과 같은 내용을 갖는다. 첫째로 유치부 교육의 이론적 근거로서 기독교 유아 교육의 이론에 대하여 알아본다. 기독교 유아 교육의 목적과 내용, 구조, 방법등을 서술하고 이를 토대로 유치부 교육의 새로운 모형을 설정하는 기초로 삼는다. 둘째로 현행 한국 교회학교 유치부 교육의 특성과 문제점을 서술한다. 세째로 위에서 문제점으로 제기된 것들을 개선하기 위한 방향성을 서술하였다. 마지막으로 최근의 유아 교육의 중요성 인식에 발맞추어 기독교 교육의 영역에서 교회학교 유치부 교육은 중요하게 강조되어야 하고 시행되어져야 한다는 결론으로 본 연구를 맺는다.;Realities in Korea church, building up new history of the second century of missionary work, is known as rapidly developed church in outer aspects, but in inner aspects of church, disorder can be seen. Now is the tine to form matured church image within hisotry than any other time in the past, through faithful education in quality and inner aspects. This study will try to diagnose the problems facing kindergarten education in the church and to form its framework. To accomplish these, this study will. First, lay down a new mode1 for kindergarten education through analysing contents, structure, and methodology of the Christian early childhood education. Second, identify the characteristics and problems of present kindergarten education in the Korea church. Third , present the framework of the education based on the findings of the two. Lastly, emphasize the importance of the kindergarten education in the church in the light of increasing awareness of early childhood education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 종교교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE