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中學校 科學 學習 評價에 대한 現場 實態 調査 硏究

Title
中學校 科學 學習 評價에 대한 現場 實態 調査 硏究
Other Titles
(A) Study of Status Survey on the Evaluation of Science Learning in Middle School
Authors
朴鏡惠
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 과학교육전공지구과학교육분야
Keywords
중학교과학학습평가현장
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
과학교육의 성과를 합리적으로 평가하기 위한 이론 및 실제적인 연구는 우리나라의 학교 과학 교육 진흥을 위해 중요한 과제이다. 교육 활동 중에서 평가활동이 강조되고 있는데, 이러한 현 시점에서 교사가 과학교육의 결과를 중학교에서 어떻게 평가하고 있는지에 대한 평가의 실태조사가 필요하다. 이에 본 연구에서는 교사의 평가에 대한 가치관, 평가방법, 평가결과의 활용, 평가상의 문제점 및 개선점에 대한 분석을 설문 조사를 통해 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 갈다. 1. 평가에 대한 가치관 분석에서 교사는 평가에 대한 생각을 많이 하고 있고, 현재의 평가에 대한 만족도 면에서는 교사들의 31.5%가 회의적인 반응을 보였다. 실험실습 평가에 대해서는 교사 대부분(98.9%)이 긍정적인 반응을 보였으며 평가의 효율화를 위해 필요한 항목으로 평가방법(43.1%), 평가기준(36.5%), 성적 반영 비율(12.0%), 행정적 지원(6.6%), 평가시기(1.5%)등을 들었다. 2. 평가방법으로 가장 중요시 하는 것은 지필 검사(56.3%), 보고서(17.3%), 실험실습 태도 및 결과(17.3%) 순이었고, 교사가 평가문항을 작성할 때 가장 중요시 하는 자료는 교과서였다. 3. 평가 결과의 활용에 대한 분석에서 평가 결과의 활용은 학생 개인의 성적 평정의 항목이 가장 높은 평점평균을 보인 것으로 나타났다. 4. 평가를 하는데 있어서의 방해 요인은 학급 인원수의 과다(83.2%), 평가방법의 한계(64.1%), 잡무로 인한 시간부족(61.8%), 평가기준 설정의 어려움(50.6%)등 이었고, 개선되어야 할 사항은 학급 인원수의 감소(37.1%), 뚜렷한 평가기준의 설정(23.0%), 평가방법의 개발(22.5%), 행·재정적 지원(10.7%)순으로 나타났다. 5. 교사의 담당과목(물상과 생물로 구분)과 실험평가 비율과의 관계에 대해서 독립성 검정을 한 결과에 따르면 물상 과목이 생물 과목에 비해서 실험평가 비율을 더 높게 잡는다. 그리고 담당학년과 실험평가 비율에 대한 독립성 검정에서도 담당학년에 따라 실험평가 비율이 차이있게 나타났다. 3학년의 경우가 1·2학년에 비해 실험평가 비율이 낮은 것으로 측정되었다.;The purpose of this study is to aid the development of improved assessment methods in the science education of the middle-school. The data used in this study are based on the questionnaire obtained from 89 science teachers in middle school. According to their opinions, we have analyzed the current status and problems in the assessment of science education. The teachers in science courses consider the assessment as an important matter, but cane-third of the teachers aire skeptical about the present system and method of assessment. Most of teachers(98.9%) have a great regard to the training for scientific experiments. Efficient assessment require the favorable condition of assessment method(43.1%), assessment criteria(36.5%), grading percentage of results( 12.0%), administrative support(6.636) and proper timing for assessment(l.8%). One of the most popular assessment method is the written(paper-pen) test in class, and both report(l7.3%) and attitude-result for experiment(l7.3%) are also used. The main reference in making questions for assessment item is a textbook. The results obtained from assessment are mostly utilized for the grading of students(statistical score 3.7). Limiting factors for an accurate, proper assessment are an excessive number of students in class(83.2%), limitation of method(64.1%), lack of time due to unnecessary public affairs(61.8%) and ambiguity of criteria(50.6%). Such details for improvement are associated with a reduced number of students in class(37.1%), definite criteria(23.0%), a development of evaluation too1(22.5%) and administrative-financial support(10.7%). The test of independence shows that the assessment ratios for experiment are significantly different depending on both subjects and school academic years.
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교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
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