View : 16 Download: 0

동물전래동화의 주제 및 모티프 분석

Title
동물전래동화의 주제 및 모티프 분석
Other Titles
(An) Analysis on the Themes and Moives of Traditional Animal Fairy Tale
Authors
강순재
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
동물전래동화주제모티프
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
어린이들이 최초로 경험학 되는 문학은 옛날이야기 즉 전래동화이다. 어린시절의 경험은 일생동안 영향을 미칠 수 있는 중요한 요소로서 문학적 경험을 통한 정서교육에서 전래동화가 차지하는 중요성은 지대하다. 이러한 전래동화의 보전은, 전래동화 속에 포함되어있는 주제 및 문학적 구성요소들을 추출함으로써 우리 민족의 문학, 문화, 민속 그리고 교육관을 살피보는 데에서 시작되어야 할 것이다. 본 연구는 전래동화 중에서도 어린이들이 흥미있게 읽는 동물전래동화의 주제와 모티프를 분석하여 어린이들에게 주고자 하는 정서적 가치나 교훈적 시사를 살피보고자 하였다. 또한 모티프는 인물, 사건, 배경의 세 요소로 분류하여 살펴보았다. 본 연구에서의 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 동물전래동화의 주제의 유형은 어떠한가? 2. 동몰전래동화의 주제에 따른 모티프(인물, 사건, 배경)의 구성은 어떠한가? 본 연구에서는 동물이 등장하는 전래동화 130편을 대상으로 하여 분석기준으로 선정된 10가지 주제에 대한 비율을 분석하였다. 모티프의 분석에 있어서는 각 주제별로 등장동물의 빈도, 분석기준으로 선정된 77개의 사건유형에 대한 빈도와 11개 항목의 배경유형에 대한 빈도를 분석하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 분석대상 동물전래동화 130편의 주제를 분석한 결과 <자연물의 유래>와 <익살.해학>이 가장 높은 비율을 나타냈다. 다음으로는 <권선징악>, <보은>, <생명존중> 등의 우리 나라 전통윤리인 유교적 실천윤리가 강조되었다. 동문전래동화에는 아동들의 자연에 대한 호기심을 충족시켜주고자 했던 조상들의 아동교육관 및 어려운 상황에서도 웃음과 재치를 자손들에게 들러주고자 했던 우리 민족의 지혜와 슬기가 담겨 있었다. 둘째, 등장물 면에서는 총 63종의 동물이 235회 등장하고 있으며 <호랑이>가 가장 많이 등장하고 있는 것으로 나타났다. 다음으로 <소>, <토끼>와 <말>, <여우>, <구렁이>와 <개>등의 순으로 나타났다. 또 의인화 작품이 87편으로 전체의 66.9의 비율을 보였고 등장동물이 주제 전달에 기여하고 있는 작품은 124편으로 95.4%의 비율을 나타냈다. <호랑이>는 힘과 권력을 상징하여 약자인 민중의 현실 불만족의 잠재의식을 대변해주고 있으며 대부분의 등장동물들이 도덕적 교훈 및 실천의 대리 모델로서 주제 전달의 효과를 높히고 있다. 샛째, 사건면에서는 전체 937건의 사건 중에서 <비애>가 153건으로 16.3%의 비율을 나타냈고 다음으로 <신이>, <정의>, <부정>, <권세>등의 순으로 나타났다. 주제별로는 '익살', '권선징악', '지혜', '효' 등의 6개 주제에서 <비애>가 가장 높은 비율로 나타나 우리 민족의 핍박과 설움의 한많은 역사와 민족정서 그리고 '슬픔' 이면에 번득이는 현실 비판의식이 그대로 전래동화 속에 담겨있음을 알 수 있었다. 넷째, 배경면에서는 평민이 양반보다 3.5배 이상, <빈>이 <부>의 2배 이상의 비율을 보였고 농경사회의 생활상이 반영되어 있으며 가난한 서민들의 윤리의식 및 삶의 애환이 담겨 있었다. 본 연구가 시사하는 바로는 우선, 문학적인 가치와 함께 민족의 정서, 가치관, 생활상, 사회상 등이 반영된 전래동화의 원형을 보전해야한다는 점이며 또 하나는 우리 민족의 추구해온 가치와 윤리의 원형은 보존하면서 보다 희망적이고 아동정서에 맞는 이야기를 재화 전수해야 한다는 점에서 찾을 수 있다.;The earlier stage of literary experiences of a child are related with old tales, i.e., traditional fairy tales. And an experience in childhood play an important role in influencing throughout his life. Therefore, the importance of traditional fairy tale in the emotional education of a child through literary experience can be said ti be very significant. This study is examine, by analyzing the themes and motives of traditional animal fairy tales, the emotional value and instructive implication of them, the which children show interest, and then are influenced significantly by them. In doing this, the motive have been divided into three elements, character, episode and background. The specific issues of this reserach are as follows: 1. What type of theme is in the traditional animal fairy tale? 2. In which way does a theme influnce of the composition of a motive(character, episode, background)? In this study, 130 fairy tales in which animals appear as a character have been randomly sampled, and their themes have been measured into frequency rate on the basis of 16 themes selected as a analysis standard As for the motives, appearance frequency of animal by theme, episode type frequency based on 77 selected episodes as a analysis standard, and background freqrency based on 11 selected backgrounds, have been investigated. And the results of this study can be summarized as follows: Frist, analysis of the themes of 130 traditional animal fairy tales has resulted in the high frequency level in the items like 'the origin of natural things' and 'humour and wit'. Next to them, certain Confucianistic practical morals as a traditional ehtics of Korea lide'promotion of virtue and reproval of vice'. 'gratitude' and 'respect for life are emphasized, in traditional animal fariy tale, we can see our ancestors'view of juvenile education under which they tried to satisfy children's curiosity, and their wisdom to transmit humour and wit in spite of difficult social situations. Second, as for the appearance frequency of animal, total 63 kinds of animal appear 235 times, among them the most frequent is a tiger, and cow, rabbit, horse, fox, snake and dog follow it in that order. Works in which a personified animal appears reach to 87 in number that makes 66.9% of the whole, while works in which animals contribute in projecting theme reach to 124 that makes 95.4% of the whole. The tiger, as dramatis personae, symblolzes power and glory representing common people's subconsciousness about unsatisfactory reality, and most of the other characters also are representative models who elevates the effect of projecting theme of moral lessons and practice. Third, among the episode type, 'grief' is the most frequent motive in troduced 153 times in total that makes 16.3% frequency rate, and is followed by 'loyalty', 'justice', 'injustice' and 'authority' in that order. Among 6 standard themes such as 'humour', 'promotion of virtue and reproval of vice', 'wisdom' and 'filial piety' etc., 'grief' is the most frequent one, from which we can see the regreattalble histroy of our race's oppression and sorrow, the emotions and sound criticism on reality underlying the sorrow, and three of these are well harmonized into a traditional fairy tale. Fourth, as for the background, common people appears more than 3.5 times over the nobility, and the frequency of 'poverty' is twice than of 'wealth'. And the life style of farming society, joy and sorrow are reflected also. Consequently speaking, throughout this study, it become obvious that the archetype of our country's traditional fairy tale must be preserved as on available resource reflection racial emotions, sense of value, life style and aspects of society. And in addition to this, we should recreate and transmit more hopeful and appropriate fairy tales for children, while preserving the existing social value and morality of our country.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE