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Antonin Dvorˇa'k의 Gypsy Songs, OP,55.에 대한 분석 연구

Title
Antonin Dvorˇa'k의 Gypsy Songs, OP,55.에 대한 분석 연구
Other Titles
(A) STUDY ON OP. 55 "GYPSY SONGS" OF ANTONIN DVORˇA'K
Authors
崔賢英
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Antonin Dvorˇa'kGypsy SongsOP,55.음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 Antonin Dvorˇa′k(1841-1904)이 39세때인 1880년 1월18일에서 2원28일에 걸처 보헤미아의 서정시인 Adolf Heyduk 시를 토대로 작곡한 op. 55, “Gypsy Songs” 에 관한 연구이다. Dvora′k은 Smetana, Jana′cek과 함께 19C말엽, 그 시기의 체코 민주주의 음악가 중 한사람으로 민속적인 소재를 사용하였으며 op. 55, “Gypsy Songs”에서는 Gypsy특유의 개성을 살려 예술성 높은 작품으로 만들었다. 그의 작품의 수는 206곡으로 알려져 있는데, 성악곡은 약60여곡으로 그 중에서 op. 55, “Gypsy Songs” 는 Dvorˇa′k 최고 절정기에 쓴 작품이며 자유와 해방을 노래한 국민악파적인 사상을 뒷받침 해 주고 있다. Gypsy음악이라는 용어는 넓은 의미로서 Gypsy자신의 민속음악과 관련되어 Gypsy들에 의해 생성되고 연주되는 일반적인 음악의 용어로 되어있다. 본 논문의 목적은 Dvorˇa′k 의 op. 55, “Gypsy Songs” 를 분석 연구하여 그의 가곡 기법의 한 단면을 고찰함에 있다. 연구 방법으로는 먼저 분석의 이론적 배경을 위하여 Dvora′k의 생애와 음악적 특징들을 살펴보았으며, op. 55, “Gypsy Songs” 의 7곡을 음악과 시의 조화, 형식, 선율, 화성, 반주. 리듬소요등을 중심으로 살펴 보았다. 그 결과, op. 55,의 전곡은 짧고 간단하면서도 반복된 악구와 악적이 많음을 알 수 있게 되었다. 즉 각 곡의 형식구조를 살펴보면 제 1곡은 A-A'-A", 제 2곡은 A-A'-Coda, 제 3,4곡은 A-A', 제 5곡은 A-A, 제 6곡은 A-B-A', 제 7곡은 A-A'-A"로 대조의 성격보다는 반복의 성격이 강하다. 반복의 성격은 악구나 악절단위의 반복과 아울러 동기의 반복 [동형진행, 변형반복]도 포함된다. 시의 내용은 자유와 해방의 정신을 노래한 것으로 기쁨과 슬픔의 내용이 함께있다. 각 곡의 조성은 g,g,B^♭,D,d,A,d로 되어있으며, 선율은 좁은음역 내에서 순차진행하는 것이 많으며, 도약진행과 Gypsy음계의 반음계 진행으로 인한 변화화음과 비화성음이 자주 나타나고있다. 리듬은 단순하고 당김음이 많으며, 강약의 위치는 대부분 불규칙적이고, 스타카토와 레가토를 빈번히 사용하였으며 전조 또한 자주 나타나고있다. 제 2 곡을 제외한 나머지 6 곡에서는 반주부가 전주, 간주, 후주를 가진다. 또한, 반주부의 최상성 선율은 성악부선율에서 반복되거나 중복되는 부분이 많으며, 반주와 성악부선율이 대화를 나누는 것처럼 이중주를 분리되거나 통합되는등 다양한 역활을 한다. Dvorˇa′k은 이 가곡의 이러한 모든 특징을 통해서 보헤미아의 기질과 Gypsy의 자유 분망한 성격을 보여주고 있다.;This thesis is a series of study pertaining to "Gypsy Songs" op. 55 composed by Antonin Dvorak (1841 - 1904) through the 18th of January and the 28th of February in 1880 at his age of 39-year old on the basis of the poet by Adolf Heyduk who was famed to be a lyric poet of Bohemia. Dvorˇa´k used ethnic copies as one of Czechoslovakian nationalistic musicians during the period through the end of the 19th century together with Smetana and Jana´cˇek, and he made the works of highly-sophisticated arlislic quality by reviving the peculiar individuality of Gypsy in "Gypsy Songs" op. 55. As the numbers of his compositions were known to be 206 pieces, the vocal music compositions were approximately 206 pieces. Among them, op. 55, "Gypsy Songs" was the work written at the zenith period of Dvorˇa´k, and it supported the ideology of nationalistic musical school. The terminology of Gypsy music is appraised to be one of general music terminologies that is created and performed by Gypsies associated with the folk music of their own as a sort of broad meaning. In this thesis, following an examination was made on the general characteristics appeared in the works by Dvorak, the harmony, forms, rhythm, consonance, accompaniment and rhythmical elements, etc. of music and poers which were appeared in the 7 pieces of op. 55, "Gypsy Songs" were concentrated for the purpose of examination. As the result, the seven pieces of this composition possess the formation of g, g, B^(b), D, d, A and d, and the form of the work were composed of the form of articulate song in all except the sixth composition. Though they would possess as such, the sixth composition was easily appeared with the aspect of love song as showing an unification within the piece itself although the sixth composition would be trans articulate song. Therefore, the first composition was continuously appeared in its accompaniment section, although the musical scale of Gypsy was not appeared in the singing section. In addition, the scale of Gypsy was not used in the sixth composition, but the characteristic of this musical scale was borrowed in order to obtain the change of formation a little The accompaniment sect ion of piano would possess a short prelude, an interlude and a postlude. Dvorˇa´k, concentrated his effort on the expression of free atmosphere by which this music would possess in general rather than the musical scale of Gypsy through op. 55, "Gypsy Songs", and there are the peculiarities of systemized forms behind this free expression.
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